EPN-V2

Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy Programplan

Engelsk programnavn
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Gjelder fra
2021 HØST
Studiepoeng
120 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

En kandidat med fullført og bestått 3-årig bachelorgrad i ingeniørfag - data har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har bred kunnskap som gir et helhetlig systemperspektiv på ingeniørfaget generelt, med fordypning i dataingeniørfaget. Sentrale kunnskaper for alle som omfattes av studieprogram data inkluderer problemløsning, programvareutvikling og grensesnitt, samt prinsipper for oppbygging av datasystemer og datanettverk
  • har grunnleggende kunnskaper i matematikk, naturvitenskap, relevante samfunns- og økonomifag og om hvordan disse kan benyttes i informasjonsteknologiske problemløsninger
  • har kunnskap om teknologiens historie, teknologiutvikling, ingeniørens rolle i samfunnet, relevante lovbestemmelser knyttet til bruk av datateknologi og programvare og har kunnskaper om ulike konsekvenser ved bruk av informasjonsteknologi
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagfeltet, samt relevante metoder og arbeidsmåter

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å løse teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger innenfor dataingeniørfaget og begrunne sine valg
  • kan anvende analytisk og algoritmisk tenkemåte og logikk i utviklingsarbeid og problemløsning
  • behersker metoder og verktøy som grunnlag for systematisk, målrettet og innovativt arbeid. Dette inkluderer ferdigheter til å:
    • anvende operativsystemer, systemprogramvare og nettverk
    • utarbeide krav og modellere, utvikle, integrere og evaluere datasystemer
    • bruke programmeringsverktøy og systemutviklingsmiljø
  • kan identifisere, analysere, planlegge og gjennomføre informasjonsteknologiske prosjekter, arbeidsoppgaver, forsøk og eksperimenter både selvstendig og i gruppe
  • kan programmere i flere programmeringsspråk
  • kan utføre behovsanalyser og lage løsninger med brukergrensesnitt som ivaretar brukeres ønsker og behov
  • kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og fremstill dette slik at det belyser en problemstilling
    • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
    • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • kan bidra til nytenkning, innovasjon og entreprenørskap gjennom deltakelse i utvikling og realisering av bærekraftige og samfunnsnyttige produkter, systemer og/eller løsninger der informasjonsteknologi inngår

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av produkter og løsninger innenfor sitt fagområde og kan settes disse i et etisk perspektiv og et livsløpsperspektiv
  • kan formidle kunnskap om informasjonsteknologi til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk, og kan bidra til å synliggjøre denne teknologiens betydning og konsekvenser
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse, også i team og i en tverrfaglig sammenheng og kan tilpasse denne til den aktuelle arbeidssituasjon
  • kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre
  • har informasjonskompetanse; vet hvorfor man skal søke etter kvalitetssikrede kunnskapskilder, hvorfor man skal henvise til kilder og kjenner til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • kan oppdatere sin kunnskap gjennom litteraturstudier, informasjonssøking, kontakt med fagmiljøer og brukergrupper og gjennom erfaring

Målgruppe

Studiet består av enkeltemner på 10 studiepoeng og en avsluttende bacheloroppgave på 20 studiepoeng - til sammen 180 studiepoeng. En oversikt viser i hvilken rekkefølge emnene blir undervist. Det er fordelaktig, men ikke et krav, at en student gjennomfører emnene i denne rekkefølgen. Det fremgår av emneplanene om et emne bygger faglig på et eller flere andre emner.

Studiet er bygd opp av følgende emnegrupper jf rammeplanen:

Ingeniørfaglig basis (F): 30 studiepoeng med grunnleggende matematikk, ingeniørfaglig systemtenkning og innføring i ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoder. Dette skal i hovedsak relateres til ingeniørutdanningen og legge grunnlaget for ingeniørfaget.

Programfaglig basis (P): 50-70 studiepoeng med tekniske fag, realfag og samfunnsfag. Dette skal i hovedsak relateres til studieprogrammet og legge grunnlaget for fagfeltet.

Teknisk spesialisering (TS): 50-70 studiepoeng som gir en tydelig retning innen eget fagfelt, og som bygger på ingeniørfaglig basis og programfaglig basis. Dette skal i hovedsak relateres til studieretningen og legge grunnlaget for fagområdet.

Valgfri emner (V): 20-30 studiepoeng som bidrar til videre faglig spesialisering, enten i bredden eller dybden.

