Programplaner og emneplaner - Student
BIB1530 Formidling og læring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mediation and learning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
-
Innledning
Emnet gir en teoretisk og praktisk introduksjon til faglig formidlingsarbeid i bibliotek. Praksis handler blant annet om muntlig og skriftlig formidling i samarbeid med medstudenter. Kjennskap til brukergrupper og publikum, institusjonelle rammer for formidling samt ulike formidlingspraksiser står sentralt. Utover dette har faget to hovedtema: Det ene vektlegger pedagogiske tilnærminger til undervisning, veiledning og formidling. Her står teorier om læring, informasjonskompetanse og referanseintervju sentralt. Det andre inkluderer grunnleggende teorier om litteratur- og kulturformidling, som resepsjonsteori (litteratur, leser og kontekst), og begreper som smak, kvalitet, vurdering og kanon. Grunnleggende forståelse av retorikk er felles for emnets to deler. Vi er innom i hvilken grad digitalisering påvirker læring, kunnskapsutvikling og kulturformidling. Et utvalg tekster inngår i pensum, og studentene får trening i å formidle dem fra lærings- og informasjonsteoretiske, så vel som litteratur- og kultursosiologiske perspektiv.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om veiledning, undervisning, og formidling i en bibliotekfaglig sammenheng - tilpasset ulike målgrupper
- kjenner til grunnleggende teorier om pedagogikk, veiledning, fagdidaktikk, og informasjonskompetanse
- kjenner til ulike former for formidling av litteratur, kultur og informasjon
- kjenner til grunnleggende teorier om litteratur- og kulturformidling: resepsjonsteori (ulike lesemåter), retorikk (litteratur, leser og kontekst) og begreper som smak, kvalitet og vurdering og kanon
- kjenne til skolebiblioteket, UH-bibliotek og deres undervisnings- og formidlingsoppdrag
- kjenner til ulike aktører det er relevant å samarbeide med for å tilrettelegge for lærings- og formidlingsaktiviteter
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke pedagogisk og didaktisk kunnskap for å planlegge undervisning
- kan gjennomføre en veiledningssamtale
- kan vise grunnleggende retorisk forståelse og ferdigheter i praksis
- kan se sammenhengen mellom materialet som formidles, mottakeren og konteksten.
- kan gjennomføre og planlegge kulturformidlingsopplegg
- kan vise grunnleggende vurderingskompetanse knyttet til formidling
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle skriftlig og muntlig
- kan samhandle med andre studenter om et faglig arbeid
- kan vurdere andres arbeider
- kan reflektere kritisk over bibliotekets rolle som formidlings- og læringsarena
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike skriftlige og muntlige formidlingspraksiser samt selvstudium. Emnet er campus-basert.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Automasjonssystemer i bygninger har som hovedmål å sørge for riktig inneklima til lavest mulig energibruk. Faget vil gi en dyp forståelse av reguleringsprinsipper på ulike nivå innen bygningsautomasjon. Videre vil det gjennomgås generelle og spesielle systemløsninger som sammenbinder varme, kjøle, varmepumpe og grunnvarme/kjøling i en felles integrert løsning.
Emnet gir en innføring i aktuelle programmeringsspråk/verktøy til utvikling av simulatorer for reguleringssystemer.
-
Vurdering og eksamen
Ingen ut over opptakskravene til studieprogrammet.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- styrings- og reguleringsteknikk
- algoritme og virkemåte for aktuelle regulatorfunksjoner bla. PID regulator (PID = proportional+integral+derivateivte), av/på-regulator, MPC-regulator (MPS = model-predictive control)
- relevant automatiseringsutstyr
- bussystemer og sentralt driftskontrollanlegg
- aktuelle sensorer og pådragsorganer
- alternative reguleringssystemer for oppvarming, kjøling, ventilasjon og belysning.
- matematisk modellering og simulering av ventilasjon varme- og klima-anlegg med hensyn på styring og regulering
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen styring, regulering og bygg- automasjon på en selvstendig måte
- vurdere inneklima, energibruk og driftskostnad relatert til automasjons-systemer integrerte i bygninger
- velge riktige metoder for styring og regulering av oppvarming, kjøling, ventilasjon, og belysningsanlegg
- beregne pådragsorganers maksimalkapasitet og finne karakteristikkenes kurveform
- beregne og vurdere tidskonstant for ulike komponenter av reguleringssystemer
- tegne og beskrive blokkdiagram og Piping and Instrumentation Diagram (P&I D) for reguleringssystemer
- stille inn PID-regulatorer for rask og stabil regulering
- gjennomføre stabilitetsanalyse av reguleringssystemer
- analysere sentralt driftskontrollanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjoner for inneklima samt redusere energibruk og driftskostnad
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre prosjekt der styring, regulering og byggautomasjon inngår
- bidra til nytenking og være bidragsytere i innovasjonsprosesser
- forstå dokumentasjon om byggautomasjonssystemer
- kunne kommunisere med fagfolk innen byggautomasjon
-
Vurderingsuttrykk
Forelesninger, øvinger, labarbeid, prosjektarbeid og selvstudium.
-
Sensorordning
5 arbeidskrav, som er individuelle og/eller gruppebaserte. Alle arbeidskrav må være godkjente for å få adgang til eksamen.