Programplaner og emneplaner - Student
MLED4100 Performative leadership Course description
- Course name in Norwegian
- Utøvende ledelse
- Study programme
-
Executive Master of ManagementElective modules, Executive Master of ManagementPerformative leadership
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet gir studentene en oversikt over sentrale temaer og teorier knyttet til ledelse. Det legges vekt på at studentene skal kunne anvende kunnskap om ledelse gjennom å være i stand til å forstå sin egen rolle, bedømme egen situasjon og analysere komplekse, ledelsesfaglige problemstillinger. Studentene skal også settes i stand til å reflektere inngående over egen og andres ledelsespraksis og få grunnlag til å utvikle seg i lederrollen.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
General admission requirements for the Ph.D. Degree in Health Sciences.
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om sentrale begreper og forståelser av ledelse
- avansert kunnskap om ulike ledelsesteorier i tilknytning til egen lederpraksis
- kunnskap om betingelser for effektiv ledelse og motivasjon av medarbeidere
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- selvstendig analysere problemstillinger knyttet til ledelse
- reflektere inngående over egen og andres ledelsespraksis
- ha et kritisk blikk på teori og forskning om ledelse
- knytte sammen forståelse av egen lederrolle, bedømmelse av egen praksis, ulike teorier om ledelse og egen profesjonell utvikling som leder
Generell kompetanse
Studenten kan
- beherske fagområdets uttrykksformer
- forstå egen organisasjon og situasjon ved analyse og kritisk anvendelse av ledelsesteori
- formidle avansert fagkunnskap til medarbeidere og organisasjonen for øvrig
Teaching and learning methods
The course includes 6 days of seminars with lectures and student-led activities. Students will during the course of these 6 days produce several reaction papers (3 - 4 pages double spaced), and a final presentation of one central theme from the course. Themes for reaction papers and presentations are assigned by the course teachers. The final seminar consists of a discussion of the presentations, which are distributed in advance as papers not to exceed 10 pages double spaced and introduced by each candidate in a short session. Course teachers mediate the discussions.
Course requirements
- attendance in at least 80 % of the seminars, and
- approved paper presentation in final seminar.
Assessment
Portfolio.
Portfolio requirements: 4 reaction papers
Permitted exam materials and equipment
Pass / Fail
Grading scale
One internal examiner
Examiners
Radical behaviorism as a philosophical system - ontology and epistemology
Course contact person
Dag Jansson