EPN-V2

Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid Programplan

Engelsk programnavn
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Gjelder fra
2020 HØST
Studiepoeng
180 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk

Innledning

Studiet er hjemlet i lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Bestått studium kvalifiserer for graden master i helsevitenskap (engelsk: Master in Health Sciences) i henhold til § 3 i forskrift om krav til mastergrad. Masterstudiet innebærer spesialisering i én av følgende 15 spesialiseringer;

Spesialiseringer for søkere med helse- eller sosialfaglig bakgrunn:

  • Helsevitenskap
  • Empowerment og helsefremmende arbeid
  • Psykisk helsearbeid
  • Rehabilitering og habilitering

Spesialiseringer for søkere med autorisasjon som helsepersonell innen angitt profesjonsområde:

  • Ernæringskompetanse for helsepersonell
  • Ergoterapi
  • Fysioterapi for barn og unge
  • Fysioterapi for eldre personer
  • Fysioterapi for muskelskjeletthelse
  • Psykomotorisk fysioterapi
  • Avansert klinisk allmennsykepleie
  • Helsesykepleie
  • Kreftsykepleie
  • Sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling

Spesialisering for søkere med ernæringsfaglig bakgrunn:

  • Samfunnsernæring

I tillegg til gradsnavnet master i helsevitenskap fremkommer valgt spesialisering på vitnemålet.

Masterstudiet har et omfang på 120 studiepoeng. Enkelte av spesialiseringene går over to år på heltid, andre på deltid over 3 eller 4 år.

Masterprogrammet består av obligatoriske fellesemner, obligatoriske spesialiseringsemner og valgfrie emner, samt masteroppgave. Nærmere oversikt over studieløpet for den enkelte spesialisering fremkommer under;Innhold og oppbygging.

En forutsetning for å kunne oppnå bærekraftig utvikling, ifølge FNs Agenda2030, er at alle skal kunne leve friske og sunne liv. Masterprogrammet i helsevitenskap retter seg primært mot FNs bærekraftsmål 3, God helse, men også bærekraftsmål 4, 5 og 10, om å kunne sikre en inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle, samt å kunne fremme likestilling og å redusere ulikhet. Samtidig utgjør de 17 bærekraftsmålene en helhet, hvor alle målene må ses i sammenheng. Derfor er formålet med programmet å utdanne kandidater som er kvalifisert til å bidra til å sikre god helse og fremme livskvalitet for alle, uansett alder, kjønn, etnisitet, utdanning, seksualitet og funksjonsevne, og samtidig søke å ivareta andre bærekraftshensyn, inkludert livslang læring.;

Studentene i dette studieprogrammet kan velge å spesialisere seg innen helsefremmende, sykdomsforebyggende, behandlende, lindrende og (re)habiliterende arbeid. Programmet gir kompetanse til å håndtere faglige problemstillinger på individ-, gruppe- og systemnivå, i nært samarbeid med andre profesjoner, pasienter, brukere, pårørende og andre tjenester. Kandidatene skal kunne bidra til trygge, virkningsfulle, helhetlige og integrerte tjenester med god ressursutnyttelse og til innovasjon, forbedringsarbeid og systematisk brukerinvolvering.

Relevans for arbeidsliv

Aktuelle arbeidsfelt og karriereveier etter endt studium kan være

  • forskning og fagutvikling innenfor helsevitenskap
  • undervisnings-, utviklings- og rådgivingsoppgaver innenfor helsefaglig veiledning, forvaltning og kunnskapsformidling
  • klinisk arbeid som bygger på spesialkompetanse
  • helse- eller sosialfaglige lederstillinger

Relevans for videre utdanning

Studenter på masterstudiet i helsevitenskap som skriver masteroppgave på 50 stp. kan underveis i masterstudiet søke opptak til forskerlinjen for helsevitenskap, som tilbys parallelt med og i forlengelse av masterstudiet. Forskerlinjen utvikler forskerkompetanse utover det et ordinært masterstudium gir og resulterer i en forskningsoppgave som kan inngå i et senere doktorgradsarbeid.

