Programplaner og emneplaner - Student
VBÆR6000 Sustainability management Course description
- Course name in Norwegian
- Bærekraftsledelse
- Study programme
-
Executive Master of ManagementElective modules, Executive Master of ManagementSustainable Leadership
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Stadig flere organisasjoner blir klar over trusler og risiko ved global oppvarming og bærekraftsutfordringer knyttet til arbeid, økonomisk vekst, god helse, utdanning for alle og mindre ulikhet. Samtidig ser mange hvilke muligheter disse utfordringene gir når det gjelder å tenke innovasjon, utvikle nye forretnings- og organisasjonsmodeller, bygge merkevare, bruke teknologi og sikre medarbeiderengasjement og involvering.
De fleste organisasjoner må tenke nytt rundt hvordan de skaper verdi gjennom nettverk og økosystemer, heller enn å fortsette å konkurrere på lavest mulig pris. Denne utviklingen krever at ledere har kunnskap, effektive verktøy og inspirasjon for å lykkes.
I den grad ledere klarer å mobilisere organisasjoner knyttet til bærekraftspørsmål og finne innovative løsninger, vil dette gi langsiktige effekter til gode for både den enkelte ansatte, organisasjonen, bransjen, og samfunnet i en bredere forstand.
Bærekraftig ledelse innebærer således en forståelse for de underliggende verdiene for bærekraft (shared values) og formålsorientert lederskap (purposeful leadership), hva bærekraft er (literacy), systemtenkning, samhandling og nettverksorientering.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om teori og arbeidsmetoder som kan understøtte bærekraftig ledelse og endringsprosesser,
- spesialisert kunnskap om bærekraftige organisasjons- og forretningsmodeller,
- avansert innsikt i begrepet bærekraft, bærekraftsmålene og ulike former for bærekraft på ulike nivåer (individ, organisasjon og system),
- inngående kunnskap om økosystem-, system- og nettverkstenking,
- spesialisert kunnskap om verdiskaping fra et delt perspektiv (shared value), og
- inngående innsikt i verdi-/formålsbasert, transformativ og målorientert ledelse.
Ferdigheter
Studenten evner å
- anvende og utvikle konkrete virkemidler og metoder som kan danne grunnlag for praktisk bærekraftig lederskap i organisasjoner, og
- forholde seg kritisk til bærekraftig lederskap og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for bærekraftig lederskap.
Generell kompetanse
Studenten evner å
- bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom å kjenne til ny tekning og utvikling knyttet til bærekraftig ledelse i organisasjoner,
- anvende innsikt knyttet til bærekraftig ledelse for å utvikle egen organisasjon, og
- skape varig endring i organisasjoner.
Teaching and learning methods
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Course requirements
Philosophy of Social Science is the study of philosophical knowledge and activity. The course discusses the philosophy of social science's basis and raises questions that are relevant for professional social work and the work on the master's thesis. Relevant topics are the role of values in research, realism/social constructivism, evidence-based practice and politics, essential features of social reality, criteria for interpretation, causal reasoning.
The course includes the analysis and discussion of relevant social research. The course is closely related to other courses on the master's programme and the development of the master's thesis.
Language of instruction is Norwegian.
Assessment
None.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defines in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- in-depth insight into key philosophy of science topics that are relevant for the social sciences
- advanced knowledge of theories and terms that make it possible to systematically reflect on social scientific activities and social work practice
- in-depth understanding of the theoretical basis for quantitative and qualitative methods
Skills
The student is capable of:
- analysing and discussing social research using key philosophy of science terms and theory
- analysing and assessing philosophy of science positions in social science literature
- considering and discussing the philosophy of science basis for their own research projects
Competence
The student can
- discuss the relationship between research and theories of research
- analyse the basis for research results
Grading scale
The teaching takes place with in-person attendance on campus through lectures, feedback on work requirements and study groups.
Examiners
The following required coursework must be approved in order for the student to take the exam:
- Coursework 1: Essay of 500 words (+-10%).
- Coursework 2: Essay of 500 words (+-10%).
- Coursework 3: Essay of 500 words (+-10%).
Each essay discusses relevant themes from the curriculum, with a possibility also to relate to master thesis project or other research examples. A list of topics to choose from will be available at the start of the course.
All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version one time by the given deadline. Coursework that is not approved on the second submission will disqualify the student from taking the exam.