Valgemner

Valgemner kan være emner spesielt laget for dette formålet eller obligatoriske emner i bachelorstudiene i informasjonsteknologi og anvendt datateknologi, som kan tas hvis det er ledig kapasitet. Igangsetting av spesielle valgemner krever et tilstrekkelig antall interesserte studenter og at instituttet har nødvendig kapasitet og tilstrekkelig med lærerkrefter. Fakultetet kan ikke garantere for at alle valgemner og kombinasjoner fra andre studier er mulig da emner kan ha samme undervisningstid og eksamensdag.

Det blir normalt holdt et informasjonsmøte om aktuelle valgemner i forkant av hvert semester.

Hvis et valgemne har begrenset antall plasser vil det arrangeres undervisningsopptak. Detaljer om eventuelle undervisningsopptak gis på informasjonsmøtet om valgemner.

Studenter som har enten stryk (F) eller gyldig fravær (legeattest) fra tidligere ordinær eksamen i et valgemne, og som vil ta igjen emnet som en del av sin bachelorgrad neste år, er sikret plass (forutsatt at emnet arrangeres). Disse må ta kontakt med studieadministrasjonen før semester-registreringen åpnes for å være sikret plass.

Valgemner for studieåret 2023-2024

5. semester

DAVE3600 Apputvikling

TEK2850 Innovasjon og bærekraftige forretningsmodeller

ITPE3200 Webapplikasjoner

ADSE2100 Menneske maskin interaksjon

ADTS1600 Interaksjonsdesign og prototyping

ADTS3100 Universell utforming for IT

DAVE3625 Introduksjon til kunstig intelligens

DAVE3700 Matematikk 3000

DAVE3710 Akademisk engelsk

TKDF1000 Tverrfaglig prosjektarbeid (tilbys ikke studieåret 2022/23)

5-6 semester

DATA3710 Praktisk IT prosjekt

DATA3720 Samfunnskontaktprosjekt

DATA3730 Introduksjon til IT-forskning

DATA3740 IT-innovasjons-og entreprenørskapsprosjekt

DATA3750 Anvendt kunstig intelligens og data science prosjekt

DATA3760 Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt

DATA3770 Helseteknologiprosjekt

DATA3780 Anvendt blockchain-teknologiprosjekt

DATA3790 Personvern- og identitetsteknologiprosjekt

DATA3800 Introduction to Data Science with Scripting

6. semester

DAVE3610 Nettverks- og systemadministrasjon

DAVE3615 Programvarearkitektur og rammeverk

ITPE1700 Webprogrammering

ADSE1310 Internet of Things

ADTS2310 Testing av programvare

ADSE3200 Visualisering

DAVE3705 Matematikk 4000

Opptakskrav

Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav kan være skriftlige arbeider, prosjektarbeid, muntlige fremføringer, lab-kurs, obligatorisk tilstedeværelse ved undervisning og lignende. Arbeidskrav kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.

Arbeidskrav gis for å fremme studentenes progresjon og utvikling og for å sikre deltakelse der dette er nødvendig. Arbeidskrav kan også gis for å prøve studenten i et læringsutbytte som ikke kan prøves ved eksamen.

Antallet og typen arbeidskrav, reglene for oppfyllelse av arbeidskravene, frister og andre detaljer fremgår av emneplanene og undervisningsplanene som kunngjøres ved semesterstart.

Tidligere godkjente arbeidskrav kan være gyldig to år tilbake i tid. Dette forutsetter at emnet ikke er endret.

Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent.

Ikke godkjente arbeidskrav

Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som har gyldig fravær, eller har gjennomført arbeidskrav som ikke er godkjent, bør så langt det er mulig, kunne få et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et nytt forsøk på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne å ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon.

Læringsutbytte

A candidate who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

 

Knowledge

Upon completion of the degree the candidate has

 

  • advanced knowledge of research designs relevant to the investigate a particular research question
  • the ability to relate specific research questions to specific research methods
  • a high level of understanding of and ability to apply and evaluate basic theoretical and methodological frameworks in order to examine, explain and understand social and health phenomena
  • a broad understanding of global social and health problems, including current situations, trends, and challenges
  • in-depth knowledge of the fields of social and health care systems: their organisation, delivery, and financing
  • insight into cultural differences in social and health concepts and terminology

 

Skills

Upon completion of the degree the candidate is able to

 

  • analyse explicit and implicit knowledge in the fields of health policy and social welfare
  • conduct a systematic and critical analysis of a problem, apply core research principles and give a clear academic presentation of the results
  • identify dimensions and challenges in the current global health and welfare situation
  • critically assess the advantages and disadvantages of various social and health policy approaches
  • evaluate relevant research in terms of methodological quality and appropriateness
  • implement a range of data and literary sources for analysis

 

General competence

Upon completion of the degree the candidate has acquired

 

  • a high degree of intercultural competence, and increased understanding of international trends that affect health and social welfare
  • advanced knowledge of perspectives on social and health inequalities at a high academic level. The candidate is able to evaluate the impact of social and health policies, including how policies can contribute to (re)production or change in social inequalities
  • a high level of ethical reflection when assessing the development of social and health policies, as well as a broad and in-depth knowledge of ethical dilemmas in research

Innhold og oppbygging

In addition to the mandatory courses, each student is required to select three courses from the electives available in this programme option (total of 30 ECTS). Students in need of advice regarding these courses can ask the programme coordinator, course lecturers, or the administrator.

