Programplaner og emneplaner - Student
BV2700 Work in Child Welfare Services Course description
- Course name in Norwegian
- Arbeid i barnevernstjenesten
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i barnevernstjenestens arbeid gjennom fasene i en barnevernssak: undersøkelser av barnets omsorgssituasjon, samt tilrettelegging, iverksetting, og oppfølging av tiltak både med og uten samtykke. Studentene vil få kunnskap om hvilke barnevernsfaglige vurderinger, problemstillinger og prosesser som inngår i de ulike fasene i en barnevernssak. Barn og foreldres medvirkning er gjennomgående tema, likeledes faglige og etiske spørsmål som følger av barnevernstjenestens maktutøvelse. Emnet vil gi en analytisk tilnærming til kompleksiteten i barnevernets beslutninger.
Emnet skal gi studentene kunnskap om og ferdigheter i å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon, samt dokumentere disse. Undervisningen bygger på, og utvider studentenes kunnskap om omsorgssvikt. Emnet inneholder også ferdighetstrening i profesjonell samhandling og ferdighetstrening i dokumentasjon.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Studenten må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i barnevern.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer og problemstillinger knyttet til saksbehandlingen i barnevernstjenesten
- har kjennskap til hvordan kunnskap om omsorgssvikt kan anvendes i barnevernsfaglige vurderinger
- har bred kunnskap om ulike tiltak og etiske og faglige hensyn knyttet til oppfølgingen av tiltakene
- har kunnskap om kulturelt mangfold og innsikt i barnevernsfaglig arbeid med minoriteter, herunder bruk av tolk
- har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for barns og foreldres medvirkning i barnevernssaken
- har kunnskap om sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, samt velferdsforvaltningens ansvarsfordeling på dette området
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide målrettet med barn og familier
- kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse i møtet med barn og foreldre i barnevernstjenesten
- kan analysere informasjon for å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon
- har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i barneverntjenestens arbeid
- kan samhandle med barn og foreldre på en måte som fremmer medvirkning
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag, metoder og maktforhold i barneverntjenestens arbeid
- kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
- har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan disse kan påvirke egen praksisutøvelse
- kan planlegge, gjennomføre, begrunne, dokumentere og evaluere barnevernsfaglig arbeid
Teaching and learning methods
The following coursework requirements/compulsory activities must have been approved by the given deadline in order for the student to take the exam:
- Coursework 1. Active participation in mini-practical training
The attendance requirement for compulsory teaching activities is 80%. If a student's absence exceeds 20%, a comprehensive coursework requirement is set to compensate. If a student's absence exceeds 40%, they lose the right to take the exam.
Each student is responsible for ensuring that their attendance is documented. The length of the teaching days will vary, and it is each student's own responsibility to stay informed about the teaching schedule.
Course requirements
Emnet inneholder obligatorisk aktivitet:
- Arbeidskrav 1: Ferdighetstrening i profesjonell samhandling over 5 dager á 4 timer
Ferdighetstrening gjennomføres over de to emnene BV2700 Arbeid i barnevernstjenesten og BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge. Deltakelsen i ferdighetstreningen regnes samlet for begge emnene og registreres under emnet BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet og manglende aktiv deltakelse. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i emnet BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om lengden på hver undervisningsdag. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening er at studenten får tilegnet seg kompetanse og praktiske ferdigheter som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Assessment
All aids are permitted as long as the rules for source referencing are complied with.
Permitted exam materials and equipment
Pass/fail.
Grading scale
All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Overlapping courses
Emnet er ekvivalent med emnene BV2200 Barnevern i velferdsstaten - melding, undersøkelse og hjelpetiltak og BV2300 Barnevern i velferdsstaten - tvangstiltak og plassering utenfor hjemmet.