Programplaner og emneplaner - Student
BIB1530 Formidling og læring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mediation and learning
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid. Undervisinga er campusbasert.
Forkunnskapskrav
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Hver student, eller to studenter sammen, skal gjøre avtale om, og gjennomføre en lesestund med barn (opp til 12 år), og innlevere et rapporteringsskjema fra dette arbeidet.
- Arbeidskrav 2: Hver student skal skrive en anmeldelse av ei bok, en film eller et spill. Omfang: ca. 1 side.
- Arbeidskrav 3: Studentene skal gruppevis arbeide med et utvalg medier innenfor en sjanger eller et tema, og utforme et formidlingsopplegg til bruk i bibliotek, skole eller barnehage. Tema eller sjanger skal godkjennes av faglærer. Opplegget skal presenteres for de andre studentene, og en dokumentasjonsrapport skal leveres inn. Omfang: Ca. 3-4 sider, litteraturliste kommer i tillegg.
Formålet med arbeidskravene er å gi erfaring med å analysere og vurdere medier for barn, og å formidle til barn. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Læringsutbytte
Eksamen i emnet er en en muntlig eksamen med varighet på 20-25 minutter.
Arbeids- og undervisningsformer
Kandidaten har anledning til å ta med sine godkjente arbeidskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skal A-F.
Vurdering og eksamen
Alle kandidatene ved muntlig eksamen blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.