Programplaner og emneplaner - Student
Bachelorstudium i ingeniørfag - data Programplan
- Engelsk programnavn
- Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
- Gjelder fra
- 2023 HØST
- Studiepoeng
- 180 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Planen er utarbeidet ved OsloMet - storbyuniversitetet etter forskrift om rammeplan for ingeniørutdanningen, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18. mai 2018.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 20. mars 2009 og 15.desember 2011, gir oversikt over det totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som kandidaten forventes å ha etter fullført utdanning. Læringsutbyttebeskrivelsene i planen er utarbeidet i henhold til rammeplan og kvalifikasjonsrammeverket.
Bachelorstudiet i ingeniørfag - data gir en grunnleggende, bred og yrkesrettet utdanning i informasjonsteknologi rettet særlig mot programmering, programvare, system- og applikasjonsutvikling. Studiet inneholder også system- og driftstekniske emner. I tillegg inneholder studiet flere samfunns- og realfaglige emner og det bidrar til å sette utdanningen inn i en bredere faglig kontekst.
De fleste bacheloroppprosjekter gjennomføres i samarbeid med eksterne bedrifter og organisasjoner. Dette gir studentene erfaring med å løse reelle og relevante problemer, yrkeserfaring, og mulighet til å bygge profesjonelt nettverk.
De fleste bacheloroppprosjekter gjennomføres i samarbeid med eksterne bedrifter og organisasjoner. Dette gir studentene erfaring med å løse reelle og relevante problemer, yrkeserfaring, og mulighet til å bygge profesjonelt nettverk.
Studiet kvalifiserer for en rekke datafaglige arbeidsoppgaver i privat og offentlig virksomhet som for eksempel programmering, systemutvikling, konsulentvirksomhet, systemdrift, brukerstøtte og brukeropplæring. Studiet gir også en god basis for entreprenørskap og innovativ virksomhet. Det kvalifiserer til videre utdanning i data på masternivå ved universiteter og høgskoler, for eksempel masterprogrammet Applied Computer and Information Technology (ACIT) hos OsloMet - storbyuniversitetet.
Data er et 3-årig heltidsstudium, og ferdige kandidater som har oppnådd 180 studiepoeng vil bli tildelt graden Bachelor i ingeniørfag - data.
Målgruppe
Studiets målgruppe er søkere med spesiell studiekompetanse som ønsker høyere utdanning innen informasjonsteknologi, som ønsker å ha databehandling og informasjonsteknologi som yrke og som i tillegg ønsker å få en realfaglig profil på sin kompetanse. Søkere som ikke har realfaglig bakgrunn kan søke på universitetets forkurs eller tresemesterordning for å kvalifisere seg videre til ingeniørutdanning. Se universitetets nettsider www.oslomet.no
Opptakskrav
The master's programme in International social welfare and health policy (MIS) is unique in its combination of social welfare and health policy studies. The MIS programme provides students with the knowledge and skills in social science theories as well as methods to analyse, develop and manage social and health policies at a high level.
- Why do some countries have a higher share of the global burden of diseases than others?
- How can we explain social inequalities in health within a country?
- How are the changing power relations between international, national and local actors influencing the content and effectiveness of social and health policies?
- Why do some countries have smaller socio-economic inequalities than others?
- Why do some countries have higher employment rates among women than others?
- Why are some welfare systems more successful in helping families at risk of poverty than others?
- Why are there systematic and lasting differences in opportunities for persons with disabilities to exercise choice and autonomy between countries?
- How does access to education and family planning influence the employment opportunities of young women today?
- How does cross-national mobility and immigration influence access to social security and health services?
- How can we investigate if social and health policies have the intended effects?
Answers to such questions are essential to ensure sustainable and inclusive societies. The questions are related to the organisation and content of social welfare and health policies.
Social change requires that professionals in the fields of social work, health and welfare continually develop their knowledge and skills. The Master's Degree Programme applies theoretical perspectives to these fields.
An increasingly globalized world requires the development of innovative social welfare and health policies. The two policy fields are interdependent. Both are also characterized by complex governance structures: Social welfare and health policies are shaped in a multi-actor setting involving different combinations of market actors, family, public agencies and non-profit NGOs. Additionally, the social welfare and health policies take place in a multilevel setting. Increasingly the social welfare and health policy depends on the working relations between supranational organisations, such as the UN and EU, national and local entities.
