EPN-V2

BV3900 The Bachelor's thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave med vitenskapsteori
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

The bachelor's thesis is an independent academic and individual work based on a self-chosen child welfare and social pedagogy topic related to core areas of the programme. In the bachelor's thesis, the student formulates a problem of relevance to the child welfare worker's field of study. The aim is to put professionally relevant issues into a theoretical and practical perspective and demonstrate analytical competence and ethical reflection. The student will apply relevant academic and research literature related to the chosen topic. The student will answer his/her social science research question by collecting, processing and analysing knowledge, and present this in writing in an assignment that satisfies the requirements for scientific argumentation and presentation at bachelor level.The bachelor's thesis will demonstrate skills in academic thesis writing, source criticism, independence, critical reflection and ethical understanding. It is an objective that the student shall master the formal and methodological requirements imposed on academic work of such a scope.

Language of instruction is Norwegian.

Required preliminary courses

The student must have completed and passed the second year of the Bachelor Programme in Child Care and Welfare and completed and passed the practical training in the third year.

Learning outcomes

Emnet gir en innføring i barnevernstjenestens samfunnsmandat og barnevernspedagogens rolle i det norske velferdssystemet. Studentene får en introduksjon til barnevernets historie og velferdspolitiske målsettinger, hvor oppgave- og ansvarsfordeling i velferdssystemet generelt og barnevernsfeltet spesielt står sentralt. Det gis også en innføring i etiske retningslinjer for barnevernspedagogens yrkesutøvelse.

Emnet har også fokus på generelle trekk ved barns oppvekst som grunnlag for arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Studentene får en innføring i sosiale, kulturelle og materielle betingelser knyttet til oppvekst, barndom, sosialisering, læring, utvikling og hverdags- og familieliv. Betydninger av barn og unges hverdagsliv og utvikling er sentralt. Gjennom en innføring i kreative metoder får studentene innblikk i egen rolle som fremtidig barnevernspedagog og hvordan tidlige opplevelser kan påvirke møter med barn og foresatte. Det gis mulighet til å reflektere over egne reaksjoner og følelser, og hvordan kreative metoder kan anvendes i praktisk barnevernsarbeid. Emnet gir begynnende kunnskap og ferdigheter knyttet til relasjonsarbeid, anerkjennende kommunikasjon og barns deltakelse.

Undervisningsspråk er norsk.

Teaching and learning methods

Teaching of relevance to work on the bachelor’s thesis. All students will be offered three individual 45-minute supervision sessions. No supervision will be given in the final week before submission.

Course requirements

The following required coursework/compulsory activities must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: INTERACT - INTER1300

Students must submit an individual log. Scope: 500 words (+/- 10%). The log requires participation at the two-day seminar. An individual assignment may compensate for absence.

Read more about INTERACT and INTER1300 here: https://www.oslomet.no/en/research/research-projects/interact

  • Coursework 2: Submission of an outline with the chosen topic and tentative research question for the Bachelor's thesis. The scope must be up to 1 page.

Compulsory activities and coursework requirements must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen
  • har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet
  • har bred kunnskap om barndom, sosialisering og læring, samt forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
  • har kunnskap om samspill og utviklingsstøttene omsorg for barn og unge
  • har kjennskap til ulike former for foreldreskap, familieliv og familiepolitiske føringer
  • har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barns og unges hverdagsliv og utvikling
  • har kunnskap om egen profesjon og barnevernsfeltets historie
  • har kjennskap til teoretiske perspektiver som er relevante for barnevernsfeltet
  • har kunnskap om hvordan kreative metoder og aktiviteter kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver
  • kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske tema, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner
  • kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre
  • kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst

Permitted exam materials and equipment

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening i grupper, minipraksis i skole og andre undervisningsformer etter behov. Oppfølging og veiledning gis underveis.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

All exam papers are assessed by one internal and one external examiner. A student's supervisor may not be the examiner for this student.