EPN-V2

MLED4100 Performative leadership Course description

Course name in Norwegian
Utøvende ledelse
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Performative leadership
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Dette emnet gir studentene en oversikt over sentrale temaer og teorier knyttet til ledelse. Det legges vekt på at studentene skal kunne anvende kunnskap om ledelse gjennom å være i stand til å forstå sin egen rolle, bedømme egen situasjon og analysere komplekse, ledelsesfaglige problemstillinger. Studentene skal også settes i stand til å reflektere inngående over egen og andres ledelsespraksis og få grunnlag til å utvikle seg i lederrollen.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om sentrale begreper og forståelser av ledelse
  • avansert kunnskap om ulike ledelsesteorier i tilknytning til egen lederpraksis
  • kunnskap om betingelser for effektiv ledelse og motivasjon av medarbeidere

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • selvstendig analysere problemstillinger knyttet til ledelse
  • reflektere inngående over egen og andres ledelsespraksis
  • ha et kritisk blikk på teori og forskning om ledelse
  • knytte sammen forståelse av egen lederrolle, bedømmelse av egen praksis, ulike teorier om ledelse og egen profesjonell utvikling som leder

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beherske fagområdets uttrykksformer
  • forstå egen organisasjon og situasjon ved analyse og kritisk anvendelse av ledelsesteori
  • formidle avansert fagkunnskap til medarbeidere og organisasjonen for øvrig

Teaching and learning methods

Emnet utdyper og eksemplifiserer hvordan ulike teoretiske perspektiver kan anvendes på forskjellige sosialfaglige problemstillinger og viser teorienes relevans i utviklingen av kunnskap. I undervisningen legges det blant annet vekt på å problematisere profesjonsforståelse, kunnskapsforståelse, dilemmaene som preger sosialt arbeid, helhetlig forståelse og kontekstens betydning i sosialfaglig arbeid. I tillegg viser emnet utviklingslinjer, overgripende sammenhenger og motsetninger innen fagfeltet.

Undervisningsspråk er norsk.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om klassiske og nyere teorier i sosialt arbeid, sammenhengen mellom dem og deres anvendelse i sosialfaglig arbeid
  • inngående kunnskap om sentrale perspektiver og teorier som kan anvendes i analyse av fenomener og profesjonsutøvelse knyttet til omsorgs-, endrings- og velferdsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • har inngående kunnskap om og forståelse for klassisk og nyere teori i sosialt arbeid
  • kan anvende oppdatert forskningskunnskap og teoretiske perspektiver i sosialt arbeid i analyse og drøfting av sentrale sosialfaglige problemstillinger
  • kan selvstendig anvende teoretiske perspektiver i egne faglige arbeider

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere kritisk over hvordan ulike teorier og perspektiver kan bidra til å belyse sosialfaglige problemstillinger og utøvelsen av sosialt arbeid
  • vise innsikt i sentrale verdibaserte og yrkesetiske problemstillinger
  • fremstille skriftlige arbeider i henhold til akademiske vitenskapelige formkrav

Permitted exam materials and equipment

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger, oppgaveløsning i grupper og diskusjoner. I tillegg kommer studentenes selvstudium.

Grading scale

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Examiners

Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen. Hver kandidat er inne til muntlig eksaminering i 30 minutter.

Course contact person

Ingen hjelpemidler tillatt.