EPN-V2

DAVE3705 Mathematics 4000 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 4000
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Elective modules TKD, Bachelor, Engineering Disciplines
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Opptak til studiet.

Recommended preliminary courses

The course builds on Mathematics 1000 and Mathematics 2000 (all study programs), but is independent of Mathematics 3000 and can therefore be taken in the 4th semester if the rest of the study portfolio allows for this.

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om anestesisykepleiers funksjon og ansvar i helsevesenet og samfunnet
  • har avansert kunnskap om hvordan anestesi kan oppleves og påvirker pasienten
  • har avansert kunnskap om svikt i pasientens grunnleggende behov
  • har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
  • har avansert kunnskap om faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasientens opplevelse av anestesi, kirurgisk behandling og undersøkelser
  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om anestesi og analgesi
  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i grunnleggende behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, med noe veiledning, kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor anestesisykepleie, både med spesialister og til allmenheten
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Learning outcomes

Forelesninger, simulering, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Content

Ordinary differential equations with variable coefficients

Laplace transforms

Fourier series

Partial differential equations

Teaching and learning methods

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

Oppgave 1 - Regional anestesi. Den våkne pasienten

  • Studenten utarbeider problemstilling selv.
  • Utføres individuelt.
  • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.

Oppgave 2 - Generell anestesi

  • Studenten utarbeider problemstilling selv.
  • Utføres individuelt.
  • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittelVurdering .

Studenten får skriftlig og muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra lærer.

Course requirements

Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid basert på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i kapitelet om vurdering i programplanen.

Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven.

Det gis fire timer veiledning per oppgave.Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

Omfang: 5000 ord (+/- 20 prosent).

Oppgavens tittel vil framkomme på karakterutskriften.

Assessment

Gradert skala A-F. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

Permitted exam materials and equipment

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.

Grading scale

  • Anestesisykepleie i et historisk perspektiv.
  • Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder.
  • Faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleien.
  • Forebygging av pre-, per- og postanestetiske komplikasjoner.

Pasientens opplevelser, reaksjoner og behov når de får anestesi:

  • Preanestetisk vurdering og risikovurdering.
  • Innledning, vedlikehold og avslutning av anestesi.

Examiners

ANEST6100 og MANES5100 er 100% overlappende.

Course contact person

Sergiy Denysov