EPN-V2

MAEN4200 Energi- og miljøvurdering av bygg Emneplan

Engelsk emnenavn
Building Energy and Environmental Assessment
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Ingen forkunnskapskrav

  • Anbefalte forkunnskaper

    Studenter som har bakgrunn fra andre bachelorprogrammer, for eksempel innen bygg eller elektro, anbefales å lese "Enøk i Bygninger" bok på forhånd, spesielt Kapittel 4, 5, 6.1, 6.3, 6.5, 7.1, 7.2, og 7.3.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
    • bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
    • kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan et tjenestedominant perspektiv gir en bedre forståelse av verdiskapning
    • kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
    • kunnskaper om markedsføringsloven og om forbrukerkjøpslovens bestemmelser om mangler og mangelsbeføyelser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
    • anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
    • anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
    • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
    • ta stilling til forbrukeres rettsstilling og selgers rettigheter og plikter

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
    • forstå markedsførers ansvar overfor forbruker
    • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
    • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
    • jobbe systematisk med analyse som grunnlag for å ta beslutninger
  • Læringsutbytte

    Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, casediskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og deltakelse i simuleringsspill.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav: Arbeidskravet består av deltakelse i et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring, der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Hoveddelen av simuleringsspillet vil foregå i klasserommet gjennom 2 forelesninger, men det kreves også noe arbeid (ca. to timer) mellom de to forelesningene for å skrive et obligatorisk refleksjonsnotat. Deltakelse i simuleringen bidrar så mye til oppnåelse av et avgjørende læringsmål: det å kunne anvende teori og verktøy i praksis - at studenter må være fysisk tilstede og delta i simuleringen på 1 av de 2 obligatoriske forelesningene for å få godkjent arbeidskravet. Bedriftssimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Formålet med arbeidskravet er oppnåelse av noen av de viktigste læringsmålene i emnet, deriblant kunnskap om og ferdigheter i bruk av ulike analyseverktøy som brukes til å løse markedsføringsutfordringer, og ferdigheter innen markedsanalyse og planlegging, og valg av virkemidler. For studenter som ikke ønsker å delta i simuleringen eller har godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret eller alternativ versjon én gang innen angitt frist.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

  • Vurdering og eksamen

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Alle skriftlige hjelpemidler
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Gradert skala A - F

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Sensorordning

    Adrian Peretz

  • Emneansvarlig

    Mehrdad Rabani