Programplaner og emneplaner - Student
MAEN4600 Ventilasjonsteknikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Ventilation Design
- Studieprogram
-
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltidMasterstudium i energi og miljø i bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen ut over opptakskrav.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale teorier innen pedagogikk, veiledning og fagdidaktikk
- har inngående kunnskap om informasjonskompetanse, både ulike teorier og forståelse for hvordan det utvikles
- har kunnskap om skolebibliotekets rolle i leseopplæring og tilrettelegging for leselyst
- har kunnskap om og forståelse for bibliotekets og bibliotekarens rolle i undervisning og læring på alle nivå i utdanningsløpet fra grunnskole til høyere utdanning
- har forståelse for læring på både fysiske og digitale plattformer
- har forståelse for skolebiblioteket som sted og møteplass
- har kjennskap til aktuelle styringsdokumenter og noen evalueringsformer
Ferdigheter
Studenten
- behersker relevante arbeidsformer og metoder tilpasset ulike kontekster for undervisning og læring
- kan anvende pedagogisk og didaktisk kunnskap i praksis
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning til ulike målgrupper og kontekster
- kan reflektere over skolebibliotekets rolle i institusjonen
Generell kompetanse
Studenten
- kan ha ansvar for daglig drift av et skolebibliotek
Læringsutbytte
OsloMet¿storbyuniversitetet har inngått en avtale med Utdanningsdirektoratet om samarbeid om et videreutdanningstilbud for skoleledere. Ledelse av utviklings- og endringsarbeid gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i Innlandet. Studiet skal gi skoleledere økt kunnskap og ferdigheter i ledelse av skoleutvikling- og endringsarbeid og tilsvarende ferdigheter i å lede konkret forbedring og endring på den enkelte skole. Emnet baserer seg på rammeverket for rektorutdanningen og de krav og forventninger som stilles til rektor. Det innbefatter samarbeid med skoleeier. Fagområdet vektlegger fordypning i form av kunnskaper om hvordan skolen kan vise evne og vilje til endring og utvikling for å møte de store samfunnsendringene dagens skole står overfor. Dersom skolen skal lykkes i å forberede elevene på disse store samfunnsmessige endringer, må skolens kvalitetsarbeid drives i regi av systemisk og lærende organisasjoner. Norsk skole vil være i en utvikling som på noen områder vil kreve dyptgripende atferdsendringer og behov for generering av ny kompetanse blant skoleeiere, skoleledere og ikke minst pedagogene. Profesjonelle læringsfellesskap representerer en arena for drøfting av hvordan nasjonale mål kan transformeres i den enkelte skole, ikke minst hvordan de nye ideene utfordrer leder- og lærerrollen og skolekulturen.
Rektor blir pekt ut som den aktøren som har størst ansvar for at hver skole gjennomgår en slik utvikling, men skoleledelse er ikke noe en person kan gjøre alene. Tvert imot kjennetegnes ledelse i skolen av en tett samhandling mellom skoleledere og de som skal ledes. I skoleutvikling kommer dette til uttrykk ved aktørene hele tiden må forhandle om hva som skal forandres. Det betyr at de gode «oppskriftene» ikke kan kopieres fra en skole til en annen skole, eller fra en kommune/fylkeskommune til en annen kommune/fylkeskommune. Kunnskap om hva som skjer gjennom initierings-, implementerings- og vurderingsfasen er nyttig. Men den største utfordringen ligger i samspillet med skolens profesjonelle læringsmiljø, der problemer, konflikter og sammenbrudd kan forekomme. Emnet skal være forskningsbasert og samtidig være praksisrettet. Studiet er basert på at studentene er ansatt som skoleleder i grunnskole eller videregående opplæring, og at de kombinerer studium og arbeid.
Ledelse av utviklings- og endringsarbeid er en videreutdanning på mastergradsnivå. Etter bestått eksamen kan studietilbudet inngå som del av en masterutdanning i utdanningsledelse. Kandidater som ønsker at studiet skal kunne inngå som del av et slikt masterstudium, må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått studium i ledelse av utviklings- og endringsarbeid. Det er opp til den enkelte institusjon å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, øvinger, laboratoriearbeid, analyse av vitenskapelige artikler og prosjektarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Se emneplanen.
Sensorordning
Se emneplanen.