EPN-V2

ADTS1600 Interaction Design and Prototyping Course description

Course name in Norwegian
Interaksjonsdesign og Prototyping
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en grundig introduksjon til programmering med Python, med gjennomgang av både teoretiske konsepter og praktiske anvendelser. Studentene vil lære programmering for forskjellige formål, inkludert systemautomasjon, dataanalyse, webutvikling og vitenskapelig databehandling.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • grunnleggende konsepter som syntaks, datatyper, kontrollstrukturer, funksjoner og feilhåndtering
  • programmeringsparadigmer og prinsippene for prosedyrisk, funksjonell og objektorientert programmering
  • applikasjonsrammeverk og biblioteker og hvordan disse kan anvendes
  • prinsipper for ren, vedlikeholdbar kode som følger industristandarder, og testdrevet utvikling

Ferdigheter

Studenten kan

  • skrive ren og effektiv kode
  • løse problemer ved hjelp av kode, ved å designe algoritmer og implementere løsninger
  • initiere, planlegge og levere komplette programvareprosjekter, fra kravanalyse til implementering og testing
  • håndtere biblioteker og avhengigheter effektivt ved hjelp av verktøy og virtuelle miljøer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tenke algoritmisk, og bryte ned komplekse problemer i håndterbare deler, gjenkjenne mønstre og utforme algoritmer for å løse dem
  • gjennomføre rask prototyping med raske kodeiterasjoner for å teste ideer og funksjoner effektivt før endelig utvikling

Teaching and learning methods

Øvinger og forelesninger. Studentene forventes å samarbeide i prosjekter for å simulere virkelige programvareutviklingsmiljøer. Det vil være regelmessige quizer, kodingsoppgaver og medstudentvurderinger for tilbakemelding. Forelesningene vil være både fysiske interaktive økter og videoinstruksjoner i korte leksjoner for å forberede studentene på øvinger og mer utfordrende oppgaver.

Course requirements

Tre individuelle obligatoriske oppgaver.

Assessment

Home exam. A final report which document the process and the production of a prototype. Builds upon the obligatory assignments in the course.

The exam result can be appealed.

In the event of resit and rescheduled exams, another exam form may be used or a new assignment given with a new deadline. If oral exams are used, the result cannot be appealed.

Permitted exam materials and equipment

All.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

One or several internal examiners. External examiners are used regularly.

Overlapping courses

En interne sensorer. Eksterne sensorer brukes jevnlig.