EPN-V2

BV3100 Professional practice – Professional work and critical reflection Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier - Profesjonsutøvelse og kritisk refleksjon
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

This course comprises supervised professional practice in a workplace where the student will gain experience with work of relevance to child care and welfare. The course also includes one seminar that prepares the student for practical training, one mid-term seminar, and one that summarises and concludes the training period. During the practical training period, the students will gain experience that promotes the integration of theory and practice, academic progress and personal development. Under supervision, the students will practise using critical and ethical reflection as well as practical skills.

Practical training is unpaid.

Language of instruction is Norwegian.

Required preliminary courses

The student must have completed and passed the second year of the Bachelor Programme in Child Care and Welfare.

Learning outcomes

I emnet vil fokuset være de sentrale teoriene og metodene i samfunnsfagene. Studentene skal oppnå inngående innsikt i og reflektere selvstendig rundt grunnlagsproblemer i samfunnsfag.

Teaching and learning methods

The course is centred around adapted practical training where the students must engage in, cooperate and reflect on their own and other’s experience. The students are appointed a supervisor at the practical training establishment and will receive individual supervision once a week. At some practical training establishments, the students may also receive group supervision, which will compensate for some of the individual supervision. The students will be followed up by a contact lecturer from the programme in the course of the practical training period, both individually and in groups.There are three assemblies at the university: a practice preparation seminar before the practice, a mid-term seminar, and a practice concluding seminar after the practice. These assemblies consist of lectures combined with group work.

Course requirements

Se fagplanen.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående innsikt i sentrale teorier i samfunnsfag
  • har inngående innsikt i sentrale forskningsmetoder i samfunnsfag
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om hvordan samfunnsvitenskapelig teori og metode kan anvendes i skolerettet forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og forholde seg kritisk til sentrale teorier og bruken av disse i analysen av praksisfeltet, samt planlegge og gjennomføre undervisning som fremmer elevens samfunnsvitenskapelige tenkemåter
  • kan identifisere og drøfte faglige problemstillinger basert på kunnskap om samfunnsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med masterfaget som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger i samfunnsfag knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid i samfunnsfag som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.

  • Ferdigheten i å formidle andres og egen forskning på en forsvarlig måte kan best oppøves gjennom dialog og diskusjon. Hver student skal derfor delta aktivt med forberedte innlegg til diskusjon i seminarene. 

Formålet med arbeidskravet er selvstendig lesning og refleksjon rundt samfunnsfaglige tekster, samt å oppmuntre studentene til aktiv deltakelse. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav, vil det gis en kompensatorisk oppgave. 

Examiners

Individuell muntlig eksamen med presentasjon på omtrent 20 minutter om en problemstilling som handler om å gjøre teorien relevant for skolen, samt en utspørring på 10 minutter i etterkant av presentasjonen. Problemstillingen blir gitt to dager før eksamen avholdes.

 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen.

Course contact person

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMU2100 Musikk 1, emne 1.