EPN-V2

Bachelor Programme in Child Care and Welfare Programme description

Programme name, Norwegian
Bachelorstudium i barnevern
Valid from
2024 FALL
ECTS credits
180 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    OsloMet vektlegger å ha et godt og utviklende læringsmiljø for at du skal trives som student. Arbeids- og undervisningsformene er utviklet på grunnlag av et sosiokulturelt læringssyn der et overordnet prinsipp er å aktivisere egne tanker, kunnskaper og erfaringer. Din egeninnsats, individuelt, eller sammen med andre, er avgjørende for et godt læringsutbytte. Det forventes at du møter forberedt til organiserte studieaktivteter. Både i teoretiske fag og i praksisstudier benyttes varierte arbeidsformer og disse kan gjennomføres fysisk på studiesteder eller på digitale plattformer. I noen sammenhenger foregår undervisningsaktiviteter kun på ett campus, og studentene må påregne å reise til aktuelt sted.

    Utdanningen forbereder deg også på arbeidslivets krav om livslang læring. Det forventes derfor at du tar eierskap til egen læringsprosess gjennom studietiden, der du både skal lære deg «å bli sykepleier» og «lære å lære». Det er også en uttalt forventning at du er med på å skape et godt læringsmiljø for dine medstudenter gjennom aktiv deltakelse i de ulike læringsaktivitetene.

    Selvstudier og studentsamarbeid

    Oppnåelse av læringsutbyttene krever høy grad av selvstudier. Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter, og det forutsetter bevissthet om hvordan du selv best lærer. Det anbefales at du tar initiativ til kollokvier/studentgrupper.

    Gruppearbeid

    Gruppearbeid innebærer at du samarbeider med andre studenter. Dere drøfter hverandres bidrag og deler kunnskap og perspektiver. Du får erfaring i samarbeid og i å vurdere, utvikle og formidle fagstoff. Du gir og får tilbakemelding fra andre.

    Digitale læringsressurser

    Digitale læringsressurser for eksempel OsloMetX https://www.oslomet.no/ub/oslometx, eller filmklipp, podkast, spill, faglige tekster, artikler og interaktive oppgaver benyttes som deler av læringsformene. I enkelte emner anvendes digitale samskrivningsverktøy for å dele kunnskap og produsere tekster sammen. Digitale, selvrettende tester (quiz) gir deg mulighet til å øve deg og teste dine kunnskaper innenfor emnet. Du får dermed umiddelbar respons og kan ta utgangspunkt i dette for videre læring.

    Simulering og ferdighetstrening (SF-enhet)

    Ferdighetstrening og simulering gir deg mulighet til å lære alt fra enkle praktiske ferdigheter til vurderinger i komplekse pasientsituasjoner. Ferdighetstrening og simulering vil være gjennomgående i studiet. Refleksjon før- under og etter handlinger blir vektlagt. Enkelte simuleringer kan bli filmet. Filmer blir alltid slettet direkte etter undervisningen dersom det ikke blir gitt samtykke til lagring.

    Ferdighetstrening i utdanningen vil ikke foregå kjønnsadskilt.

    Forelesninger

    Forelesninger benyttes enten for å få oversikt over emnets innhold eller som fordypning i et sentralt tema. Forelesning anvendes spesielt ved introduksjon til nytt lærestoff.

    Omvendt undervisning

    Gjennom omvendt undervisning arbeider du med digitale læringsressurser før du kommer til undervisning. I undervisningen arbeider du med problemløsende aktiviteter, gjerne i form av gruppearbeid eller seminarundervisning.

    Seminar/workshop

    Her øver du på å formulere deg faglig, gi uttrykk for egne meninger og reflektere over egne handlinger og holdninger. Du får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og å vurdere andres faglige presentasjoner.

    Prosjektarbeid

    Her arbeider du med fordypning i et faglig tema i grupper. Du utvikler ferdigheter til systematisk metodebruk, som omfatter teoretisk forankring, datainnsamling, analyse, diskusjon, skriftlig formulering og muntlig formidling.

    Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS)

    Tverrprofesjonell samarbeidslæring betegner alle arbeidsformer hvor du deltar i undervisningsopplegg sammen med studenter fra andre utdanninger, eller gjennomfører et pedagogisk opplegg ved praksisarena som innebærer samarbeid med utøvere innenfor andre profesjoner. Tverrprofesjonell samarbeidslæring kan organiseres både ved universitetet, i praksisstudier og gjennom digital samhandling (webinar) med studenter i andre land.

    Student BEST - Bedre og systematisk teamtrening

    Student BEST er et undervisningopplegg i samarbeid mellom sykepleier-, radiografi-, bioingeniør- og paramedisinutdanningen, spesialisering i anestesisykepleie (master) ved OsloMet og medisinutdanningen Universitetet i Oslo. Læringsprogrammet anvender simulering i team og brukes som treningsmetode i mottak og stabilisering av traumer. Hovedfokus er kommunikasjon og samhandling i tverrprofesjonell gruppe. Undervisningen foregår på SF-enhet på OsloMet.

  • Target group

    Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap stadig viktigere for profesjonen. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen i sykepleiefaget.

    Utveksling

    Som student ved OsloMet oppfordres du til å gjennomføre deler av utdanningen ved en institusjon i utlandet. Utdanningen har mange samarbeidspartnere i utlandet som kan være aktuelle som vertskap for deg som ønsker utvekslingsopphold. Du kan reise på utveksling maks 2 ganger i løpet av studieprogrammet. Du kan gjennomføre 3-6 måneder av studiet i utlandet i 4. 5. eller 6. semester.

    I 4. semester kan du reise ut et helt semester for både praksis- og teoriemner ved et av våre partneruniversiteter. Du kan også reise ut for kun teoriemner, etter en komprimert praksisperiode i Norge. Du har også muligheten til å reise ut i 3 måneders folkehelsepraksis til en av våre praksispartnere. Du følger da emnet SYK2900 Folkehelse i et globalt perspektiv,

    https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/emne/SYK2900/2024/H%C3%98ST

    I 5. semester kan du reise ut et helt semester, til et av våre partneruniversiteter for å ta deres praksisemner. I 6. semester kan du reise ut i 3 måneders praksis før eller etter bacheloroppgaveskriving, eller et helt semester hvor du i tillegg til en praksisperiode i utlandet skriver bacheloroppgaven mens du er ute.

    Kriterier for studentutveksling og informasjon om hvert sted du kan søke deg til, og hva opplegget er akkurat der, finner du her, https://student.oslomet.no/utveksling

    Internasjonalisering hjemme

    Utdanningen har et flerkulturelt studentmiljø og har fokus på et kulturelt mangfold og globale problemstillinger. Dette bidrar til økt forståelse og forbedrer din evne til å arbeide profesjonelt i et mangfoldig samfunn. Engelskspråklig pensum gir deg erfaring i å lese faglitteratur og internasjonal forskning. Forståelse av engelsk faglitteratur er viktig for å kunne delta aktivt i det internasjonale fagmiljøet i sykepleie.

    Ansatte i utdanningen er involvert i internasjonale nettverk og forskningssamarbeid. Samarbeid med kollegaer fra andre land bidrar til internasjonalisering, blant annet ved at forskere og undervisere blir invitert til å holde gjesteforelesninger ved OsloMet. Dette skjer hovedsakelig i fjerde semester, hvor emnet SYKK/SYKP2200, Folkehelsearbeid 20 stp. gjennomføres. I dette emnet studerer du sammen med studenter som er på utveksling til OsloMet og mye av undervisningen tilrettelegges med engelsktalende grupper.

    Du vil også få tilbud om å delta på kortere internasjonale aktiviteter, på OsloMet eller i utlandet. Dette kan for eksempel være i form av COIL, BIP eller internasjonale uker i forskjellige emner.

