Programplaner og emneplaner - Student
VPRL6100 Project Management 2 – Project Leadership, Team Work and Agile project Course description
- Course name in Norwegian
- Prosjektledelse 2 – Prosjektledelse, teamarbeid og smidighet
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
-
Introduction
De aller fleste virksomheter tar i bruk prosjektformatet når endringer eller innovasjonsprosesser skal gjennomføres. Prosjektlederrollen og teamarbeid er sentralt for at prosjekter skal lykkes. Videre er det sentralt å kunne legge til grunn en gjennomføringsmåte som tar hensyn til endringer og tilpasninger underveis. Det fordrer ofte mer smidige prosjekter en mer tradisjonelle gjennomføringer. Oppmerksomhet mot innovasjon, brukertilpasninger, samhandling og læring blir sentral for å oppnå prosjektsuksess.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Recommended preliminary courses
Det anbefales å ha gjennomført VPRL6000 Prosjektledelse 1 eller tilsvarende.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om ledelse av prosjekter og prosjektleders oppmerksomhetsområder
- har inngående kunnskap om smidige gjennomføringsmåter og valg av hensiktsmessige gjennomføringsstrategier for prosjekter
- har inngående kjennskap om innvirkningen av ledelse, påvirkning og motivering av prosjektets teammedlemmer, som avgjørende for vellykkede prosjektteam
- kan identifisere og redegjøre for sentrale kjennetegn på innovasjonsprosesser
- har solid innsikt og forståelse i teamarbeidsprosesser og samarbeid i team
- har kunnskap om prosjektkompleksitet, prosjektifisering av virksomheter og forståelse for samordning av ulike samtidige prosjekter
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre begrunnede valg for prosjektstyringsmessige metoder som kan bidra til hensiktsmessig utforming, framgangsmåte og virkemidler
- har en rolleforståelse knyttet til prosjektlederfunksjonen som kan bidra til hensiktsmessig ivaretakelse av prosjektlederrollen
- kan anvende metoder og tilnærminger for oppstart av prosjektteam
- kan reflektere over læringsprosesser i teamarbeid som grunnlag for læring i prosjekter
Generell kompetanse
Studenten
- har samarbeidsevner og kan løse prosjektrelaterte problemstillinger på en kreativ måte
- er i stand til kritisk vurdering og analyse av både prosess og fremdrift av innovasjonsprosjekter, herunder forstå kompleksiteten i prosjektarbeid og kunne tilpasse tilhørende verktøy som påvirker prosjektets ressursbruk, resultat og formål
- kan inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter
-
Teaching and learning methods
Undervisningen består av forelesninger, plenumdiskusjoner, casearbeid, gruppearbeid og refleksjon. Samlingene er sentrale læringsarenaer der studentene drøfter faglige temaer, deler erfaringer og kobler teori til egen praksis. Aktiv deltakelse og erfaringsutveksling står sentralt for å oppnå læringsutbyttene i emnet.
-
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav og obligatorisk aktivitet:
- Arbeidskrav 1: Godkjent mappe som består av 3 skriftlige arbeider. Det er ett individuelt arbeid og to gruppebaserte. Hvert arbeid skal ha et omfang på om lag 1200 ord.
- Arbeidskrav 2: Arbeidsmåten i emnet forutsetter aktiv deltakelse. Samlingene i emnet er derfor obligatoriske. Ved fravær må det leveres et alternativt arbeidskrav som emneansvarlig fastsetter. Dersom det alternative arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må det leveres på nytt innen en gitt frist, som er fastsatt av emneansvarlig.
Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Det skriftlige arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom det skriftlige arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
-
Assessment
Eksamen i emnet er semesteroppgave skrevet i gruppe på inntil 5 personer. Dersom det er spesielle forhold som tilsier det, kan det åpnes for individuell innlevering etter godkjennelse av fagansvarlig.
Semesteroppgaven skal ha et omfang på om lag 4000 ord (+/- 10 %).
Det vil være en nærmere spesifiserte semesteroppgave knyttet til de faglige temaene som er inkludert i emnet. Besvarelsen skal kobles til egne erfaringer.
Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Gradert skala A - F
-
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.