Programplaner og emneplaner - Student
SFB4000 Teoretiske perspektiver på familier. Kunnskapsgrunnlag for behandlingsarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theoretical Approaches to Family: The Knowledge Base for Therapautic Work
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfag: Studieretning familiebehandlingMasterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltidMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap og fordypet forståelse av samspill mellom samfunn, familie og individ ut fra ulike teoretiske perspektiver. Det vil presenteres tilnærminger til;familier som kan være nyttig i behandlingsarbeid, blant annet familie forstått som system, som en samling av individer med individuelle rettigheter, som funksjon, institusjon, praksis og;framstilling. Familiebegrepet vil bli analysert som situert i tid og rom, det vil si at normativ kunnskap om familier vil bli sett i en historisk og kulturell kontekst, hvor den norske velferdsstaten er en av de mer sentrale.;;
Det kan;forekomme at forelesninger gis;på engelsk.;
Anbefalte forkunnskaper
For de som tar dette emnet som et valgemne anbefales det at studentene har tatt;SSA4000 Sosialfaglige perspektiver ved institutt for sosialfag, eller tilsvarende emner fra et annet sted, som gir grunnlag for å anvende ulike teorier og perspektiver til å analysere sosialfaglige problemstillinger
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap
Studentene har
- kunnskap om den vestlige familiens historiske endringer
- inngående kunnskap om velferdsstaten og familien
- fordypet kunnskap om foreldreskap og barndom, blant annet om hvordan kjønn, klasse og etnisitet påvirker forståelse av barn, foreldre og familie
- kunnskap om hvordan levekår påvirker barns og familiers hverdagsliv
Ferdigheter
Studentene kan
- reflektere over normativitet ved familieterapifeltet
- analysere familier ut i fra ulike perspektiver
- analysere barn og foreldre ut i fra ulike perspektiver
- anvende teoretiske perspektiver til å belyse kompleksiteten i familieterapifeltet;
- koble teoretisk kompetanse til ulike praksissituasjoner
Generell kompetanse
Studentene kan
- analysere familierelaterte fenomener ut i fra ulike perspektiver
- tenke etisk når forskning formidles og anvendes i det terapeutiske praksisfeltet
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er delt i moduler, hvor hver modul tar for seg tema eller teorier som står til hverandre. Informasjon om hvilke tema/teorier som tas opp i hver modul vil være tilgjengelig på Canvas i god tid før emnet starter.;Studentene oppfordres til å lage lesegrupper og forberede seg til å delta;aktivt i undervisningen og i diskusjoner. Diskusjonene skal fungere som en øvelse på å anvende teorier på empiriske eksempler.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk;aktivitet.;;
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 9;sider (+/- 10 prosent). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skal A-F.;
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.;
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Randi Wærdahl og Wenche Bekken