  • Admission requirements

    Arbeidskrav kan være skriftlige arbeider, obligatorisk tilstedeværelse, muntlige presentasjoner og tester som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen/vurdering. Arbeidskravene gjennomføres individuelt eller i gruppe. Arbeidskrav gis vurderingen godkjent/ikke godkjent. I praksisstudiene kan det være obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet. Det vises til emneplanene for nærmere informasjon om hvilke arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter som gjelder i det enkelte emnet.

    Hensikten er å fremme progresjon og faglig utvikling i studiet, stimulere til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap og legge til rette for samhandling og kommunikasjon i faglige spørsmål. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter er utformet for at studenten skal utvikle kompetanse i tråd med læringsutbyttebeskrivelser i emnet.

    Normalt er det tre forsøk på arbeidskrav. Så langt det er mulig gis det andre forsøket før ordinær eksamen/vurdering, hvis ikke annet er opplyst i emneplan. Et tredje og siste forsøk gis normalt før ny og utsatt eksamen. Arbeidskrav som ikke blir godkjent, må forbedres eller tas om igjen. Emneansvarlig/faglærer kan vurdere om et alternativt arbeid kan gjennomføres. Dette avtales mellom den enkelte student/gruppe og emneansvarlig/faglærer.

    Ikke godkjente arbeidskrav kan medføre forsinkelser i utdanningen.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det kreves tilstedeværelse i undervisning som dekker fagområder som studenten ikke kan tilegne seg på egenhånd. Disse kravene konkretiseres i emneplanene. Dette medfører at det er krav om tilstedeværelse på 80 % i teoristudier og praksisforberedende undervisning i timeplanfestede aktiviteter som er merket obligatorisk og 90 % i praksisperioden.

    Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig/faglærer vurdere om det er mulig å gjøre et alternativt arbeid, for eksempel muntlige eller skriftlige individuelle oppgaver. Muligheten for dette avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.

  • Learning outcomes

    I studiet benyttes ulike vurderingsformer som er tilpasset læringsutbyttene i de ulike emnene. Vurderingsformene skal både understøtte læringen og dokumentere studentenes kompetanse som tilstrekkelig i forhold til gjeldende læringsutbytte. Underveis i studiet får du råd, veiledning og vurdering av dine prestasjoner. Det er viktig og nødvendig med regelmessig vurdering slik at du får tilbakemelding på om dine prestasjoner er i samsvar med studiets krav og om læringsutbytte er nådd.

    Vurdering av eksamensbesvarelser og praksisstudier gjennomføres etter gjeldende regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.

    Alle avlagte emner vil framkomme på vitnemålet. I tillegg synliggjøres de obligatoriske tverrprofesjonelle undervisningsoppleggene på vitnemålet.

    Vurderingsuttrykk

    Vurderingsuttrykkene som brukes er Bestått-Ikke bestått eller gradert karakter A–F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Andre undervisningsopplegg kan gis vurderingsuttrykk Godkjent-Ikke godkjent. Ved gruppeeksamen får alle i gruppen samme karakter.

    Ny og utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen. Ved ny og utsatt eksamen i emner med gruppeeksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.

    Klage på karakter

    Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages. Det er ikke mulig å klage på sensur ved muntlige og praktiske eksamener. Ved gruppeeksamen vil resultatet av klagen bare ha konsekvenser for den eller de som har klaget. Øvrige studenter i gruppen beholder sin opprinnelige karakter.

    Vurdering i praksisstudier

    Praksisstudier vurderes til Bestått – Ikke bestått og vurderes av praksisveileder i samarbeid med universitetets kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått- Ikke bestått fattes av universitetet.

    Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse for bestått praksis.

    • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisperioden på vanlig måte
    • 10-20 % fravær, studenten kan, hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og kontaktlærer ved universitetet
    • Mer enn 20 % fravær, studenten må gjennomføre hele praksisperioden på nytt

    Dersom du overskrider fraværsgrensen, og ikke har dokumentert fravær, vil praksis registreres som Ikke bestått og telle som et forsøk.

