EPN-V2

DAVE3606 Resource-efficient programs Course description

Course name in Norwegian
Ressurseffektive programmer
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Mathematical Modelling and Data Science
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Studentene skal tilegne seg kunnskap og innsikt i utvikling av ressurseffektive programmer. Emnet vil være et nyttig fundament for studenter som ønsker å skrive ressurskrevende og komplekse programmer, slik som spill, simuleringer og visualisering, eller programmer som skal kjøre i ressursfattige miljøer.

Recommended preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • beskrive hva som gjør et program beregningskrevende eller minnekrevende.
  • forklare hva generisk programmering er
  • gjøre rede for hva designmønstre er og gi eksempler på slike

Ferdigheter

Studenten:

  • anvender ressurseffektive programmeringsspråk og metoder i egne prosjekter
  • kan lage egne ressurseffektive minnestrukturer
  • bruker designmønstre, generisk programmering og andre abstraksjoner effektivt

Generell kompetanse

Studenten:

  • har generell forståelse for utvikling av ressurseffektive programmer
  • kjenner til teknikker for effektivisering av programmer på høyere og lavere abstraksjonsnivå

Teaching and learning methods

Forelesninger og praktisk arbeid på lab. Prosjektarbeid i par eller grupper (2-5 studenter).

Course requirements

Ingen.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Emnet skal gi studenter innsikt i hvordan teamprosesser kan være effektive og hensiktsmessige. Gjennom en praktisk tilnærming får studentene inngående kunnskap om under hvilke forhold og hvorfor team vil kunne være mer effektive enn individer. Sammen med en praktisk tilnærming vil emnet også gi studenter innsikt i relevante, kontemporære teorier og forskningsfunn. Studentene skal være i stand til å analysere, diskutere og reflektere om komplekse problemstillinger knyttet til samarbeid og beslutningstaking i grupper og team.

Undervisningsspråk er norsk.

Overlapping courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • omfattende kunnskap om relevante teorier relatert til team
  • solid forståelse knyttet til hvordan team etableres og utformes i ulike situasjoner
  • inngående kunnskap om psykologiske prosesser i team
  • spesialisert kunnskap om teorier relatert til teameffektivitet og beslutningstaking i grupper og team
  • avansert kunnskap om omstendigheter som hindrer eller øker gruppeeffektivitet og prestasjoner

Ferdigheter

Studenten

  • har en bevisst forståelse av hvordan effektive teamprosesser foregår
  • kan anvende forskningsbaserte teorier om team i egen praksis
  • kan reflektere om egen atferd i gruppearbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og håndtere gjennomføring av effektive teamprosesser
  • beherske fagområdets uttrykksformer
  • reflektere og lære fra erfaringer med teamarbeid