Programplaner og emneplaner - Student
BLH3120 Språkmiljø i barnehagen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Language Environment in Kindergarten
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emneplanen bygger på;Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning;(180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.;
Emnet bygger på kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk. I dette emnet vil studentene lære hvordan man kan observere, dokumentere og forstå språkmiljøet i barnehagen og hvordan man kan bidra til å skape et godt språkmiljø for alle barna i barnegruppen, både små og store barn, énspråklige og flerspråklige barn, og barn med typisk og atypisk utvikling.;
Ifølge;Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver;(2017) skal barnehagen skape et rikt og variert språkmiljø for alle barn. For å skape et godt språkmiljø, står det i;Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen;(2009) at barnehagen bør satse på godt samvær, meningsfulle samtaler mellom barn og mellom barn og voksne og å dele felles opplevelser med hverandre. Dette er eksempler på aktiviteter som gjør at barna får delta i språkutviklende samtaler hvor de får utvidet ordforrådet sitt. Stortingsmeldingen;Framtidens barnehage;(2012-2013) understreker at språkmiljøet skal være berikende også for barn som har et annet morsmål enn norsk, og barn med særlige behov.
Forkunnskapskrav
Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) og i informasjon om studiemodellene - heltid og deltid på OsloMets nettside > Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om hvordan man kan skape et rikt og variert språkmiljø i barnehagen for alle barn.
- har kunnskap om ulike måter å arbeide med språk på i barnehagen.
- har fordypet kunnskap om språk, litteratur og digitale mediers betydning for sosialt samspill, lek og kommunikasjon.
- har fordypet kunnskap om barns språkutvikling, barns utforsking av symboler og barns fortellerkompetanse.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om barns språk og språkutvikling i møte med barn.
- kan legge til rette for gode språk- og samspillsituasjoner i barnehagen.
- kan vurdere språkmiljøet i barnehagen, kan sette inn konkrete tiltak som har som formål å forbedre språkmiljøet og kan veilede personalet i dette arbeidet.
- kan gjøre alle situasjoner i løpet av barnehagedagen til gode språklæringsarenaer.
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over språkarbeid i barnehagen med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
- har endrings- og utviklingskompetanse og kan bidra til nytenkning i barnehagen.
- kan formidle sentralt fagstoff om språkarbeid i barnehagen muntlig og skriftlig, og kan delta i faglige diskusjoner i barnehagen, med foreldre og i samfunnet for øvrig.
Innhold
Innholdet i fordypningen består av følgende 9 hovedtemaer:
1. Organisering av barnehagens språkmiljø
- Personalledelse, veiledning
- Organisering av barnehagehverdagen
- Språkgrupper, språkrom, materiell
- Voksenrollens betydning for språkmiljøet
2. Samtaler
- Samtaler mellom voksne og barn og mellom barn og barn
- Hverdagssamtaler
- Måltidet
- Samlingsstunden
3. Lek og språk
- Språkets betydning for lek og lekens betydning for språket
- Humor, språklek
- Lek som fortelling
4. Multimodale tekster
- Bildebøker
- Formidling, konkretisering og dramatisering
- Digitale verktøy, apper
5. Barns egne fortellinger
6. Tidlig utforsking av lesing og skriving
7. Flerspråklighet
- Flerspråklighet som en ressurs hos voksne og barn
- Synliggjøring av flere språk i barnehagen
8. Prosjektarbeid
9. Artikkelskriving
Arbeids- og undervisningsformer
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer. Studentdeltakelse og prosjektarbeid er viktige deler av studiet i tillegg til forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Det legges stor vekt på at studentene tar ansvar for egen læring og deltar aktivt i faglig samarbeid.
Prosjektarbeid med fokus på språkmiljøet i barnehagen
Studentene skal tilegne seg kompetanse i å kunne delta i og lede et pedagogisk prosjektarbeid som tar sikte på å styrke, fremme og/eller inspirere til et variert og rikt språkmiljø i barnehagen. Prosjektet omfatter observasjon, dokumentasjon, formidling til barn og voksne i barnehagen, gjennomføring av prosjektet og etterarbeid blant annet i form av en fagartikkel, som utgjør en del av eksamen. Det vil bli tilbudt veiledning i forbindelse med arbeidet med fagartikkelen. Dersom det ikke er mulig å gjennomføre prosjektarbeid i en barnehage, vil det legges til rette for en teoretisk oppgave.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Skriftlig prosjektbeskrivelse som presenteres muntlig på seminar. Prosjektbeskrivelsen og presentasjonen er et gruppearbeid. Omfanget av prosjektbeskrivelsen er 700-1000 ord, og presentasjonen skal vare i ca. 10-15 minutter.
- Individuell muntlig presentasjon av fagstoff. Den tenkte målgruppen for formidlingen kan være for eksempel barnehageansatte eller foreldre. Omfang: ca. 10 minutter.
- Muntlig presentasjon av prosjektarbeid i gruppe. Omfang 10-15 minutter per gruppe.
- Utkast til individuell fagartikkel relatert til prosjekt. Omfang: 1000 ord +/-10 %.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.;
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning,;se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Vurdering og eksamen
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller;https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering;for nærmere informasjon.
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av:
- Individuell skriftlig semesteroppgave. Fagartikkel basert på kunnskap og erfaringer fra prosjektarbeid, omfang 2000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Studenter som ikke består semesteroppgaven, leverer en bearbeidet versjon av semesteroppgaven ved første forsøk. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.;
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatte så lenge regler for kildehenvisninger følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.;