    Får studenten Ikke bestått to ganger i praksis, må studenten normalt avbryte studiet. For øvrig henvises til forskrift om studier og eksamen ved universitetet.

    Ett eller flere av disse kriteriene ligger til grunn for karakteren Ikke bestått i praksisstudier i bachelorstudium i sykepleie ved OsloMet:

    Studenten:

    • har ikke overholdt tilstedeværelseskravet
    • har uteblitt fra praksis uten gyldig grunn og uten å gi beskjed
    • har ikke oppnådd nødvendige læringsutbytter for praksisperioden
    • har ikke fullført obligatoriske aktiviteter eller levert inn skriftlige oppgaver som er fastsatt i vurderingsskjema for praksisperioden
    • har satt pasientens liv og helse i fare ved å gå ut over grensene for egen kompetanse
    • har ikke etterspurt veiledning, tatt veiledning til følge, eller vist tilstrekkelig vilje og evne til å tilegne seg manglende kunnskap eller kompetanse
    • viser manglende selvinnsikt
    • viser manglende språk- og/eller kommunikasjonsferdigheter

    Skikkethetsvurdering

    Skikkethetsvurdering er en løpende helhetsvurdering som foregår gjennom hele studiet. Vitnemål for fullført studium forutsetter skikkethet for yrket. Dersom en student viser tegn til å utgjøre en mulig fare for pasienters og/eller kollegaers fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, skal det reises tvil om personen er skikket for yrket. Både ansatte fra universitetet, praksisfeltet og medstudenter kan sende tvilsmelding. Studenter skal så tidlig som mulig bli informert om at tvilsmelding er sendt. De skal få veiledning og råd slik at de kan forbedre seg, eller få råd om å avslutte utdanningen.

    Hensikten er å vurdere at studentene har faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som sykepleier. Nærmere bestemmelser om vurdering av skikkethet finner du her https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

    Overføringssamtale

    Dersom student eller faglærer/kontaktlærer melder behov for en overføringssamtale kan det innkalles til samtale før neste emne. I enkelte tilfeller kan også studieleder og representant fra studieadministrasjon delta.

    Hensikten med overføringssamtale er å tydeliggjøre hvordan studenten kan oppfylle sine læringsutbytter best mulig før neste emne, ved å legge til rette for ulike læringsutfordringer og veiledningsbehov.

  • Content and structure

    The structure of the programme promotes the integration of theory and practice, academic progress, a continuous profession-oriented approach and alignment with research. The students will practise critical and ethical reflection and practical skills, and will be challenged to work on their own attitudes and preconceptions.

    The teaching methods, syllabus and forms of assessment correspond with the learning outcome descriptions. Academic progress is achieved by the student developing their expertise from general towards specialised child care and welfare expertise. To achieve this principle, the programme is structured so that each year has overarching core topics that will be covered.

    Core focus areas in the first year are the professional practitioner and fundamental theory. Recurring topics are the relationship between self-understanding as a professional practitioner and understanding of the other, as well as ethics and theory of science. Work arenas for the child welfare officer form a core aspect of the second year. Recurring topics are knowledge management, user participation, critical reflection and practical skills in fields characterised by power and control. Practical training and critical reflection are in focus in the third year. The students will select specialisation areas and practise critical and analytical reflection on topics related to professional practice. The courses in the programme are centred around four subject areas that run as a thread throughout the programme.

    · child care and welfare in the welfare state

    · psychosocial perspectives

    · law

    · practical training

    In the final semester, students will work on a bachelor’s thesis with the aim of integrating all four subject areas.

    Optional course Spans multiple semesters
  • Teaching and learning methods

    Different learning methods, educational methods and forms of assessment are used throughout the programme and are designed to support the learning outcomes of the various courses. The programme’s use of varied work methods and learning methods require active participation by the students both individually and in groups. Examples of learning methods are lectures, seminars, skills training, practical training, group work, written and oral assignments, and self-study.

