EPN-V2

BLD3490 Sustainable Development and Pedagogical Work with Children in Nature Course description

Course name in Norwegian
Bærekraft og pedagogisk arbeid med barn i natur
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Bærekraftig utvikling kan knyttes til barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og til pedagogisk arbeid i barnehagens hverdag. I Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanningen (2012) knyttes bærekraftig utvikling til natur, samfunn og kultur. I tillegg til økologi og naturmangfold, vil fordypningen ta opp materialitet og estetisk praksis, deltakelse og demokrati, sosialt og kulturelt mangfold samt likeverd, solidaritet og rettferdig fordeling. En begynnende forståelse for bærekraftig utvikling innebærer formidling og praktisk arbeid knyttet til barns opplevelser, nysgjerrighet og medvirkning. Det innebærer også at temaet kobles til barns kreativitet og skapende prosesser i barnehagen.

    Emnet forbereder studenten på å kunne lede og veilede personalet og barn i varierte praktiske prosjekter knyttet til bærekraftig utvikling i barnehagen.

  • Required preliminary courses

    Bærekraftig utvikling kan knyttes til barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og til pedagogisk arbeid i barnehagens hverdag. I Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanningen (2012) knyttes bærekraftig utvikling til natur, samfunn og kultur. I tillegg til økologi og naturmangfold, vil fordypningen ta opp materialitet og estetisk praksis, deltakelse og demokrati, sosialt og kulturelt mangfold samt likeverd, solidaritet og rettferdig fordeling. En begynnende forståelse for bærekraftig utvikling innebærer formidling og praktisk arbeid knyttet til barns opplevelser, nysgjerrighet og medvirkning. Det innebærer også at temaet kobles til barns kreativitet og skapende prosesser i barnehagen.

    Emnet forbereder studenten på å kunne lede og veilede personalet og barn i varierte praktiske prosjekter knyttet til bærekraftig utvikling i barnehagen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
    • har kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
    • har kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse og solidaritet
    • har kunnskap om økologi, naturtyper og naturpregede omgivelser også i og omkring storbyen
    • har kunnskap om betydningen av naturopplevelser og hvordan lede arbeid med barns utforsking av natur
    • har kunnskap om materialitet, estetisk praksis og barns skapende uttrykksmåter i et bærekraftperspektiv

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
    • kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen, barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
    • kan lede arbeid med bærekraft gjennom utforsking og skapende prosesser
    • kan reflektere over barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til fremtidens barnehage
    • kan kritisk reflektere forbruk i ulike sammenhenger
  • Content

    Eksamen blir vurdert av to til tre interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordningen.

  • Teaching and learning methods

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
    • har kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
    • har kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse og solidaritet
    • har kunnskap om økologi, naturtyper og naturpregede omgivelser også i og omkring storbyen
    • har kunnskap om betydningen av naturopplevelser og hvordan lede arbeid med barns utforsking av natur
    • har kunnskap om materialitet, estetisk praksis og barns skapende uttrykksmåter i et bærekraftperspektiv

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
    • kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen, barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
    • kan lede arbeid med bærekraft gjennom utforsking og skapende prosesser
    • kan reflektere over barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til fremtidens barnehage
    • kan kritisk reflektere forbruk i ulike sammenhenger
  • Course requirements

    Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til fordypningen. Avhengig av tema legges det opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner, forelesninger, veiledning og praktisk arbeid. Studentene veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer.

  • Assessment

    Eksamen er en individuell praktisk-muntlig eksamen på om lag 30 minutter.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

  • Permitted exam materials and equipment

    Eksamen er en individuell praktisk-muntlig eksamen på om lag 30 minutter.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

  • Grading scale

    Det er tillatt å ha med ett produkt og ett A4-ark med notater.

  • Examiners

    Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.