En kandidat med mastergrad i helsevitenskap er kvalifisert for å søke opptak til doktorgradsprogrammer, herunder ph.d.-programmet i helsevitenskap ved OsloMet.

Spesialiseringer

Masterstudiet i helsevitenskap tilbyr flere spesialiseringer. Søkere må foreta valg av spesialisering ved søknad om opptak til masterstudiet i helsevitenskap, ved at det søkes direkte på ønsket spesialisering. Det er forskjellige opptakskrav til de forskjellige spesialiseringene. Studenten vil imidlertid erfare at vesentlige deler av studiet gjennomføres sammen med studenter fra de øvrige spesialiseringene på programmet, dels gjennom obligatoriske fellesemner og dels gjennom valgmuligheter på tvers av spesialiseringene. Nærmere informasjon om dette fremkommer under;Studiets innhold og oppbygging.

MAMUS: Fysioterapi for muskelskjeletthelse

Spesialiseringen omhandler begreper, teorier og forskning på skader, sykdommer og plager i muskelskjelettapparatet. Særlig ryggsøyle og ledd, osteoporose samt andre vanlige muskel- og skjelettplager som for eksempel fibromyalgi vil bli gjennomgått. Det legges vekt på en bred forståelse av årsakssammenhenger og tilnærminger både ut fra et individuelt og et samfunnsmessig perspektiv.

Målgruppe

The program offers career-defining specializations that are closely tied with the industry. Focus is on building practical skills combined with scientific craftsmanship. Graduates from this program are attractive candidates for public and private sectors as well as non-profit organizations. Our target audience are individuals with a bachelor's degree who are interested in an expert role as well as the option to pursue an academic career either directly or later.

The different specializations together provide for a wide field of recruitment and is therefore relevant for bachelor graduates from many engineering backgrounds as well as traditional natural sciences. Students from fields within IT, such as human-computer interaction, web- development or applied computer technology will also find suitable specializations here.

Please consider the admission requirements for a detailed list.

Opptakskrav

Kandidaten har etter fullført bachelorstudium i sykepleie følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger innen sykepleievitenskapelige emner
  • har relevant kunnskap innen medisinske og naturvitenskapelige- og samfunnsvitenskapelige emner
  • har kunnskap om sykepleiefagets historie, tradisjoner og egenart
  • kjenner til forskning og utviklingsarbeid relevant for sykepleie
  • har kunnskap om velferdsstaten, rammer for tjenesteutøvelsen og sykepleietjenestens bidrag til helse- og velferdstjenesten

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan utøve sykepleie basert på forskning, erfaring og faglig skjønn
  • kan ivareta pasientens grunnleggende behov ved å observere, vurdere, planlegge, iverksette, evaluere og dokumentere sykepleie
  • kan identifisere risikofaktorer av individuell og miljømessig karakter, planlegge og utføre helsefremmende og forebyggende tiltak
  • kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
  • kan fremme læringsprosesser som bidrar til pasientsikkerhet, kvalitet og tillit i helsetjenesten
  • kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker, prosedyrer og kommunikasjonsformer
  • kan samhandle tverrprofesjonelt for å skape et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på etisk bevissthet og kritisk refleksjon
  • kan møte pasienter og pårørende med omsorg, innlevelse og moralsk ansvarlighet
  • kan ivareta pasientens rett til medbestemmelse og medvirkning
  • kan bidra til nytenkning og innovasjon
  • kan vise evne og vilje til livslang læring, arbeide kunnskapsbasert og bidra til å utvikle kvalitet i sykepleiefaget og helsetjenesten
  • kan anvende og formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • kan bidra til at faglige og etiske normer synliggjøres i den offentlige debatt om helsepolitiske spørsmål
  • er en endringsdyktig leder av eget fag

Læringsutbytte

Læringsutbytte på programnivå for masterstudiet i helsevitenskap

Studiets totale læringsutbytte for masterstudiet i helsevitenskap dekker i sin helhet beskrivelsen for masternivå (nivå 7) i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.

