EPN-V2

SFB4000 Teoretiske perspektiver på familier. Kunnskapsgrunnlag for behandlingsarbeid Emneplan

  • Innledning

    I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap og fordypet forståelse av samspill mellom samfunn, familie og individ ut fra ulike teoretiske perspektiver. Det vil presenteres tilnærminger til;familier som kan være nyttig i behandlingsarbeid, blant annet familie forstått som system, som en samling av individer med individuelle rettigheter, som funksjon, institusjon, praksis og;framstilling. Familiebegrepet vil bli analysert som situert i tid og rom, det vil si at normativ kunnskap om familier vil bli sett i en historisk og kulturell kontekst, hvor den norske velferdsstaten er en av de mer sentrale.;;

    Det kan;forekomme at forelesninger gis;på engelsk.;

  • Anbefalte forkunnskaper

    For de som tar dette emnet som et valgemne anbefales det at studentene har tatt;SSA4000 Sosialfaglige perspektiver ved institutt for sosialfag, eller tilsvarende emner fra et annet sted, som gir grunnlag for å anvende ulike teorier og perspektiver til å analysere sosialfaglige problemstillinger

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap

    Studentene har

    • kunnskap om den vestlige familiens historiske endringer
    • inngående kunnskap om velferdsstaten og familien
    • fordypet kunnskap om foreldreskap og barndom, blant annet om hvordan kjønn, klasse og etnisitet påvirker forståelse av barn, foreldre og familie
    • kunnskap om hvordan levekår påvirker barns og familiers hverdagsliv

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • reflektere over normativitet ved familieterapifeltet
    • analysere familier ut i fra ulike perspektiver
    • analysere barn og foreldre ut i fra ulike perspektiver
    • anvende teoretiske perspektiver til å belyse kompleksiteten i familieterapifeltet;
    • koble teoretisk kompetanse til ulike praksissituasjoner

    Generell kompetanse

    Studentene kan

    • analysere familierelaterte fenomener ut i fra ulike perspektiver
    • tenke etisk når forskning formidles og anvendes i det terapeutiske praksisfeltet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen er delt i moduler, hvor hver modul tar for seg tema eller teorier som står til hverandre. Informasjon om hvilke tema/teorier som tas opp i hver modul vil være tilgjengelig på Canvas i god tid før emnet starter.;Studentene oppfordres til å lage lesegrupper og forberede seg til å delta;aktivt i undervisningen og i diskusjoner. Diskusjonene skal fungere som en øvelse på å anvende teorier på empiriske eksempler.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav eller obligatorisk;aktivitet.;;

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 9;sider (+/- 10 prosent). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skal A-F.;

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.;

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Randi Wærdahl og Wenche Bekken