The MIS programme consists of 6 mandatory courses (60 ECTS), 3 elective courses (30 ECTS) and a master's thesis (30 ECTS). Elective courses allow students to pursue topics of special interest that may be relevant for both the master's thesis, as well as for future career possibilities.
All courses are taught in English, and the diploma will be issued in English for all successful candidates. Candidates will be awarded the title Master of Applied Social Sciences, programme option International Social Welfare and Health Policy.
The programme focuses upon general critical analytical skills with an understanding of the importance of gender, ethnicity, generation, and social class, living standards and living conditions. The programme option qualifies a graduate for:
- positions in social and health services that require the knowledge and ability to undertake systematic documentation and evaluation of social and health service programmes, as well as the knowledge of international and comparative studies within health and social welfare.
- positions in government agencies, non-governmental organisations or voluntary organisations engaged in international health and social welfare programmes and developmental assistance
- research positions at lower levels in educational programmes for social or health workers, and social science positions dealing with social and health policy issues
- PhD programmes in the fields of social welfare and health policy
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått 3-årig bachelorgrad i ingeniørfag - data har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
- har bred kunnskap som gir et helhetlig systemperspektiv på ingeniørfaget generelt, med fordypning i dataingeniørfaget. Sentrale kunnskaper for alle som omfattes av studieprogram data inkluderer problemløsning, programvareutvikling og grensesnitt, samt prinsipper for oppbygging av datasystemer og datanettverk
- har grunnleggende kunnskaper i matematikk, naturvitenskap, relevante samfunns- og økonomifag og om hvordan disse kan benyttes i informasjonsteknologiske problemløsninger
- har kunnskap om teknologiens historie, teknologiutvikling, ingeniørens rolle i samfunnet, relevante lovbestemmelser knyttet til bruk av datateknologi og programvare og har kunnskaper om ulike konsekvenser ved bruk av informasjonsteknologi
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagfeltet, samt relevante metoder og arbeidsmåter
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan anvende kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å løse teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger innenfor dataingeniørfaget og begrunne sine valg
- kan anvende analytisk og algoritmisk tenkemåte og logikk i utviklingsarbeid og problemløsning
- behersker metoder og verktøy som grunnlag for systematisk, målrettet og innovativt arbeid. Dette inkluderer ferdigheter til å:
- anvende operativsystemer, systemprogramvare og nettverk
- utarbeide krav og modellere, utvikle, integrere og evaluere datasystemer
- bruke programmeringsverktøy og systemutviklingsmiljø
- kan identifisere, analysere, planlegge og gjennomføre informasjonsteknologiske prosjekter, arbeidsoppgaver, forsøk og eksperimenter både selvstendig og i gruppe
- kan programmere i flere programmeringsspråk
- kan utføre behovsanalyser og lage løsninger med brukergrensesnitt som ivaretar brukeres ønsker og behov
- kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og fremstill dette slik at det belyser en problemstilling
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- kan bidra til nytenkning, innovasjon og entreprenørskap gjennom deltakelse i utvikling og realisering av bærekraftige og samfunnsnyttige produkter, systemer og/eller løsninger der informasjonsteknologi inngår
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av produkter og løsninger innenfor sitt fagområde og kan settes disse i et etisk perspektiv og et livsløpsperspektiv
- kan formidle kunnskap om informasjonsteknologi til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk, og kan bidra til å synliggjøre denne teknologiens betydning og konsekvenser
- kan reflektere over egen faglig utøvelse, også i team og i en tverrfaglig sammenheng og kan tilpasse denne til den aktuelle arbeidssituasjon
- kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre
- har informasjonskompetanse; vet hvorfor man skal søke etter kvalitetssikrede kunnskapskilder, hvorfor man skal henvise til kilder og kjenner til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
- kan oppdatere sin kunnskap gjennom litteraturstudier, informasjonssøking, kontakt med fagmiljøer og brukergrupper og gjennom erfaring
Innhold og oppbygging
Studiet består av enkeltemner på 10 studiepoeng og en avsluttende bacheloroppgave på 20 studiepoeng - til sammen 180 studiepoeng. En oversikt viser i hvilken rekkefølge emnene blir undervist. Det er fordelaktig, men ikke et krav, at en student gjennomfører emnene i denne rekkefølgen. Det fremgår av emneplanene om et emne bygger faglig på et eller flere andre emner.
Studiet er bygd opp av følgende emnegrupper jf rammeplanen:
Ingeniørfaglig basis (F): 30 studiepoeng med grunnleggende matematikk, ingeniørfaglig systemtenkning og innføring i ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoder. Dette skal i hovedsak relateres til ingeniørutdanningen og legge grunnlaget for ingeniørfaget.