  • Practical training

    Practical training is an important part of the programme and will contribute to integrating the learning outcomes in relation to knowledge, skills and general competence. The practical training is designed to support students’ achievement of the learning outcomes. The scope of practical training is 24 weeks, of which a minimum of 20 weeks is in authentic work situations.

    Practical training, first year of the programme: In order to take part in practical training, students must have passed an exam corresponding to at least 20 credits from the autumn semester of the first year.

    Practical training, third year of the programme: Students must have completed and passed the second year of the Bachelor Programme in Child Care and Welfare.

    The students will have two longer periods of practical training in different fields of work that are relevant to child welfare officers, in addition to some shorter placements. Through the practical training, the students will experience establishing contact with children and families in different arenas, and of assessments/investigations, evaluation and decision-making processes in child welfare cases. The students will participate in cooperation meetings and become familiar with interdisciplinary work at the individual and system level.

    Students will be supervised by professional practitioners during practical training. A plan containing learning outcomes will be drawn up for each student. Supervision is used, among other things, to develop understanding of the relationship between theory and practice in child care and welfare work. The students will develop their capacity for practical, ethical and critical reflection. They will be followed up by contact lecturers from the university during their period of practical training.

    Practical training regulations

    The periods of practical training must be completed and approved in accordance with the applicable regulations. Reference is made to the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University, Chapter 8 in particular. Supervised practical training. Number of attempts. A diploma will not be issued until the external practical training has been approved. Students who have not completed the whole programme can be issued a transcript of the exam records for the exams and parts of the programme they have completed.

    The student and supervisor are assigned a contact lecturer at the university. The university college conducts visits to the practical training establishment as necessary. The university offers free supervisor training in the university’s geographical area.

    Duties

    Students are to carry out duties of a type that child welfare officers at the workplace normally do. The work duties should be varied. On the basis of the daily tasks, the students are encouraged to see the connection between the institution's tasks and general issues regarding its purpose, framework and work methods. The student's learning objectives must be formulated in a learning contract entered into between the student, supervisor and practical training establishment (see below).

    The student must comply with the ordinary norms and rules that apply in working life. Reference is made to the applicable agreements and provisions set out in the Working Environment Act. If the practical training establishment has its own personnel regulations, the student must act in accordance with the sections regulating conduct on duty. The students must familiarise themselves with the duty of confidentiality and submit a written declaration of confidentiality on arrival at the practical training establishment. The student is expected to be familiar with the professional ethical principles and guidelines for child welfare officers and comply with them.

    Working hours and attendance requirements at the practical training establishment

    The student must comply with the practical training establishment's working hours. At workplaces where employees work in shifts, there should be a reasonable balance between daytime work and evening work. Night shifts are not to be included in the students’ working hours unless otherwise agreed.

    The period of practical training is compulsory, and an 80% attendance requirement applies. Absence of up to 20% is only accepted in connection with illness, holding an office or approved leaves of absence. Any absence in excess of this must be made up for, and an agreement must be reached with the university and the practical training establishment about how this can be done.

    Supervision

    Every student must have a practical training supervisor at the practical training establishment. The supervisor should preferably have a social care education at university or university college level, and should preferably be a child welfare officer.

    The student must receive at least one supervision session per week. Supervision can take place in groups, normally in combination with individual supervision at the beginning, midway and upon completion. The times and dates of supervision sessions should be decided as soon as possible after the student starts the period of practical training.

    The supervision will be organised such that it enables the student to actively reflect on academic and ethical issues, and on what personal competence is in the context of practical social work. The supervisor follows the student's learning process and takes active responsibility for ensuring the required progress. Planning duties/learning objectives, their follow-up and assessment and any adjustments to duties/learning objectives fall under progress in the learning process.

