EPN-V2

ARBIB1000 Informasjonssøk og kildekritikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Information search and information evaluation
Studieprogram
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Vi omgis av enorme mengder informasjon, det meste i digital form. Informasjonen er ofte tilgjengelig gjennom algoritmestyrte plattformer, kunstig intelligens og infrastrukturer som opererer utenfor vår kontroll. Evnen til selvstendig og kritisk forståelse av forholdet mellom informasjon, fakta og kilder på den ene siden og en helhetlig kultur- og samfunnsforståelse er viktigere enn noensinne. Ferdigheter i å finne frem til, vurdere og formidle det som er relevant og troverdig har derfor fått en fornyet samfunnsmessig aktualitet. Gjennom emnet tilegner kandidatene seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter som setter dem i stand til å navigere og håndtere dette digitale informasjonslandskapet. Det innebærer å både kunne søke etter, vurdere søkeresultatet på en kritisk måte og finne fram til relevant og troverdig informasjon og kunnskap. Emnet diskuterer kildekritikk fra ulike perspektiv, blant annet opprinnelsen i historiefaget, forståelse av kildekritikk som interessekamp, referansetradisjoner innenfor vitenskapelig publisering og kritisk tekstlesing. Samtidige utfordringer knyttet til desinformasjon, feilinformasjon, falske nyheter og algoritmenes potensielle slagsider vektlegges. 

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Emnet gir en innføring i areal- og transportplanlegging i et bærekraftig perspektiv. Det gis grunnleggende kunnskap om det norske plansystemet, en introduksjon i fagets historie, teorier og metoder. Rammer for arealplanlegging belyses i forhold til overordnede føringer (lover og normer etc.), men også i forhold til hvilke kvaliteter (planleggingens verdigrunnlag) som ønskes ivaretatt med planleggingen. Det er sterke koblinger mellom arealbruk, transportsystemet, transportutvalg, lokalklima, veg- og vann-, avløps- og overvannsinfrastruktur og bærekraftig utvikling og kurset gir en oversikt over disse koblinger og beskriver strategier for økt bærekraft. Det teoretiske grunnlaget i emnet understøttes av laboratoriearbeid som blant annet inkluderer opplæring og bruk av relevant programvare.

Læringsutbytte

Ingen utover opptakskrav

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap  

Studenten har kunnskap om:

  • lovverk, forskrifter, statlige planretningslinjer, veiledninger og kommunale normer knyttet til planutforming og saksbehandling av arealplaner
  • plan- og medvirkningsprosesser og saksgang i planbehandling og bruk av innsigelser
  • utvalgte deler av fagets planleggingshistorie og planleggingsteorier
  • miljø- og planleggingsetikk
  • sammenheng mellom bystruktur og transport og kan redegjøre for bærekraftige areal- og transportløsninger
  • Kost/nytte-analyser og forholdet mellom kostnader og nytte.
  • har kunnskap om geografisk informasjon, modellgrunnlag og analysemetoder

Ferdigheter  

Studenten kan:

  • utarbeide en reguleringsplan med tilhørende reguleringsbestemmelser og planbeskrivelse i samsvar med Miljøverndepartementets veiledning for reguleringsplaner, samt overordnede føringer
  • prinsippene for utforming av reguleringsplaner ved bruk av egnet programvare med tilhørende tekniske planer, samt utføre konsekvensanalyser for områdereguleringsplan og ROS-analyse for detaljreguleringsplan.
  • gjennomføre beregninger og vurderinger av ulike tiltak med hensyn på tiltakenes kostnader og nytte

Generell kompetanse   

Studenten kan:

  • organisere, planlegge og gjennomføre tverrfaglige utredninger, analyser og rapporter.
  • beskrive politisk saksgang og beslutningssystem for arealplaner i kommuner
  • beskrive prinsipper for utvikling av bærekraftig areal- og transport
  • bruke intervju og litteraturstudier som metoder til utredninger og rapporter

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Forelesninger
  • Selvstudium og gruppearbeid (Problembasert læring, plan- og bygningsloven)
  • Laboratorium - planopptegning og visualisering ved bruk av egnet programvare
  • Det vil bli obligatoriske befaringer til boligområder

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse i alle obligatoriske befaringer (inntil 4 dager).
  • Deltakelse i labundervisning i programvare (12 timer).
  • Innlevering innen kost/nytte. Gjøres individuelt (ca. 3 timer).

Hjelpemidler ved eksamen

 1) Individuell muntlig eksamen (50%).

2) Mappevurdering med følgende mappekrav (50%).

Fire skriftlige innleveringer:

  • Del 1: Reguleringsplan med tilhørende tekniske planer.
  • Del 2: Rapport fra befaring.
  • Del 3: Individuelt refleksjonsnotat.

Mappevurdering i del 2 gis en helhetlig vurdering. Alle deler av mappeeksamen må være bestått for at mappen som helhet skal vurderes til bestått.

Begge deleksamener må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått emne.

Eksamensdel 1 kan ikke påklages, eksamensdel 2 kan påklages.

Ved ny/utsatt eksamen gjennomføres del 1 som muntlig eksamen. For del 2 kan en forbedret versjon av mappen leveres.

Vurderingsuttrykk

1) Ingen

2) Alle

Sensorordning

Bestått/ikke bestått

Emneansvarlig

Del 1) To interne sensorer.

Del 2) En intern sensor.