Programfaglig basis (P): 50-70 studiepoeng med tekniske fag, realfag og samfunnsfag. Dette skal i hovedsak relateres til studieprogrammet og legge grunnlaget for fagfeltet.
Teknisk spesialisering (TS): 50-70 studiepoeng som gir en tydelig retning innen eget fagfelt, og som bygger på ingeniørfaglig basis og programfaglig basis. Dette skal i hovedsak relateres til studieretningen og legge grunnlaget for fagområdet.
Valgfri emner (V): 20-30 studiepoeng som bidrar til videre faglig spesialisering, enten i bredden eller dybden.
Valgemner
Valgemner kan være emner spesielt laget for dette formålet eller obligatoriske emner i bachelorstudiene i informasjonsteknologi og anvendt datateknologi, som kan tas hvis det er ledig kapasitet. Igangsetting av spesielle valgemner krever et tilstrekkelig antall interesserte studenter og at instituttet har nødvendig kapasitet og tilstrekkelig med lærerkrefter. Fakultetet kan ikke garantere for at alle valgemner og kombinasjoner fra andre studier er mulig da emner kan ha samme undervisningstid og eksamensdag.
Det blir normalt holdt et informasjonsmøte om aktuelle valgemner i forkant av hvert semester.
Hvis et valgemne har begrenset antall plasser vil det arrangeres undervisningsopptak. Detaljer om eventuelle undervisningsopptak gis på informasjonsmøtet om valgemner.
Studenter som har enten stryk (F) eller gyldig fravær (legeattest) fra tidligere ordinær eksamen i et valgemne, og som vil ta igjen emnet som en del av sin bachelorgrad neste år, er sikret plass (forutsatt at emnet arrangeres). Disse må ta kontakt med studieadministrasjonen før semester-registreringen åpnes for å være sikret plass.
Valgemner for studieåret 2023-2024
5. semester
DAVE3600 Apputvikling
TEK2850 Innovasjon og bærekraftige forretningsmodeller
ITPE3200 Webapplikasjoner
ADSE2100 Menneske maskin interaksjon
ADTS1600 Interaksjonsdesign og prototyping
ADTS3100 Universell utforming for IT
DAVE3625 Introduksjon til kunstig intelligens
DAVE3700 Matematikk 3000
DAVE3710 Akademisk engelsk
TKDF1000 Tverrfaglig prosjektarbeid (tilbys ikke studieåret 2022/23)
5-6 semester
DATA3710 Praktisk IT prosjekt
DATA3720 Samfunnskontaktprosjekt
DATA3730 Introduksjon til IT-forskning
DATA3740 IT-innovasjons-og entreprenørskapsprosjekt
DATA3750 Anvendt kunstig intelligens og data science prosjekt
DATA3760 Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt
DATA3770 Helseteknologiprosjekt
DATA3780 Anvendt blockchain-teknologiprosjekt
DATA3790 Personvern- og identitetsteknologiprosjekt
DATA3800 Introduction to Data Science with Scripting
6. semester
DAVE3610 Nettverks- og systemadministrasjon
DAVE3615 Programvarearkitektur og rammeverk
ITPE1700 Webprogrammering
ADSE1310 Internet of Things
ADTS2310 Testing av programvare
ADSE3200 Visualisering
DAVE3705 Matematikk 4000
1. studieår
1. semester
2. semester
2. studieår
3. studieår
5. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Admission to this programme is regulated by Regulations Relating to Admissions to Studies at OsloMet.
Admission requires a bachelor’s degree (or equivalent degree) in social work, childcare and welfare, political science, sociology, economics, anthropology, law, medicine or nursing. Other degrees with a focus on social and health issues may also be considered.
Applicants will be ranked on the basis of grade average from their bachelor's degree. Applicants may also receive extra points for extra education. Only education within the fields of health and/or social welfare will be considered relevant.
Applicants are ranked in two quotas:
- 25 % of the places shall be allocated to applicants competing solely on the basis of grade point average. Applicants within this quota, who do not qualify, compete in the otherquota.
- 75 % of the places shall be allocated to applicants competing on additional points as well as grade point average.
Fifty percent of the places are reserved for applicants who are citizens in countries outside EU/EEA.
The master's programme aims for a diverse group of students from many countries. Given the limited number of places, normally no more than three students from each country will be assigned, with the exception of students from Norway.
