EPN-V2

VPRL6000 Project Management 1 – Managing towards Value Creation Course description

Course name in Norwegian
Prosjektledelse 1 - Styring mot verdiskapende prosjekter
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Project Management 1 – Managing towards Value Creation
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om materialer, teknikker og redskaper innen tegning og trykk.
  • har grunnleggende kunnskap om visuelle virkemidler og visuell kommunikasjon.
  • har kunnskap om kreative og estetiske læringsprosesser.
  • har innsikt i relevant fagteori og ulike kunst- og kulturuttrykk, nasjonalt og internasjonalt.
  • har innsikt i fagområdet som skolefag og kjennskap til læreplaner for grunnskolen.

Undervisningspraksis:

Studenten

  • kan reflektere over undervisning og læring med utgangspunkt i gjeldende læreplaner.

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk med tegning og grunnleggende trykketeknikker.
  • kan utvikle en ide, anvende visuelle virkemidler og gjennomføre en prosess frem til ferdig produkt.
  • kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess.
  • kan følge regler for helse, miljø og sikkerhet i verksteder.

Undervisningspraksis:

Studenten

  • kan bruke observasjon av undervisningssituasjoner som grunnlag for profesjonell utvikling.
  • kan planlegge for undervisning i tråd med gjeldende læreplaner.

Generell kompetanse

Studenten

  • har generell verkstedskompetanse knyttet til tegning og trykk.
  • kan identifisere etiske aspekt, herunder også personvern, opphavsrett og miljøhensyn som knytter seg til produksjon og formidling av kunst- og kulturuttrykk.
  • kan reflektere over egen og andres læreprosess og formulere konstruktive tilbakemeldinger.
  • har innsikt i lærerens rolle og profesjonelle hverdag, herunder rettigheter og plikter.

Required preliminary courses

This course consists of a six-week period (a total of 180 hrs) of supervised practical training in an orthopaedic technology enterprise. Lower limb and spinal orthoses are the main focus. This often means treating neurological conditions and injuries to the lower limbs and/or back. Good communication and cooperation with the user and interprofessional team are key to achieving good treatment results.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om prosjekt som organisasjons- og styringsform
  • tilegnet seg solid innsikt i og kan analysere hva som kjennetegner verdiskapende prosjekter, hva som er prosjekters særtrekk og hensiktsmessig anvendelse av prosjekter i arbeidslivet
  • solid innsikt og forståelse i usikkerhet og interessenter i prosjekter og håndtering av dette

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring gjennom å initiere og planlegge prosjekter, velge hensiktsmessig utforming, framgangsmåte og virkemidler
  • anvende grunnleggende metoder for styring, organisering, ledelse og innretning av prosjektet fra initiering til avslutning og evaluering
  • planlegge, lede og styre prosjekter i virksomheter

Generell kompetanse

Studenten

  • er i stand til kritisk vurdering og analyse av både prosess og fremdrift av prosjekter, herunder forstå kompleksiteten i prosjektarbeid og kunne tilpasse tilhørende verktøy som påvirker prosjektets ressursbruk, resultat og formål
  • kan inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter

Teaching and learning methods

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Det forventes at studentene deltar på samlinger og forelesninger, og er aktive i undervisningen.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Skriftlig innlevering med omfang på om lag 1200 ord.
  • Arbeidskrav 2: Skriftlig innlevering med omfang på om lag 1200 ord.
  • Arbeidskrav 3: Skriftlig innlevering med omfang på om lag 1200 ord.

Arbeidskravene løses individuelt og vil inngå i arbeidet med eksamen.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

The student must have passed the first and second years of the programme or equivalent, with the exception of the courses ORI1050 and ORI1060.

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe how the organisation and structure of the practical training establishment influences professional practice
  • can describe key topics, theories, issues, processes, tools and methods of relevance to lower limb and spinal orthoses
  • can elaborate on how different types of orthoses form part of treatment, habilitation and rehabilitation

Skills

The student

  • can use, give grounds for, carry out and reflect on clinical processes with an emphasis on lower limb and spinal orthoses
  • can create models and orthoses and demonstrate how to use the orthosis
  • can analyse and reflect on outcomes measures that are relevant to measure the effect of orthoses in relation to the ICF framework (body structures, function, activity and participation)
  • can assess whether there is a need to refer clients to a partner
  • can communicate and discuss professional opinions with users, next of kin and partners
  • can discuss and reflect on the treatment of children in need of orthoses
  • can perform quality control of orthopaedic appliances
  • can explore professional issues in a systematic and reflective manner in his/her clinical practice

General competence

The student

  • can work in accordance with applicable legislation, framework conditions and professional ethical guidelines
  • can demonstrate and reflect on professionalism in all tasks at the practical training enterprise
  • can act in manner that demonstrates empathy, respect and equality, to promote autonomy and co-determination
  • can independently keep records and relevant documents used in the practical training enterprise
  • can handle ethical dilemmas and work in accordance with professional ethical guidelines
  • can contribute to work in and coordination of interprofessional teams
  • can reflect on his/her own development, the user’s perspective and the perspectives of other healthcare professionals
  • can identify his/her own knowledge needs, demonstrate insight in relation to his/her own learning needs and obtain new knowledge and skills

Grading scale

The work and teaching methods include self-study, interprofessional cooperative learning and external practical training under supervision.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Emnet overlapper med FKH1002.

Emnet overlapper med 10 stp mot FKH1000.

Emnet overlapper 15 stp mot MLEST1200.