Programplaner og emneplaner - Student
BIB1510 Samlinger, medier og sjangre Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Collections, media and genres
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode. Det blir gitt kurs i akademisk skriving, litteratursøk og spissing av problemstillinger, samt gjennomgått ulike forskningsmetoder. Studentene skal skrive sin egen bacheloroppgave, og får veiledning på denne.
Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.
I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Norsk senter for forskningsdata (NSD) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har innblikk i teorier og prinsipper for utvikling av fysiske og digitale samlinger i ulike typer bibliotek
- har kjennskap til hovedtrekk ved den mediehistoriske utviklingen og hvordan nye teknologier påvirker samfunnet generelt og biblioteket spesielt
- har oversikt over ulike sjangere i forskjellige medier
Ferdigheter
Studenten
- skal ha en kritisk, vurderende innstilling til ulike samlingers funksjoner og mål i gitte kontekster, og kan vurdere en samling ut fra kvalitet og relevans
- kan se et medium i historisk perspektiv, forklare hva som er viktige kjennetegn ved mediet, og drøfte hvordan mediet er gjort tilgjengelig i biblioteket
- kan presentere en selvstendig problemstilling innen emnet medier, sjangere og samlinger, forklare hvorfor problemstillingen er relevant og viktig, og skissere svar på problemstillingen
- kan presentere en sjanger og utfordringer ved sjangerinndelinger på en interessevekkende og kunnskapsrik måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i faglige diskusjoner om og foreta selvstendige vurderinger knyttet til samlingsutvikling, medier og sjangere.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid. Undervisningen er fysisk, ikke digital eller hybrid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Gruppeoppgave som resulterer i en muntlig presentasjon (5-10 min.) fra hver gruppe.
- Arbeidskrav 2: Individuell skriveoppgave (3 sider).
- Arbeidskrav 3: Gruppearbeid som resulterer i en innlevering (maks. 12 lysbilder).
- Arbeidskrav 4: Gruppearbeid og deretter individuelt arbeid med en sjangeroppgave (3 sider).
Hvert av arbeidskravene skal oppfylle et av ferdighetsmålene beskrevet ovenfor.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell mappe som inneholder to deler: Arbeidskrav 2 og 4. På bakgrunn av tilbakemeldingene som er gitt på arbeidskravene skal studentene individuelt utvide, revidere og forbedre de to tekstene som skal inn i eksamensmappa. Arbeidskrav 2 skal forlenges til 4 sider og arbeidskrav 4 skal være på
3 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddel tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.