Internasjonalisering
Ingeniør- og teknologifag er internasjonale. Mye av pensumlitteraturen er på engelsk og flere systemer og arbeidsverktøy har engelsk som arbeidsspråk. Deler av undervisningen kan gjennomføres på engelsk. Det vil framkomme i den enkelte emneplan hvilke emner dette gjelder. Studentene vil dermed få god erfaring med og kunnskap i den engelske fagterminologien for ingeniørfag.
Ingeniør- og teknologistudier er også tilrettelagt for internasjonalisering gjennom at studenter kan ta delstudier i utlandet, (hovedsakelig fra fjerde semester). Se https://student.oslomet.no/hvor-nar
dataingeniør har flere partnere, som studenter kan reise på utveksling til, i/fra og med 4. semester. For mer informasjon om dine utreisemuligheter, se nettsiden om utveksling for programmet ditt https://student.oslomet.no/utvekslingsavtaler/-/utvekslingsmuligheter/BACHELOR/HINGDATA/bachelorstudium-i-ingeniorfag-data
Du kan også velge å skrive BA-prosjektet ditt i 6. semester ved å gjennomføre The European Project Semester (EPS), enten ved en av våre partnerinstitusjoner eller her ved OsloMet. Nærmere informasjon om hvor du kan gjennomføre EPS ute finner du på nettsiden om utveksling for programmet ditt: Utvekslingsavtaler | Utveksling - Student - minside (oslomet.no). Dersom du ønsker å gjennomføre EPS hjemme, finner du informasjon her: https://www.oslomet.no/en/study/tkd/european-project-semester
Generell informasjon om EPS: http://europeanprojectsemester.eu/
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
A candidate who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
Upon completion of the degree the candidate has
- advanced knowledge of research designs relevant to the investigate a particular research question
- the ability to relate specific research questions to specific research methods
- a high level of understanding of and ability to apply and evaluate basic theoretical and methodological frameworks in order to examine, explain and understand social and health phenomena
- a broad understanding of global social and health problems, including current situations, trends, and challenges
- in-depth knowledge of the fields of social and health care systems: their organisation, delivery, and financing
- insight into cultural differences in social and health concepts and terminology
Skills
Upon completion of the degree the candidate is able to
- analyse explicit and implicit knowledge in the fields of health policy and social welfare
- conduct a systematic and critical analysis of a problem, apply core research principles and give a clear academic presentation of the results
- identify dimensions and challenges in the current global health and welfare situation
- critically assess the advantages and disadvantages of various social and health policy approaches
- evaluate relevant research in terms of methodological quality and appropriateness
- implement a range of data and literary sources for analysis
General competence
Upon completion of the degree the candidate has acquired
- a high degree of intercultural competence, and increased understanding of international trends that affect health and social welfare
- advanced knowledge of perspectives on social and health inequalities at a high academic level. The candidate is able to evaluate the impact of social and health policies, including how policies can contribute to (re)production or change in social inequalities
- a high level of ethical reflection when assessing the development of social and health policies, as well as a broad and in-depth knowledge of ethical dilemmas in research
Vurdering og sensur
In addition to the mandatory courses, each student is required to select three courses from the electives available in this programme option (total of 30 ECTS). Students in need of advice regarding these courses can ask the programme coordinator, course lecturers, or the administrator.
As an alternative to the elective courses provided in this programme description, students may select courses from other programme options within the Master's Programme at the Department of Social Work, Child Welfare and Social Policy. In addition, students may choose among courses offered at master's level at Oslo Metropolitan University (OsloMet), or institutions of higher learning in Norway outside of OsloMet, or one of our partner universities outside of Norway. Students can choose up to 30 ECTS from outside OsloMet. Norwegian-speaking students can also choose elective courses offered in Norwegian. All external courses must be approved by the programme coordinator in advance.
The master's thesis is an independent dissertation consisting of 30 study credits. Students ought to begin reflecting upon a research topic and methods for the thesis in the first semester. In the second semester, students will prepare a research proposal for the thesis. Students are encouraged to contact potential supervisors as early as possible. On the basis of the research topics chosen, students will be assigned a supervisor.
Øvrig informasjon
Courses consist of lectures and seminars. In addition, workshops and discussion groups will be offered with the goal of facilitating and stimulating learning. Written work requirements are intended to develop reflective, argumentative and critical responses to the curriculum and lectures, as well as formatting written work at a post-graduate level. Oral presentations and discussions will develop discursive skills, whilst specialization in an area of research promotes scholarly and independent learning.