Programplaner og emneplaner - Student
DAVE3705 Mathematics 4000 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk 4000
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil EngineeringBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildingsBachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied ChemistryBachelor's Degree Programme in Mechanical EngineeringElective modules TKD, Bachelor, Engineering Disciplines
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Opptak til studiet.
Recommended preliminary courses
The course builds on Mathematics 1000 and Mathematics 2000 (all study programs), but is independent of Mathematics 3000 and can therefore be taken in the 4th semester if the rest of the study portfolio allows for this.
Required preliminary courses
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om anestesisykepleiers funksjon og ansvar i helsevesenet og samfunnet
- har avansert kunnskap om hvordan anestesi kan oppleves og påvirker pasienten
- har avansert kunnskap om svikt i pasientens grunnleggende behov
- har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
- har avansert kunnskap om faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleie
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasientens opplevelse av anestesi, kirurgisk behandling og undersøkelser
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om anestesi og analgesi
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i grunnleggende behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, med noe veiledning, kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor anestesisykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Learning outcomes
Forelesninger, simulering, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Content
Ordinary differential equations with variable coefficients
Laplace transforms
Fourier series
Partial differential equations
Teaching and learning methods
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
Oppgave 1 - Regional anestesi. Den våkne pasienten
- Studenten utarbeider problemstilling selv.
- Utføres individuelt.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
Oppgave 2 - Generell anestesi
- Studenten utarbeider problemstilling selv.
- Utføres individuelt.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittelVurdering .
Studenten får skriftlig og muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra lærer.
Course requirements
Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid basert på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i kapitelet om vurdering i programplanen.
Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven.
Det gis fire timer veiledning per oppgave.Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.
Omfang: 5000 ord (+/- 20 prosent).
Oppgavens tittel vil framkomme på karakterutskriften.
Assessment
Gradert skala A-F. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.
Permitted exam materials and equipment
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.
Grading scale
- Anestesisykepleie i et historisk perspektiv.
- Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder.
- Faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleien.
- Forebygging av pre-, per- og postanestetiske komplikasjoner.
Pasientens opplevelser, reaksjoner og behov når de får anestesi:
- Preanestetisk vurdering og risikovurdering.
- Innledning, vedlikehold og avslutning av anestesi.
Examiners
ANEST6100 og MANES5100 er 100% overlappende.
Course contact person
Sergiy Denysov