As an alternative to the elective courses provided in this programme description, students may select courses from other programme options within the Master's Programme at the Department of Social Work, Child Welfare and Social Policy. In addition, students may choose among courses offered at master's level at Oslo Metropolitan University (OsloMet), or institutions of higher learning in Norway outside of OsloMet, or one of our partner universities outside of Norway. Students can choose up to 30 ECTS from outside OsloMet. Norwegian-speaking students can also choose elective courses offered in Norwegian. All external courses must be approved by the programme coordinator in advance.

The master's thesis is an independent dissertation consisting of 30 study credits. Students ought to begin reflecting upon a research topic and methods for the thesis in the first semester. In the second semester, students will prepare a research proposal for the thesis. Students are encouraged to contact potential supervisors as early as possible. On the basis of the research topics chosen, students will be assigned a supervisor.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

Arbeids- og undervisningsformer

Courses consist of lectures and seminars. In addition, workshops and discussion groups will be offered with the goal of facilitating and stimulating learning. Written work requirements are intended to develop reflective, argumentative and critical responses to the curriculum and lectures, as well as formatting written work at a post-graduate level. Oral presentations and discussions will develop discursive skills, whilst specialization in an area of research promotes scholarly and independent learning.

Internasjonalisering

This master's degree programme gives students a broad understanding of global social and health problems and in-depth knowledge of the fields of social and health care systems. All the courses are designed from a broad international perspective, reflected in the curriculum. Class discussion, work requirements, group work and examinations will reflect the international orientation of the courses.

 

Students have the opportunity to travel abroad in the third semester of the programme. Students are encouraged to collect data for their thesis while they are abroad or in their home country.

 

The faculty has many partner organisations abroad which will be able to assist students with data collection and analysis. Students can also choose three elective topics to be taken in an institution outside of the programme. Courses taken outside of the programme must be approved by the programme coordinator before semester start.

 

Information regarding studies and data collection abroad will be disseminated during the first two semesters.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Work requirements are outlined in the course descriptions below. Coursework requirements are mandatory. Requirements that are not handed in on time or found dissatisfactory will disqualify students from sitting the final examination.

 

Students are strongly recommended to form tutorial groups to discuss ideas, critically assess research and prepare for work requirements and examinations.

Vurdering og sensur

Each course concludes with a final examination which takes the form of either a written examination, a written home assignment, a semester paper plus oral examination, or a portifolio plus oral examination. Students may use a spelling dictionary, as well as a bilingual dictionary during written school examinations. All examinations are graded by an internal examiner. In most cases this will be the course lecturer. In addition, an external examiner will evaluate at least 20 per cent of examinations, which will form the basis for the internal examiners grading. Examinations that risk being given a failing grade will be evaluated by both examiners.

 

Students that are not satisfied with their grades have the right to submit an appeal, whereupon examinations will be re-evaluated by two new examiners (one internal and the other external). Note that when appealing, students risk receiving a lower grade than the grade awarded for the initial examination.

The Master's Thesis will be evaluated by both an internal and an external examiner. Neither examiner will be involved in the supervision of the Master's thesis in question.

Students at the Institute for Social Work must use the APA style when citing sources and referencing.

 

A grading scale from A to F will normally be used in assessment. A grade of pass ranges from A to E, while F is a fail. In some courses students will receive a grade of either pass or fail. In this case, pass will be equivalent to grade C or better. See the description of each course for further information on the use of the grading system

 

The following documents regulate examinations at OsloMet:

the Act Relating to Universities and University Colleges

the Directive for Curricula Regulations from the Ministry of Education and Research

Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet.

 

It is the responsibility of students to familiarise themselves with these rules and regulations. Information regarding some of these responsibilities will be disseminated to students during Introduction Week, as well as during lectures, and on the e-learning platform Canvas

 

The link to the Act Relating to Universities and University Colleges can be found here: http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/reg/2006/0031/ddd/pdfv/273037-loven_higher_education_act_norway_010405.pdf 

The link to Regulations Relating to Studies and Examinations at Oslo Metropolitan University can be found at: http://www.oslomet.no