Programplaner og emneplaner - Student
VPRL6100 Project Management 2 – Project Leadership, Team Work and Agile project Course description
- Course name in Norwegian
- Prosjektledelse 2 – Prosjektledelse, teamarbeid og smidighet
- Study programme
-
Executive Master of ManagementElective modules, Executive Master of ManagementProject Management 2 – Project Leadership, Team Work and Agile project
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
A - F
Recommended preliminary courses
Det anbefales å ha gjennomført VPRL6000 Prosjektledelse 1 eller tilsvarende.
Required preliminary courses
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Learning outcomes
Innholdet i emnet er organisert i følgende seks hovedtemaer:
1. Overordnete perspektiver på inkludering og mangfold
- Inkludering og mangfold, normalitet og avvik, likeverdig og tilpasset opplæring
- Individ og fellesskap, deltaker og medborger - oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
- Prinsipper for forebyggende arbeid og tidlig innsats, forebygging av ulikhetsskapende prosesser
- Perspektiver på læring og utvikling
- Lovverk, retningslinjer og sentrale føringer
- Prinsipper for inkluderende ledelse
2. Barn med særlige behov
- De «ville» og de «stille» barna - samspill og relasjoner
- Barn som faller utenfor - utestengning og mobbing, inkluderende samspills- og lekprosesser
- Barn med ulike former for nedsatt funksjonsevne og forsinket utvikling
- Barn i vanskelige livssituasjoner - omsorgssvikt, mishandling, overgrep og vold, og barn utsatt for traumer og stressrelatert problematikk
3. Begreper, språk og tale
- Begreps- og tallforståelse, språklig bevissthet og betydningen av gode språkmiljøer, språkvansker
- To- og flerspråklige barns språk- og begrepsutvikling og -forståelse, ekstra norskopplæring før skolestart
- Forebygging av lese-, skrive- og matematikkvansker
- Materiell for å fremme språklig bevissthet, tall- og begrepsforståelse og kartleggingsmateriell
4. Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak, observasjon og kartlegging
- Utarbeiding og bruk av IOP og utviklingsplaner
- Didaktiske og metodiske tiltak både overfor enkeltbarn og barnegrupper
- Bruk av observasjon, ulike observasjonsmetoder, kartlegging som grunnlag for utarbeiding av IOP og IP
- (Spesial-)pedagogiske tiltak i arbeid med barn med særlige behov, individ- og systemrettet arbeid
5. Samarbeid med foreldre og andre instanser
- Samarbeid med hjemmet - med spesielt fokus på samarbeid med foreldre til barn med særlige behov og i vanskelige livssituasjoner - empowerment, resiliens og mestring
- Samarbeid barnehage - barnevern og tverretatlig/-faglig samarbeid
- Veiledning og rådgiving overfor foreldre og personale
- Etiske problemstillinger, refleksjon og overveielse
6. Oppgaveseminar
- Innsamling og behandling av observasjonsmateriale
- Krav til vitenskapelig pålitelighet og gyldighet
- Etiske overveielser i utdanningsforskning og profesjonell virksomhet
Teaching and learning methods
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Det forventes at studentene deltar på samlinger og forelesninger, og er aktive i undervisningen.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Godkjent mappe som består av 3 skriftlige arbeider. Det er ett individuelt arbeid og to gruppebaserte. Hvert arbeid skal ha et omfang på om lag 1200 ord.
Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er semesteroppgave skrevet i gruppe på inntil 5 personer. Dersom det er spesielle forhold som tilsier det, kan det åpnes for individuell innlevering etter godkjennelse av fagansvarlig.
Semesteroppgaven skal ha et omfang på om lag 4000 ord (+/- 10 %).
Det vil være en nærmere spesifiserte semesteroppgave knyttet til de faglige temaene som er inkludert i emnet. Besvarelsen skal kobles til egne erfaringer.
Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A - F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.