EPN-V2

Masterstudium i energi og miljø i bygg Programplan

Engelsk programnavn
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
120 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    This course combines lectures and lab in order to cover topics in its theoretical form and let students experience them with hands-on work. Students work individually in order to complete technical assignments that focus mostly on setting up and configuring services and methods for load balancing and failover. Students also have assignments that cover analysis and evaluation of their setup with regard to the theoretical content. Software engineering topics such as agile development and release, will be covered the same way, with lectures and class. Lab-work is supervised by the teacher who provides feedback to the student along the way.

    Students will organize their work surrounding three reports. Each report will based on a concrete task which they can choose from a compendium. The task will be a combination of technical work along with a theoretical discussion.

  • Målgruppe

    The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

    Two online questionaires addressing their progress and reflections. Each questionnaire should take between 10 and 15 minutes to complete.

  • Opptakskrav

    The students will work individually to complete two tasks of a technical nature. The results are documented in a portfolio as two technical reports. The total amount of text should be about 20000 +/- 2000 words, not including appendix with scripts etc.

    The portfolio will be graded as a whole, with the equal weight of the two reports.

    All exams must be passed in order to pass the course.

    The exam grade can be appealed.

    New/postponed exam

    In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

  • Læringsutbytte

    All aids are permitted.

  • Innhold og oppbygging

    For the final assessment a grading scale from A to E is used, where A denotes the highest and E the lowest pass grade, and F denotes a fail.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    2. semester

    2. studieår

    3. semester

    4. semester

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Two internal examiners. External examiner is used periodically.

  • Internasjonalisering

    Associate Professor Kyrre Begnum

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Professor Tiina Komulainen

  • Vurdering og sensur

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    Muntlig og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages.

    Vurderingsuttrykk ved eksamen skal være bestått/ikke bestått (B/IB) eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Ekstern sensur

    Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.

    Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet, se her: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer

    Studieprogresjon

    Studiets obligatoriske del er lagt til de tre første semestrene for å sikre at de støtter en trinnvis utvikling mot det avsluttende og selvstendige arbeidet med masteroppgaven. Undervisning og arbeidskrav knyttet til de obligatoriske emnene er utarbeidet slik at de danner et teoretisk fundament for studentenes masteroppgaver. De obligatoriske arbeidskravene, oppgavene og prosjektene bidrar videre til å utvikle studentenes evne til å arbeide systematisk og selvstendig. Der det er forkunnskapskrav ut over opptakskravet for å begynne på enkelte emner, er dette beskrevet under den enkelte emneplan.

    Vurderingsformer

    Masterstudiet er profesjonsrettet, hvilket innebærer at studentene i betydelig grad blir vurdert ut fra deres evne til å løse et problem, samt deres presentasjoner av løsninger etter tekniske, vitenskapelige og etiske krav. Det er kompetansen til å drive et prosjekt, samt muntlig og skriftlig fremstillingsevne i kombinasjon med teoretisk kunnskap som skal vurderes. De fleste emner har derfor en vurderingsform hvor 70 % av karakteren baseres på en individuell skriftlig eksamen og 30 % på et prosjektarbeid. I emner der vurderingen er basert på både prosjektoppgave(r) og skriftlig eksamen, må både prosjektoppgaven(e) og den skriftlige eksamen være bestått for å oppnå bestått karakter i emnet.

    Foruten denne vurderingsformen, benyttes individuell skriftlig eksamen og mappevurdering ved studiet. Detaljer om vurderingsformene knyttet til de enkelte emnene fremgår av emneplanene. Det vil normalt bli benyttet interne sensorer til vurdering av studentenes besvarelser i de ulike emnene i de 3 første semester.

    For masteroppgaven vil studentene i tillegg til å levere en skriftlig rapport, gi en muntlig presentasjon av prosjektet. Etter presentasjonen stilles kandidaten spørsmål i forhold til oppgaven. Sensorene, hvorav minst en ekstern, fastsetter karakteren på masteroppgaven etter den muntlige presentasjonen og utspørringen. Veileder er ikke endel av fastsettelsen av karakter på masteroppgaven.

    Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

    Ny/utsatt eksamen

    Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres av studenten selv. Nye/utsatte eksamener arrangeres normalt samlet, tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    Vitnemål

    På vitnemålet for masterstudium - Energi og miljø i bygg føres avsluttende vurdering for hvert emne. Tittel på masteroppgaven framkommer også på vitnemålet.

    Retningslinjer for eksamen ved TKD finnes her: https://student.oslomet.no/eksamen-tkd

  • Øvrig informasjon

    • Systematic approach to dynamic modeling
    • Linearization of nonlinear models
    • Data driven dynamic modelling (system;identification);
    • State estimation
    • Model-based PID-tuning methods
    • Multivariable control methods
    • Predictive control;algorithms;
    • Implementation, testing and validation with numerical simulation.;