Kandidaten har etter fullført studium følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om helserelaterte tjenester og helsefremmende arbeid innen sitt spesialiseringsområde
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i helsevitenskapenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet;
  • har kunnskap om ulike oppfatninger av kropp, helse, sykdom, funksjon og funksjonsnedsettelse;
  • har inngående kunnskap om individets rett til autonomi og brukermedvirkning, og om viktige avveininger i utviklingen av likeverdige helsetjenester og i helsefremmende arbeid
  • har innsikt i hva tverrprofesjonelt samarbeid betyr for å oppnå resultater i helserelaterte tjenester og helsefremmende arbeid
  • har innsikt i FNs bærekraftsmål og spesielt mål 3, God helse og forståelse for sammenhengen mellom helse og bærekraftig samfunnsutvikling
  • har inngående kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetoder og etikk med spesiell relevans for helsevitenskap og sitt spesialiseringsområde

Ferdigheter;

Kandidaten

  • kan forstå, motivere, samhandle med individer og pårørende som er i helserelaterte lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innen helsevitenskap og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan tilpasse helsetjenester og helsefremmende arbeid til ulike grupper i samfunnet
  • kan bidra til god og riktig bruk av teknologi;for å bedre kvaliteten på helsetjenestene
  • kan anvende kunnskap om kvalitetsforbedring og implementering i tjenesteforbedring;;
  • kan analysere og kritisk;vurdere kunnskap og innsikter fra ulike kilder i faglige resonnementer;
  • kan selvstendig anvende tilpassede og anerkjente metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid
  • kan gjennomføre et selvstendig og avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt innen sin spesialisering under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer og lovverk

Generell kompetanse;

Kandidaten;

  • kan analysere sammenhengen mellom individnivå, tjenestenivå og samfunnsnivå i utformingen av helserelaterte tjenester og i helsefremmende arbeid
  • kan bidra til innovasjon og kvalitetsforbedring som bygger på relevant fag- og forskningskunnskap, brukerkunnskap og erfaringskunnskap
  • kan arbeide i tverrprofesjonelle team for lettere å møte komplekse helsefaglige utfordringer
  • har et internasjonalt perspektiv i sitt fagområde
  • kan vurdere egnet;forskningsdesign og;forskningsmetode basert på;en konkret;problemstilling;
  • kan formidle faglige problemstillinger, analyser og forskningsresultater på en forskningsetisk forsvarlig måte til spesialister og allmennheten;
  • kan bidra til nytenkning og innovasjon innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid

Fysioterapi for muskelskjeletthelse

Kandidater med spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse har i tillegg følgende læringsutbytte:

  • kan kritisk vurdere og anvende foreliggende kunnskap om de vanligste muskelskjelettskader, sykdommer og plager (MUSSP) i praksisfeltet
  • kan kritisk vurdere fysioterapeuters rolle i dagens helsetjeneste vedrørende tverrfaglig samarbeid og implementering av godt dokumentert kunnskap
  • kan redegjøre for kunnskap om sammenhengen mellom arbeid og muskelskjeletthelse
  • kan bidra i hele prosessen i forsknings- og utviklingsprosjekter på MUSSP

Innhold og oppbygging

Applicants will choose the desired specialization track at the point of applying for the program. Admission to the program is based on two sets of requirements. The general admission requirements, which are the same regardless of track chosen, and the specialization track requirements. Please take special note of the individual requirements of each specialization track.

