Programplaner og emneplaner - Student
DAVE3705 Mathematics 4000 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk 4000
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil EngineeringBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildingsBachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied ChemistryBachelor's Degree Programme in Mechanical EngineeringElective modules TKD, Bachelor, Engineering Disciplines
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
The course shall prepare students for master’s degree programmes at universities and university colleges where different types of differential equations is used.
The elective course is initiated provided that a sufficient number of students choose the course.
Recommended preliminary courses
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Det er et arbeidskrav for hvert av de fem temaene. Studentene skal arbeide med litteratur knyttet til hvert tema.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, 5-10 minutter.
- Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, omfang 500 ord +/- 10 prosent.
- Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, 500 ord +/- 10 prosent.
Gruppene skal etter gitte kriterier kommentere hverandres presentasjoner og fagnotater. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studentene med å fordype seg i pensum og at studentene skal øve på skriftlig og muntlig akademisk kommunikasjon.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er obligatorisk frammøte ved de to fysiske samlingene. Hensikten med de fysiske samlingene er at de kan bidra til et kollektivt fagmiljø av studenter og lærere. Studentene kan i tillegg få praktisk erfaring med teknologi.
Required preliminary courses
No requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of:
- explaining the concepts of analytic function, ordinary, singular and regular singular points
- using series to solve differential equations
- defining the Laplace transform and derive it's basic properties
- explaining what characterize Fourier series and how they can be used to solve ordinary and partial differential equations
- recognizing and understanding concepts of complex functions
- giving examples of elliptical, parabolic and hyperbolic partial differential equations and how they are solved
Skills
The student is capable of:
- solving higher order linear differential equations with constant coefficients
- using power series and Frobenius series to solve second order linear differential equations with variable coefficients
- manipulate functions of complex variables
- using the Laplace transform to solve non-homogeneous linear differential equations modelling oscillating systems
- determining the Fourier sine series and the Fourier cosine series of symmetrical expansions of non-periodic functions
- solving boundary value problems relating to partial differential equations in closed domains by separation of variables
General competence
The student:
- has acquired good skills in solving ordinary and partial differential equations
- utilizing complex analysis techniques to solve partial differential equations, related to electrical engineering, acoustic and heat transfer
Content
Alle hjelpemidler tillatt.
Teaching and learning methods
Lectures and exercises. Practical exercises are solved individually with the help of the pre-written compendium with solutions for all exercises and previous exams. At the end of the course, previous exams will be reviewed during the six weekly periods.
Course requirements
None
Assessment
Individual written exam, 3 hours.
The exam result can be appealed.
Permitted exam materials and equipment
Aids enclosed with the exam question paper, and a handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.
Grading scale
Introduksjon til digitalt læringsdesign danner grunnlaget for masterstudiet i digitalt læringsdesign og behandler temaer som gir en bred introduksjon til digitalisering i skole og utdanning. Dette omfatter design av digitale læringsomgivelser, undervisning og læring i digitale læringsmiljøer og perspektiver på digital kompetanse. Videre belyses temaer om digitalisering knyttet til skole og høyre utdanning, innovasjon knyttet til læringsteknologier, samt digital inkludering både nasjonalt og internasjonalt. Emnet legger grunnlaget for arbeidet med masterstudiet gjennom presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter. Emnet er obligatorisk for alle studenter på Masterstudium i digitalt læringsdesign.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert forståelse av digitalt læringsdesign i pedagogisk, samfunnsmessig, teknologisk og teoretisk perspektiv
- har avansert kunnskap om undervisning og læring i digitale læringsmiljøer
- har inngående kunnskap om elevers og læreres digitale kompetanse inkludert digital dømmekraft
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver som sosioøkonomiske forhold, kjønn, mangfold og internasjonalisering på digitalisering i utdanning og opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og bruke teorier og metoder innen fagområdet og arbeide selvstendig med problemløsning
- kan finne, analysere og forholde seg kritisk til kilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante vitenskapelige tekster
- kan bidra til nytenkning i digitalt læringsdesign og digitalisering av utdanning og opplæring
- kan formidle eget arbeid både til spesialister og allmennheten
Course contact person
Emnet er designet for fysisk tilstedeværelse, men kan også tilpasses studenter som deltar over nett. Sanntids tilstedeværelse er anbefalt. Det tas ikke opptak av undervisnings- og læringsøktene.
Emnet er basert på studentaktive forelesninger, studentdrevne seminarer og aktiviteter individuelt og i grupper. Det er to obligatoriske fysiske samlinger, hver over halvannen dag, en ved oppstart og en underveis i semesteret.