Programplaner og emneplaner - Student
ARBIB1000 Information search and information evaluation Course description
- Course name in Norwegian
- Informasjonssøk og kildekritikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Archival ScienceBachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Vi omgis av enorme mengder informasjon, det meste i digital form. Informasjonen er ofte tilgjengelig gjennom algoritmestyrte plattformer, kunstig intelligens og infrastrukturer som opererer utenfor vår kontroll. Evnen til selvstendig og kritisk forståelse av forholdet mellom informasjon, fakta og kilder på den ene siden og en helhetlig kultur- og samfunnsforståelse er viktigere enn noensinne. Ferdigheter i å finne frem til, vurdere og formidle det som er relevant og troverdig har derfor fått en fornyet samfunnsmessig aktualitet. Gjennom emnet tilegner kandidatene seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter som setter dem i stand til å navigere og håndtere dette digitale informasjonslandskapet. Det innebærer å både kunne søke etter, vurdere søkeresultatet på en kritisk måte og finne fram til relevant og troverdig informasjon og kunnskap. Emnet diskuterer kildekritikk fra ulike perspektiv, blant annet opprinnelsen i historiefaget, forståelse av kildekritikk som interessekamp, referansetradisjoner innenfor vitenskapelig publisering og kritisk tekstlesing. Samtidige utfordringer knyttet til desinformasjon, feilinformasjon, falske nyheter og algoritmenes potensielle slagsider vektlegges.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
All answers are assessed by two examiners.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Learning outcomes
- 5 ECTS overlap with SYKK/SYKPPRA20x Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1, 20 ECTS.
- SYKK2100, SYKP2100 og SYKD2100 are fully overlapping.
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarer. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, gruppearbeid og gjennom praktisk oppgaveløsing. Undervisningen er hovedsakelig campusbasert.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Deltakelse på to obligatoriske seminarer. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Arbeidskravet har som formål å gi studenten grunnleggende ferdigheter i søkestrategi, søketeknikker og anvendelse av digitale informasjonssystemer. Arbeidet skal også utvikle studentens evne til å bruke relevante kildekritiske metoder og verktøy på en effektiv og hensiktsmessig måte.
- Arbeidskrav 2: En skriftlig gruppeinnlevering knyttet til Informasjonssøk og kildekritikk (7.000-9.500 tegn inklusive mellomrom). Arbeidskravet har som formål å gi studenten erfaring med å utforske og reflektere rundt sentrale temaer i emnet gjennom samarbeid og bruk av relevante verktøy.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Emnet gir en teoretisk og praktisk introduksjon til faglig formidlingsarbeid i bibliotek. Praksis handler blant annet om muntlig og skriftlig formidling i samarbeid med medstudenter. Kjennskap til brukergrupper og publikum, institusjonelle rammer for formidling samt ulike formidlingspraksiser står sentralt. Utover dette har faget to hovedtema: Det ene vektlegger pedagogiske tilnærminger til undervisning, veiledning og formidling. Her står teorier om læring, informasjonskompetanse og referanseintervju sentralt. Det andre inkluderer grunnleggende teorier om litteratur- og kulturformidling, som resepsjonsteori (litteratur, leser og kontekst), og begreper som smak, kvalitet, vurdering og kanon. Grunnleggende forståelse av retorikk er felles for emnets to deler. Vi er innom i hvilken grad digitalisering påvirker læring, kunnskapsutvikling og kulturformidling. Et utvalg tekster inngår i pensum, og studentene får trening i å formidle dem fra lærings- og informasjonsteoretiske, så vel som litteratur- og kultursosiologiske perspektiv.
Undervisningsspråk er norsk.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Ingen forkunnskapskrav