For each specialization track, there is also a list of recommended prior knowledge, which can be found in Section 5, under "Specialization Track Content". That list is not a formal admission requirement, but we encourage students to review it in order know what areas they might want to spend time preparing in before starting in order to avoid steep learning curves. The topics listed can be found as part of most university bachelor programs in technology and engineering. The student can use the list to inform any decision on elective courses in their bachelor studies that might best prepare them for their targeted specialization in this program.

 

General admission requirements

In order to qualify for an english-speaking program, the applicant must be able to document sufficient mastery of English. Please consult the current regulations at OsloMet for a complete overview: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681.

In addition to English proficiency, applicants must have completed a BSc or equivalent program with a grade average of C or better.

 

Specialization track requirements

In order to be qualified for their desired track, the applicant must comply with at least ONE of the requirements for that track. Each requirement is a combination of Bachelor's degree from a specific field with possible conditions for ECTS within certain topics.

 

Universal Design of ICT requirements

  • BSc in Computer Science, Computer Engineering or Informatics
  • BSc in Information technology or equivalent program, which at least 80 ECTS within the field of computer science.

 

Cloud-based Services and Operations requirements

  • BSc in Computer science, Computer Engineering or Informatics
  • BSc in Information technology or other equivalent qualifications, which at least 80 ECTS within the field of computer science
  • BSc in Electrical Engineering with at least 10 ECTS of programming

 

Data Science

  • BSc in Computer Science, Computer Engineering or Informatics
  • BSc in Mathematics or Applied Mathematics with at least 10 ECTS in programming
  • BSc in Physics with at least 10 ECTS in programming
  • BSc in Statistics with at least 10 ECTS in programming
  • BSc in other engineering subjects with at least 10 ECTS in Mathematics courses, 10 ECTS in Statistics courses and 10 ECTS in programming courses

 

Mathematical Modelling and Scientific Computing requirements

  • BSc in Computer Engineering with at least 40 ECTS of mathematics
  • BSc in Electrical Engineering with at least 40 ECTS of mathematics
  • BSc in Chemical Engineering with at least 40 ECTS of mathematics
  • BSc in Mechanical Engineering with at least 40 ECTS of mathematics
  • BSc in Computer Science or Informatics with at least 40 ECTS of mathematics
  • BSc in Mathematics or Applied Mathematics
  • BSc in Physics
  • BSc in Statistics

 

Applied Artificial Intelligence requirements

  • BSc in Computer science, Computer Engineering or Informatics
  • BSc in Information technology or other equivalent qualifications, which include at least 80 ECTS within the field of computer science
  • BSc in Electrical Engineering with at least 10 ECTS of programming
  • BSc in Mathematics or Applied Mathematics with at least 10 ECTS of programming

 

Robotics and Control requirements

  • BSc in Electrical Engineering
  • BSc in Mechanical Engineering
  • BSc in Chemical Engineering
  • BSc in Physics
  • BSc in Mathematics or Applied Mathematics
  • BSc in Computer Science, Computer Engineering or Informatics

 

Biomedical Engineering requirements

  • BSc in Electrical Engineering
  • BSc in Biomedical Engineering
  • BSc in Mechanical Engineering
  • BSc in Chemical Engineering
  • BSc in Biotechnology Engineering
  • BSc in Physics
  • BSc in Computer Science, Computer Engineering or Informatics
  • BSc in Statistics

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

Kunnskapsområde - alternativ KKK + NHB

1. semester

2. semester

Kunnskapsområde - alternativ NHB + KKK

1. semester

2. semester

3. studieår

Fordypning - Barndom, identitet og mangfold

5. semester

Fordypning - Barn med behov for særskilt omsorg

Fordypning - Play, movement, nature and outdoor education

Fordypning - Ledelse av kunst, håndverk og kultur i barnehagen

5. semester

Fordypning - Fairytales and creativity - Nordic Childhoods

Fordypning - Pedagogisk arbeid med barn under 3 år

5. semester

Valgfrie emner - alternativ 1

5. semester

6. semester

Valgfrie emner - alternativ 2

Valgfrie emner - alternativ 3

Valgfrie emner - alternativ 4

Språkmiljø i barnehagen

5. semester

Arbeids- og undervisningsformer

On successful completion of their Master's degree, the candidate should have the following qualifications defined in knowledge, skills and general competence:

