EPN-V2

MLED4200 Strategy Process Course description

Course name in Norwegian
Strategiprosess
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Strategy Process
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Dette emnet gir studentene avansert kunnskap om strategiprosess. Studentene tilegner seg omfattende kunnskaper i strategisk analyse av omgivelser så vel som innsikt i strategiske prosesser. Forståelse av premisser for strategi og de ulike kreftene strategien setter i spill er avgjørende for å lykkes med strategiprosesser. En stor del av emnet er viet til operasjonalisering, og forståelse av premissene for gjennomføring av strategien.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • spesialisert kunnskap om strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
  • inngående kunnskap om strategisk analyse av ressurser
  • evnen til å anvende avansert kunnskap innenfor strategisk analyse av omgivelser og konkurransesituasjon
  • spesialisert kunnskap om strategiske prosesser, dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre dyptgående analyser og reflekterte valg
  • gjennomføre selvstendige strategisk analyser for en virksomhet med hensyn til omgivelser- og interne ressurser, og samtidig kunne være kritisk til ulike informasjonskilder
  • forstå hva som kreves for utarbeidelse- og implementering, så vel som operasjonalisering av strategi i en organisasjon
  • analysere og forstå endringer, både som prosess og struktur gjennom anvendelse av avanserte forskningsbaserte teorier og tilnærminger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre bruk av avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre analyser og ta reflekterte valg
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte oppgaver
  • kan bidra til nytenkning og innovasjoner innenfor eget virksomhetsfelt
  • har omfattende innsikt i etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg

Teaching and learning methods

Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det forventes at studentene deltar på samlinger og forelesninger, og er aktive i undervisningen. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.

Course requirements

Det er obligatorisk oppmøte på kurset. Tilstedeværelse må være minst 80% for å få bestått.

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Kort innlevering tilsvarende 1200 ord
  • Arbeidskrav 2: Kort innlevering tilsvarende 1200 ord

Arbeidskravene kan leveres individuelt, eller i grupper på inntil tre personer.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en prosjektoppgave som løses i grupper på inntil tre studenter. Besvarelsen skal ha et 4000 ord (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

The course is mandatory for all candidates. It is recommended that candidates complete this course as early as possible in the programme.

The course takes a conceptual and history of ideas approach to social work and social policy as a field of knowledge and as institutional practice. The course is intended to develop the integration of the two subject areas social work and social policy, and endeavours will be made to contribute to such integration through the teaching and the issues raised. The course consists of three main thematic components:

  • Important methodological approaches to the study of concepts and ideas.
  • Important traditions in social work and social policy.
  • Development of core concepts in social policy and social work.

Grading scale

No prior knowledge requirements.

Examiners

After completing the course, the candidates are expected to have the following knowledge, skills and general competence:

Knowledge

Candidates

  • have in-depth knowledge of and insight into different methodological approaches to the study of concepts and ideas and have an overview of the main lines of argument in the methodological debate about the study of ideas and concepts
  • are familiar with cutting edge knowledge in central traditions in social work and social policy
  • have in-depth knowledge and understanding of key concepts and ideas in the field of social work and social policy

Skills

Candidates are capable of

  • reflecting on and communicating the research in the field and its development in a history of ideas context
  • contributing to developing important ideas and concepts in the field of social work and social policy
  • assessing different methodological tools in order to compare and problematise concepts and ideas in the subject area

General competence

Candidates are capable of

  • contributing to developing the debate on fundamental issues in social work and social policy
  • identifying innovative theoretical issues of relevance to social work and social policy
  • disseminating theoretical research both nationally and internationally