EPN-V2

MLED4100 Performative leadership Course description

Course name in Norwegian
Utøvende ledelse
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Performative leadership
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Dette emnet gir studentene en oversikt over sentrale temaer og teorier knyttet til ledelse. Det legges vekt på at studentene skal kunne anvende kunnskap om ledelse gjennom å være i stand til å forstå sin egen rolle, bedømme egen situasjon og analysere komplekse, ledelsesfaglige problemstillinger. Studentene skal også settes i stand til å reflektere inngående over egen og andres ledelsespraksis og få grunnlag til å utvikle seg i lederrollen.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

General admission requirements for the Ph.D. Degree in Health Sciences.

The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om sentrale begreper og forståelser av ledelse
  • avansert kunnskap om ulike ledelsesteorier i tilknytning til egen lederpraksis
  • kunnskap om betingelser for effektiv ledelse og motivasjon av medarbeidere

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • selvstendig analysere problemstillinger knyttet til ledelse
  • reflektere inngående over egen og andres ledelsespraksis
  • ha et kritisk blikk på teori og forskning om ledelse
  • knytte sammen forståelse av egen lederrolle, bedømmelse av egen praksis, ulike teorier om ledelse og egen profesjonell utvikling som leder

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beherske fagområdets uttrykksformer
  • forstå egen organisasjon og situasjon ved analyse og kritisk anvendelse av ledelsesteori
  • formidle avansert fagkunnskap til medarbeidere og organisasjonen for øvrig

Teaching and learning methods

The course includes 6 days of seminars with lectures and student-led activities. Students will during the course of these 6 days produce several reaction papers (3 - 4 pages double spaced), and a final presentation of one central theme from the course. Themes for reaction papers and presentations are assigned by the course teachers. The final seminar consists of a discussion of the presentations, which are distributed in advance as papers not to exceed 10 pages double spaced and introduced by each candidate in a short session. Course teachers mediate the discussions.

Course requirements

  • attendance in at least 80 % of the seminars, and
  • approved paper presentation in final seminar.

Assessment

Portfolio.

Portfolio requirements: 4 reaction papers

Permitted exam materials and equipment

Pass / Fail

Grading scale

One internal examiner

Examiners

Radical behaviorism as a philosophical system - ontology and epistemology

Course contact person

Dag Jansson