 

Knowledge

Upon successful completion of the program, the candidate:

  1. has thorough knowledge of the professions within applied computer and information technology and their role in businesses, organizations and society
  2. has a thorough knowledge of the processes and methodologies applied by professional practitioners within fields like information technology, scientific computing and electrical engineering or a combination of these traditional fields, both in public and private sector
  3. has an advanced understanding of how technological advances in society are alloys of multiple disciplines, such as Mathematics, Computer Science, Electrical engineering and more
  4. has a fundamental understanding of a secondary field within applied computer and information technology and its role in organizations and society
  5. has thorough experience in interdisciplinary work and how it contributes to solving complex problems
  6. can apply knowledge to new areas within their academic field
  7. can analyze academic problems within their area of research based on its methods, tradition and role in society

 

Skills

Upon successful completion of the program, the candidate:

  1. can contribute to innovation processes in applied computer and information technology by harnessing knowledge and skills from a research discipline, such as computer science, electrical engineering or mathematics, and directing them towards an interdisciplinary problem
  2. can facilitate, nourish and cultivate interdisciplinary perspectives in projects
  3. can design and implement technical solutions to challenges that represent modern and real-life scenarios
  4. can translate abstract theoretical models or technical descriptions into working solutions and systems, relative to their area of focus
  5. can analyze existing theories, methods and interpretations in their field and work independently on practical and theoretical problems
  6. can use relevant methods for research, scholarly and development work within their field in an independent manner
  7. can carry out independent research or development project within their field under supervision and in accordance with applicable norms for research ethics
  8. can identify and communicate common facets and challenges within their field to professionals from other fields
  9. can deploy, use and manage systems and technical tools that in complexity and scale represent enterprise scenarios
  10. can independently update their knowledge as technology progresses to new areas within society

 

General Competence

Upon successful completion of the program, the candidate:

  1. can appreciate why evaluating a technological challenge beyond the perspective of a single discipline is needed in the pursuit of a safe, inclusive and responsible technologically advanced society
  2. can analyze relevant academic, professional and research ethical problems in applied computer and information technology
  3. can apply his/her knowledge and skills in new areas in order to carry out advanced assignments in the realm of technology
  4. can communicate extensive independent work and masters language and terminology of their own academic field or an interdisciplinary field
  5. can communicate about academic and professional issues, analyses and conclusions in their field, both with specialists and the general public
  6. can contribute to new thinking and innovation processes

Praksisstudier

Deler av utdanningen kan tas ved en av våre samarbeidsinstitusjoner i utlandet.  Utvekslingsopphold gir, i tillegg til faglig og personlig utbytte, tilleggskompetanse for yrkesutøvelse i et flerkulturelt samfunn. Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør også internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap stadig mer ettertraktet. 

Sykepleie er et internasjonalt fag. OsloMet arbeider aktivt for å skape et internasjonalt utdannings- og forskningsmiljø, hvilket innebærer utveksling på student-, lærer- og forskernivå. En viktig følge av internasjonalisering og utvekslingsmulighetene i studiet er at deler av utdanningen vil kunne bli undervist på engelsk og at alle studentene må lære fagspråket sitt på engelsk. Målet med internasjonalisering er å utdanne sykepleiere som har interesse for og kunnskaper om globale helseutfordringer, og som kan tenke seg å delta i nasjonalt og internasjonalt helsearbeid.

Programplanen fyller kravene til EØS-direktiver som er satt for sykepleierutdanningen.  Dette betyr at studentene har mulighet til å bli godkjent for det europeiske arbeidsmarkedet etter endt utdanning. 

