EPN-V2

VPRL6100 Project Management 2 – Project Leadership, Team Work and Agile project Course description

Course name in Norwegian
Prosjektledelse 2 – Prosjektledelse, teamarbeid og smidighet
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Project Management 2 – Project Leadership, Team Work and Agile project
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

De aller fleste virksomheter tar i bruk prosjektformatet når endringer eller innovasjonsprosesser skal gjennomføres. Prosjektlederrollen og teamarbeid er sentralt for at prosjekter skal lykkes. Videre er det sentralt å kunne legge til grunn en gjennomføringsmåte som tar hensyn til endringer og tilpasninger underveis. Det fordrer ofte mer smidige prosjekter en mer tradisjonelle gjennomføringer. Oppmerksomhet mot innovasjon, brukertilpasninger, samhandling og læring blir sentral for å oppnå prosjektsuksess.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

En intern og en ekstern sensor på begge delene.

Required preliminary courses

Innenfor dette kunnskapsområdet skal studenten tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til språk, tekst og matematikk. Studentene skal lære om barns matematiske og språklige utvikling, utvikling av dialogiske ferdigheter, barnelitteratur, barns medie- og tekstkultur, deres språklige uttrykk, meningsskaping, kreative undring og problemløsing. Overgangen barnehage/skole belyses også. Elementer ved språk, tekst og matematikk er til stede i barns lek og utforskning og framtrer gjennom et mangfold av kommunikasjonsformer og kroppslige uttrykk. Arbeid med språk, tekst og matematikk skal støtte opp om alle barns lek, læring og identitetsskaping i utviklingen av relasjoner og deltakelse i et demokrati.

Studenten skal i løpet av andre studieår få gjøre seg erfaringer med både foresatte, personale, og samarbeidspartnere, samt øve seg i å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle egen veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen. Studenten skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som læringsmiljø og danningsarena, og barnehagelærers rolle og ansvar for å gi barnet varierte erfaringer.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om ledelse av prosjekter og prosjektleders oppmerksomhetsområder
  • har inngående kunnskap om smidige gjennomføringsmåter og valg av hensiktsmessige gjennomføringsstrategier for prosjekter
  • har inngående kjennskap om innvirkningen av ledelse, påvirkning og motivering av prosjektets teammedlemmer, som avgjørende for vellykkede prosjektteam
  • kan identifisere og redegjøre for sentrale kjennetegn på innovasjonsprosesser
  • har solid innsikt og forståelse i teamarbeidsprosesser og samarbeid i team
  • har kunnskap om prosjektkompleksitet, prosjektifisering av virksomheter og forståelse for samordning av ulike samtidige prosjekter

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre begrunnede valg for prosjektstyringsmessige metoder som kan bidra til hensiktsmessig utforming, framgangsmåte og virkemidler
  • har en rolleforståelse knyttet til prosjektlederfunksjonen som kan bidra til hensiktsmessig ivaretakelse av prosjektlederrollen
  • kan anvende metoder og tilnærminger for oppstart av prosjektteam
  • kan reflektere over læringsprosesser i teamarbeid som grunnlag for læring i prosjekter

Generell kompetanse

Studenten

  • har samarbeidsevner og kan løse prosjektrelaterte problemstillinger på en kreativ måte
  • er i stand til kritisk vurdering og analyse av både prosess og fremdrift av innovasjonsprosjekter, herunder forstå kompleksiteten i prosjektarbeid og kunne tilpasse tilhørende verktøy som påvirker prosjektets ressursbruk, resultat og formål
  • kan inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter

Teaching and learning methods

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Det forventes at studentene deltar på samlinger og forelesninger, og er aktive i undervisningen.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Godkjent mappe som består av 3 skriftlige arbeider. Det er ett individuelt arbeid og to gruppebaserte. Hvert arbeid skal ha et omfang på om lag 1200 ord.

Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Assessment

Emnet gir innsikt i digitale kommunikasjonsformer, og handler om hvordan nettsider og digitale medier kan anvendes og virker i formidlingspraksiser. Digital formidlingspraksis kan for eksempel innebære å digitalisere fysisk materiale, presenterer og tilgjengeliggjøre samlinger via anbefalinger og søk, strømme fysiske arrangement og kommunisere direkte gjennom sosiale medier. Kritisk refleksjon rundt medienes virkemåte, bruk og relevans for ulike målgruppe står sentralt emnet.

Emnet undervises på norsk.

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Grading scale

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

•har kunnskap om ulike digitale mediers kommunikasjonspotensiale

•har innsikt i opphavsrett og betingelser for digital publisering

•har kunnskap om hvordan bibliotek formidler sine samlinger på nett og gjennom digitale medier

Ferdigheter

Studenten

•kan vurdere hva slags formidling som egner seg i hvilke kanaler, og for hvem

•kan reflektere kritisk over relevans og effekt av formidling i digitale kanaler

•kan planlegge og bidra til å gjennomføre digitale arrangementer

Generell kompetanse

•kan delta i offentlige debatter med egne refleksjoner om digital formidling

•kan anvende teoretisk stoff i praktisk yrkesutøvelse

Examiners

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.