    The student is responsible for preparing content for the supervision sessions, with the help of the supervisor. The student will receive continuous feedback about how they are doing at the practical training establishment. The student will also receive more extensive feedback from their supervisor halfway through the practical training period and on conclusion of the placement. To what degree the student has met the learning objectives in the course description will be assessed, and whether they have met the learning objectives set out in the cooperation between the student, supervisor and practical training establishment.

    The practical training supervisor's evaluation

    On completion of the practical training period, the student submits a self-evaluation report. The report is a written evaluation of the student’s learning progress and completion of the practical training period, based on the learning objectives formulated in the learning contract. In the same document, the supervisor will confirm any absence and give a recommendation to approve/not approve the practical training period.

    Assessment of practical training

    Assessment is conducted in accordance with the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University Chapter 8. Approval/non-approval of the practical training period is an individual decision pursuant to the Public Administration Act. The formal assessment is related to completed and approved coursework requirements, including attendance requirements for practical training and completion of supervision sessions. The faculty decides whether to grant approval.

    Doubt regarding approval/non-approval

    The practical training supervisor, contact lecturer and/or department can raise doubt regarding whether to approve practical training, or advise not to. When there is doubt regarding approval, or if a recommendation has been made not to grant approval, the department must be notified immediately via the person responsible for the course.

    If there is doubt regarding whether to approve the practical training, the student must be notified of this in writing as soon as possible and no later than three weeks before the end of the practical training period. Before the student is notified, the affected parties (student, programme representative and practical training establishment representative) must be called to attend a meeting. The initiative to hold such a meeting must be immediate and the university is responsible for inviting the parties and holding the meeting. Minutes are to be kept. The parties must be given the opportunity to comment on the minutes. Any comments must be in writing and sent to the university by care of the dean within a week of the minutes being circulated.

    If the grounds for doubt concerning approval permit, a written plan for correcting the factors on which the doubt is based must be prepared. The plan must in such cases contain specific measures and specify the division of responsibility for implementing such measures. The parties must agree on a date for an evaluation meeting to assess the effect of the corrective measures. If doubt is raised concerning approval, the student must demonstrate satisfactory progress during the remainder of the practical training to pass.

    If the university decides that the practical training period should not be approved, the student must be informed of this and of the grounds for the decision in writing as soon as possible. The case must then be submitted to the practical training committee as soon as possible. The practical training committee decides if the case is sufficiently documented, and acquires additional information as necessary. The practical training committee then makes the final decision. The decision must be explained in writing.

    Appeals

    Decisions to not approve the practical training cannot be appealed unless a formal error has been made. This means that it is not possible to appeal against the assessment on which the decision to deny approval is based. For appeals against formal errors, the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University apply. The Appeals Board at OsloMet is the appeals body.

    New period of practical training

    See the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University, and the section on Rules for study progress.

    Exclusion

    A student who has acted in a grossly reprehensible manner during practical training may, if the Board of the university so decides, be excluded from the programme for up to three years, cf. the Act relating to Universities and University Colleges.

    Case processing requirements

    The decisions are, as mentioned, individual decisions and are subject to the case processing requirements that apply to such decisions at OsloMet – Oslo Metropolitan University.

  • Internationalisation

    Child welfare education is governed by the Regulations relating to national guidelines for child welfare education of 2019. Regarding practical training, the Regulations state:

    § 17 Practical training

    Practical training is a key part of the programme, and is intended to contribute to the integration of learning outcomes in terms of knowledge, skills and general competence. The practical training shall be designed to ensure that the learning outcomes are achieved. Practical training should cover 24 weeks, of which a minimum of 20 weeks should be spent in authentic professional situations. Practical training should be carried out in direct work with vulnerable children, adolescents and/or their families.

    The main emphasis of the practical training should be carried out within municipal and central government child welfare services. During the practical training, students will gain experience in establishing contact with children and families, as well as investigating, assessing and solutions in child welfare cases. Furthermore, the student will participate in collaborative meetings and gain knowledge of interdisciplinary cooperation at individual and system level.