Programplanen er tilrettelagt for studentutveksling i 3. studieår for et semesters opphold ved utenlandske høgskoler og universiteter.  Studentene oppfordres til å ta en del av utdanningen ved institusjoner som det er inngått samarbeidsavtaler med.  Det legges til rette for å ta imot innvekslingsstudenter i 2. og 3. studieår. Vi kan tilby praksisstudier i spesialist- og kommunehelsetjeneste og folkehelsetjeneste samt noe teoretisk undervisning tilknyttet praksisstudiene.

Som student ved sykepleierutdanningen kan du per i dag velge mellom flere utvekslingsprogrammer og steder både i Europa, Nord Amerika og Afrika.  For mer informasjon om programmer og hvor du kan reise, se nettsider.

Studenter som får innvilget utvekslingsopphold skal delta på et obligatorisk forberedelseskurs.  

Sykepleierutdanningen har en internasjonal koordinator som er behjelpelig ved utenlandsopphold for studenter tilknyttet bachelor i sykepleie.  Videre har OsloMet en internasjonal seksjon som arbeider med studentutveksling, se skolens nettsider.

Internasjonalisering

Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til vurdering/eksamen. I praksisstudier vil manglende godkjenning av arbeidskrav kunne medføre ikke bestått praksis, og telle som ett (1) forsøk på praksisperiode. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene tilknyttet hvert emne fremgår i den enkelte emneplanen.

Studiet har arbeidskrav i form av obligatorisk tilstedeværelse, skriftlige/digitale arbeider og praktiske prøver.

Det er enkelte obligatoriske krav knyttet til deltakelsen i INTER1100 «Det samme barnet - ulike arenaer» og INTER1200 «Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres». Se egen beskrivelse på https://interact.hioa.no/ og i de enkelte emneplanene for kullet ditt.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er obligatorisk tilstedeværelse innenfor områder som er vesentlig for å ha kompetanse som sykepleier, og hvor studenten ikke kan tilegne seg kunnskap, ferdigheter gjennom selvstudier alene. Dette medfører at det er obligatorisk tilstedeværelse på seminardager, studiegrupper, ferdighetstrening i øvingspost, introduksjonspraksis, førstehjelpsøvelse, INTER1100/INTER1200 og innovasjonscamp. Det er studentenes ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles.

Det kreves:

  • 90% obligatorisk tilstedeværelse ved ferdighetstrening i øvingspost
  • 80% obligatorisk tilstedeværelse på seminar, enkelte studiegrupper og forelesninger

Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil faglærer vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel skriftlige individuelle oppgaver. Dersom så ikke er tilfelle, kan det medføre forsinkelser i utdanningen. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.

Se i tillegg krav om obligatorisk tilstedeværelse i praksisemner slik det fremgår i kapittelet om vurdering/eksamen og sensorordninger.

Skriftlige/digitale arbeider

Flere emner har obligatoriske skriftlige/digitale oppgaver som arbeidskrav. Skriftlige/digitale arbeider som ikke blir godkjent, må forbedres før ny innlevering. Studenten har rett til tre forsøk før eksamen på teoretiske emner og tre forsøk i løpet av en praksisperiode. Unntak er flervalgstest i emnet SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi, som har to forsøk før ordinær eksamen og gruppearbeid knyttet til INTERACT, som har egne føringer og frister.

Manglende innlevering av obligatorisk skriftlig arbeid innen angitt frist teller som ett forsøk på å få godkjent arbeidskravet.

Dersom tredje gangs innlevering på teoretiske emner ikke godkjennes, kan det medføre forsinkelser i utdanningen. Dersom tredje forsøk på arbeidskrav i praksis ikke godkjennes vil emnet bli registrert som ikke bestått og telle som ett (1) forsøk på å bestå emnet. Nærmere bestemmelser om krav til skriftlige arbeider, frister etc. fremgår av emneplanen for det enkelte emne.  

Se i tillegg krav om godkjenning av obligatoriske skriftlige arbeider i praksisemner slik det fremgår i kapittelet om vurdering/eksamen og sensorordninger.

Praktiske prøver

Prosedyrer som er vesentlig for sykepleierens yrkesutøvelse testes gjennom praktiske prøver på øvingspost. Dersom studenten ikke får godkjent praktisk prøve vil det bli tilrettelagt for ytterligere to forsøk før praktiske studier. Studenten kan ikke starte i praksis dersom den praktiske prøven ikke er godkjent etter tre forsøk.

Dersom tredje gangs forsøk ikke godkjennes, kan det medføre forsinkelser i utdanningen. Nærmere bestemmelser går fram av emneplan for det enkelte emne.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Students affiliated with the program have two opportunities to apply for doing parts of the program abroad.

In the 3rd semester. For a short thesis, the student will have to find courses that will function as substitutes for both the ASPEC and elective courses. For students choosing the long thesis, a substitute for an ASPEC course needs to be found at the desired university. The program committee will review and approve the substitution of courses.

In the 3rd or 4th semester, students may apply to carry out parts of their master projects and proceed to write their Master's Thesis abroad. This must be based on a "professor-to- professor" arrangement, with an agreement between the student's appointed supervisor and a professor at a higher educational institution abroad, who collaborate with one of the local research groups at OsloMet. The agreement is required to ensure that the master project is of mutual interest for all parties, and for establishing necessary supervision abroad. The student's supervisor will be able to continue giving remote supervision from Norway via email and video/conference-calling.

 

Requirements:

An average grade C in previously completed courses.

An exchange agreement with the desired university or college must be in place before the student can apply.

Acceptance from a receiving professor or institution to an exchange-stay with the necessary academic relevance. Currently we have no agreements with receiving institutions or professors, but are working towards establishing this.

Applications for going abroad must be sent by e-mail to studie-tkd@oslomet.no

Deadlines: One month prior to alternative 1) and one semester prior to alternative 2). Students submit the Master's Thesis for assessment to, and get their ECTS from, OsloMet.

Vurdering og sensur

A coursework requirement is a compulsory piece of work/activity that must be approved before the student may take an examination. Coursework requirements are assessed "approved" or "not approved".

 

Not approved coursework requirements

Legitimate absence based on, for example, a medical certificate, does not exempt students from meeting the coursework requirements. Students who due to illness or any other documented legitimate absence, who do not meet the coursework requirements within the appointed deadline, should as far as possible, be given a new attempt to meet the requirements, before the relevant examination. An agreement with the relevant lecturer must be made in each individual case.

If, due to the nature of the subject/course, it is not possible to implement a new attempt to meet the requirements, before the course exam the student must expect to submit the coursework requirements at the next possible submission deadline. This may lead to a delay in progression through the Master's programme.

If a work requirement is assessed «not approved», students have two chances to retake the work requirement. A work requirement that three times is assessed «not approved», will result in loss of the right to take the course exam.

Øvrig informasjon

Provisions governing examinations are laid down in the Act relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet . Please refer to student.oslomet.no.

Assessment methods vary between courses. They include written reports, oral presentations, portfolio assessments and oral examinations.

A portfolio assessment provides an overall assessment awarding one grade for the whole portfolio. Students may only appeal against the determination of the examination grade awarded for the whole portfolio. Any information on weighting of grades must be considered as supplementary information in connection with the final grade. If the portfolio consists of elements such as an oral presentation, practical work etc., the examination result cannot be appealed against. The right to appeal is stated in the individual course descriptions.

If the examination in a course consists of more than one part, all parts of the examination must be passed in order to pass the course.

Normally each course has two internal examiners to assess students' work. Each semester one course will be chosen to include an external examiner, thus the students' work will be assessed by one external and one internal examiner. The Master's thesis is assessed by the two external examiners.