Programplaner og emneplaner - Student
BLH2100 Språk, tekst og matematikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Language, Text and Mathematics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk, litteratur og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal erverve innsikter og ferdigheter i barns kommunikative, språklige, matematiske og litterære kompetanse. Kunnskapsområdet fokuserer på barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer med tilpassede språklige, litterære og matematiske aktiviteter. Kunnskapsområdet belyser temaer knyttet til overgangen barnehage/skole.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for barns muntlige språkutvikling, matematiske begrepsdanning og utforskning av symboler, skrift og digitale medier
- har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn på begge de norske målformene
- har kjennskap til samisk fortellertradisjon
- har kunnskap om barnekulturens betydning for barn og kan anvende denne til å vurdere kvalitet i barnelitteratur
- har kunnskap om barns tallutvikling, måling og regnestrategier, og har innsikt i hvordan denne kunnskapen kan anvendes i tilrettelegging av barnehagens læringsmiljø
- har kunnskap om lekens betydning for barns språk-, tekst- og matematikkforståelse, og om hva som påvirker disse områdene
Ferdigheter
Studenten
- har erfaringer med å gjennomføre tiltak for å skape et godt miljø for språk, tekst og matematikk og kan skape gode leke- og læringsmiljøer for språklig og matematisk utforskning
- kan drøfte og reflektere kritisk over verdien av observasjon og kartlegging
- kan planlegge, lede og gjennomføre faglige prosesser innenfor språk, tekst og matematikk
- kan gi barn erfaring med ulike sjangre og formidle litteratur for barn i ulike aldersgrupper
- kan legge til rette for medvirkning og skapende prosesser i møte med språk, tekst og matematikk
- kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personalet og foresatte
Generell kompetanse
Studenten
- kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med lek, språk, tekst og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan
- har et helhetlig perspektiv på barns læring
- har kunnskaper om aktuelle faglig-pedagogiske problemstillinger og debatter
- er en kompetent og bevisst språklig formidler, muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk)¿
Innhold
Gradert skala A-F.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskaper
Studenten
- har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
- har utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema
Ferdigheter
Studenten
- har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problem
- kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
- viser ferdigheter i akademisk skriving og hvis aktuelt, fremstille et praktisk arbeid visuelt.
Generell kompetanse
Studenten
- diskuterer sammenhengen mellom det selvvalgte teamet og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- kan reflektere kritisk og etisk rundt oppgavens tema;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er
- oppgave og metodeseminar
- veiledning
- individuelt arbeid;
Vurdering og eksamen
Det er ingen obligatoriske arbeidskrav knyttet til emnet.
Hjelpemidler ved eksamen
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av en bacheloroppgave.
- Bacheloroppgaven skal være på 9000 ord (+/- ti prosent).
- Dersom man i tillegg til fagteksten velger å gjennomføre et praktisk og/eller digitalt arbeid, skal fagteksten være på 4500 ord (+/- ti;prosent), i tillegg skal studenten levere inn dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 20 minutter.
Bacheloroppgaven er i utgangspunktet et individuelt arbeid. Dersom studenter samarbeider om bacheloroppgaven, skal hver enkelt students medvirkning i arbeidet fremgå klart av et følgenotat. Følgenotatet skal inneholde refleksjon over arbeidsfordeling og læringsutbytte av samarbeidsprosessen. Det er ikke mulig å være flere enn to studenter sammen om fagteksten.;
Det kan utvikles et praktisk arbeid sammen i større gruppe. Fagteksten må da skrives individuelt eller to og to studenter sammen. Hver innleverte oppgave må ha en unik problemstilling
Dersom to studenter velger å levere oppgaven sammen skal:
- Bacheloroppgaven være på 14 000 ord (+/- ti prosent) når fagtekst er eneste dokumentasjonsform.
- 7000 ord (+/- ti prosent) ved valg av en praktisk del, sammen med dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av bacheloroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny bacheloroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert A-F
Sensorordning
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.