    In order to fulfil the regulations' requirements related to practical training, it is considered that students must have the main part of their practical training within municipal/state child welfare services in Norway. It is therefore not possible to exchange students on this programme.

  • Work requirements

    Coursework requirements are compulsory assignments with the purpose of training students' written and oral skills in obtaining knowledge and analysing, organising and presenting it in an understandable manner. They can be individual or group assignments.

    Required coursework must be submitted by given deadlines and the student will receive different forms of feedback. Failure to submit required coursework will result in loss of the right to take the exam. An overview of submissions and deadlines will be published in Canvas.

    Written work must follow the approved APA citation style (American Psychological Association). All assignments must be written in Calibri 12-point font with 1.5 line spacing.

    Compulsory teaching activities

    Parts of the teaching are compulsory. The attendance requirement for compulsory teaching activities is 80%. If a student's absence exceeds 20%, a comprehensive coursework requirement is set to compensate. If a student's absence exceeds 40%, they lose the right to take the exam. Any compulsory teaching activities in a course will be stated in the respective course descriptions.

    Each student is responsible for ensuring that their attendance is documented. The length of the teaching days will vary, and it is each student's own responsibility to stay informed about the teaching schedule.

  • Assessment

    Assessment and grading

    Assessment and grading take place in accordance with the provisions set out in Act No 15 of 1 April 2005 relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet. Students are obliged to familiarise themselves with the applicable rules.

    Students who meet the attendance requirement and whose compulsory coursework is approved are entitled to sit the exam, cf. the Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet.

    Students register for exams by confirming their individual education plan for the current semester. Students must register for resit/rescheduled exams via Studentweb.

    Forms of assessment

    The forms of assessment are supervised individual written exams, individual home exams, group exams, individual oral exams and individual written assignments prepared over an extended period.

    Assessment

    A grade scale with five grades from A to E for pass and F for fail is used, or the grades ‘Pass/Fail’. Practical training is assessed as 'Approved/Not approved' pursuant to the rules laid out in the Practical Training Regulations.

    Exam language

    Exams are normally written in Norwegian Bokmål or Nynorsk. In courses taught in English, the exam will also take place in English.

    Examiners

    All exam papers are assessed by internal and external examiners. How the examiners are used is described in detail under the individual course descriptions.

    Permitted aids for the exam

    Publicly approved law collections with notations according to more detailed guidelines are permitted during the exam.

    Other permitted aids are stipulated under the individual course descriptions.

    Explanation of grade and appeals

    Students have the right to an explanation of grades and to appeal against grades awarded and/or formal errors in connection with exams in accordance with Sections 5-2, 5-3 and 3-9 of the Act relating to Universities and University Colleges and Sections 7-3 and 7-4 of the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet.

    Diploma

    After completing the programme, students will be awarded a diploma showing all their final grades in the courses that form the basis for the degree.

  • Other information

    Rules for study progress

    All coursework requirements/compulsory activities must be completed/passed in order for the student to take the exam in a course. All exams in an academic year must be passed in order for the student to continue to the next academic year. The student must have earned at least 20 credits in the first semester in order to take the practical training in the second semester.

    Suitability assessment

    The Bachelor Programme in Child Care and Welfare falls under the scope of the Regulations relating to Suitability Assessment in Higher Education, adopted by the Ministry of Education and Research on 30 June 2006:

    A suitability assessment is a comprehensive assessment of the student’s academic and personal qualifications for work as a health care or social worker. More information about the suitability assessment can be found on the intranet for OsloMet students.

    Interprofessional project – INTERACTStudents participate in the INTERACT projectin which part of the teaching programme is taken in interprofessional student groups. The teaching (INTER1100, INTER1200 and INTER1300) in the first, second and third study year, respectively, becomes more complex for each year, and is integrated as a coursework requirement in the existing courses in the programme description. For further information about INTERACT, see https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact