Programplaner og emneplaner - Student
BV2700 Work in Child Welfare Services Course description
- Course name in Norwegian
- Arbeid i barnevernstjenesten
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Required preliminary courses
Studenten må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i barnevern.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer og problemstillinger knyttet til saksbehandlingen i barnevernstjenesten
- har kjennskap til hvordan kunnskap om omsorgssvikt kan anvendes i barnevernsfaglige vurderinger
- har bred kunnskap om ulike tiltak og etiske og faglige hensyn knyttet til oppfølgingen av tiltakene
- har kunnskap om kulturelt mangfold og innsikt i barnevernsfaglig arbeid med minoriteter, herunder bruk av tolk
- har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for barns og foreldres medvirkning i barnevernssaken
- har kunnskap om sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, samt velferdsforvaltningens ansvarsfordeling på dette området
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide målrettet med barn og familier
- kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse i møtet med barn og foreldre i barnevernstjenesten
- kan analysere informasjon for å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon
- har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i barneverntjenestens arbeid
- kan samhandle med barn og foreldre på en måte som fremmer medvirkning
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag, metoder og maktforhold i barneverntjenestens arbeid
- kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
- har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan disse kan påvirke egen praksisutøvelse
- kan planlegge, gjennomføre, begrunne, dokumentere og evaluere barnevernsfaglig arbeid
Teaching and learning methods
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening med og uten bruk av film og andre undervisningsformer etter behov. Emnet inneholder ferdighetstrening i profesjonell samhandling og ferdighetstrening i dokumentasjon. Oppfølging og veiledning gis underveis i ferdighetstreningen.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatoriske aktiviteter godkjent:
- Arbeidskrav 1: Ferdighetstrening i profesjonell samhandling over 5 dager á 4 timer
Ferdighetstrening gjennomføres over de to emnene BV2700 Arbeid i barnevernstjenesten og BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge. Deltakelsen i ferdighetstreningen regnes samlet for begge emnene og registreres under emnet BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet og manglende aktiv deltakelse. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i emnet BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om lengden på hver undervisningsdag. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening er at studenten får tilegnet seg kompetanse og praktiske ferdigheter som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Assessment
I dette emnet skal du lære om pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom og deres pårørende, og hva som inngår i sykepleiernes funksjons- og ansvarsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Systematisk kartlegging og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet.
Permitted exam materials and equipment
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Eksamensversjonen av Lovdata Pro.
Grading scale
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- SYKK/SYKP1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.
- SYKK/SYKP1110 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
eller tilsvarende.*
* For kull 2023 ved OsloMet er tilsvarende:
- Godkjent arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
Examiners
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
- kan gjøre rede for sykepleie ved medisinsk eller kirurgisk behandling
- kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
Ferdigheter
Studenten
- kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser og problemer, formulere mål, iverksette tiltak og evaluere (sykepleieprosessen)
- kan forklare og utføre personsentrert sykepleie knyttet til aktuell pasientsituasjon
- kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy og kunne begrunne tiltak i utøvelse av sykepleie
- kan dokumentere i kliniske dokumentasjonssystemer ved bruk av standardisert terminologi
- kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
- kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
- kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
- kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
- kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser samt utøve hjerte-lungeredning med hjertestarter (HHLR)
- kan identifisere og reflektere over etisk ladede og utfordrende situasjoner i klinisk praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
- kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
- kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer
- kan reflektere over egen faglig utøvelse, egenprogresjon og samarbeide med andre profesjoner
- kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i utøvelse av sykepleie
Overlapping courses
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) i spesialisthelsetjenesten, foregår i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (2 uker) kan være simulering og ferdighetstrening, bruk av digitale læringsressurser, forelesninger, casestudier og seminarer.