EPN-V2

Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap Programplan

Engelsk programnavn
Bachelor Programme in Library and Information Science
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
180 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk

Innledning

Studenten må ha bestått eksamen tilsvarende 20 studiepoeng fra høstsemesteret.

Målgruppe

Emneområdet kan ses som en del av studentens danningsprosess som vil kreve tid til fordypning. Studentene utvikler kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor dette emnet både gjennom teoretisk og praktisk tilnærming.;

Arbeidsmåtene vil variere mellom klasseromsundervisning, fellesforelesninger, arbeid i gruppe, selvstudium og veiledning.

Veiledet praksisstudier

Praksisopplæringen har et omfang på totalt 40 dager. Det er 20 dager praksisstudier i 1. semester (del 1) og 20 dager i 2. semester (del 2). Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Eventuelt fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen vårsemesteret for del 2.

Mer informasjon om praksisstudier finnes i " retningslinjer for praksisstudiet" og i heftet "Informasjon om praksisoppgaver", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

For utfyllende informasjon om praksisopplæringen se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Opptakskrav

Praksisstudiet er en obligatorisk del av studiet og det er krav om 100 % tilstedeværelse.

Læringsutbytte

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • 3 individual written assignments submitted digitally, each with a maximum length of 6000 characters, including spaces. References are to be included in the 6000 characters.

Innhold og oppbygging

Karakterskala: A-F.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

2. semester

2. studieår

4. semester

3. studieår

5. semester

6. semester

Arbeids- og undervisningsformer

I heftet "Informasjon om praksisstudiene" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisperiodene bli beskrevet nærmere. Heftet publiseres på universitetets digitale læringsplattform.

Praksisstudier

Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Barnehage og barnehagelærerrollen
  • Pedagogisk grunnsyn
  • Barns utvikling og læring
  • Barns seksualitet, kjønn og identitet
  • Omsorg og overganger
  • Danning og medvirkning;
  • Lek og vennskap
  • Mangfold og likeverd
  • Observasjon og didaktikk
  • Pedagogisk ledelse og veiledning

Internasjonalisering

Helene Petersen-Sveen og Håvard Aaslund

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Omfanget på de enkelte arbeidskravene vil variere med oppgavens sjanger og tema. Arbeidskravene er knyttet opp mot læringsutbyttebeskrivelsene og skal sikre at studentene får trening i teoretisk problemløsing og praktiske ferdigheter. De skal også sikre at studentene har en jevn progresjon.

Alle arbeidskrav må være levert innen en fastsatt frist og godkjent av faglærer før kandidaten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Hvis arbeidskrav underkjennes vil kandidaten få mulighet til å levere en bearbeidet versjon av oppgaven innen ny frist. Overholdes ikke denne fristen, vil studenten bli trukket fra eksamen.

Vurdering og sensur

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven) og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Hvert emne blir avsluttet med eksamen i ulike former.

Eksamensform vil variere i de ulike emnene. Nærmere beskrivelse av karakter- og vurderingsformer fremgår av den enkelte emneplan, i tillegg til beskrivelse av emnets sensorordning. Det benyttes både interne og eksterne sensorer på hver eksamen.

Til eksamen vil studentene kunne bli prøvet i alt stoff som er gjennomgått i undervisningen. Dette gjelder også stoff som ikke er dekket spesielt i pensum.

Kandidater som ikke har bestått en eksamen etter ny/utsatt eksamen, oppfordres til å følge undervisningen i emnet på nytt og gå opp til neste ordinære eksamen.