EPN-V2

BLH2500 Nature, Health and Physical Activity (in-depth) Course description

Course name in Norwegian
Forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    Emnet er en forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse. Undervisningen gis i vårsemesteret i andre studieår. Kunnskapsbase bygger på fagene fysisk fostring, naturfag og pedagogikk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har utvidet didaktisk kunnskap om hvordan de kan legge til rette for leke- læring- og utforskningsprosesser i ulike læringsarenaer
    • har utvidet kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
    • har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
    • har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
    • har økt kunnskap om veiledningsmetoder

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennom godt samspill, utnytte spontane læringssituasjoner og planlegge, lede og evaluere formelle læringssituasjoner
    • kan gjennomføre måltider i ulike kontekster og ivareta måltidet som pedagogisk arena
    • kan tilrettelegge for de barns kroppslige lek i ulike kontekster og situasjoner
    • kan reflektere rundt ulike forståelser av natur, friluftsliv, kosthold og helse, og gjennom dette legge til rette for inkludering og deltakelse for alle barn
    • kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
    • kan veilede i gruppe med fokus på en til en veiledning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere rundt sammenhenger mellom mat og kosthold, naturopplevelser, fysisk aktivitet, helse og bærekraftig utvikling
    • kan utnytte og se muligheter for kroppslig lek på utelekeplassen for alle barn
    • kan bruke barns undring og utforskning samt naturopplevelse til arbeid med språkutvikling
    • har en begynnende forståelse for hvordan barns motorikk kan observeres og testes
    • kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek
  • Content

    Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder:

    • Utelekeplassen og naturen som læringsarena.
    • Helse i relasjon til fysisk aktivitet, mat og måltider.
    • Didaktikk: samspill mellom barn-barn og barn-voksne.
    • Kroppslig lek i ulike situasjoner og sammenhenger.
    • Motorisk utvikling og læring, bruk av observasjon og tester.
    • Eksperimentell lek med fysiske fenomener.
    • Økologi og bærekraftig utvikling.
    • Språkutvikling knyttet til naturopplevelser.
    • Dokumentasjon av barns lek.
    • Veiledning.
  • Teaching and learning methods

    This course focuses on individuals' needs for information and their information seeking behaviour.

  • Course requirements

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om organisasjon- og ledelse med relevans for forvaltning, tjenesteyting, styring og omstilling i offentlig virksomhet
    • inngående kunnskap om endringsbehov og endringsatferd i organisasjoner
    • kjennskap til drivkrefter og forutsetninger for stabilitet og endring i offentlige virksomheter

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • reflektere over organisasjon og ledelse som virkemiddel i offentlig sektor
    • analysere organisasjonsforhold og identifisere utviklingsbehov i offentlige organisasjoner
    • anvende kunnskap om organisasjon og ledelse for å vurdere endringsstrategier og aktuelle organisatoriske løsninger
    • ha en aktiv rolle i gjennomføringen av organisasjonsendringer og omstillingstiltak i offentlig sektor og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
  • Assessment

    The course is organized as a series of three three-day sessions.

    The course is given either in Scandinavian languages with occasional English contributions, or exclusively in English.

  • Permitted exam materials and equipment

    Studentene skal levere en individuell semesteroppgave på inntil 15 sider (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Studentene velger selv tema og problemstilling innenfor rammen av tematikken i emnet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer (jf. arbeidskravet).

    Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

    Kandidater som ikke består ordinær eksamen, eller som har dokumentert sykdom i sammenheng med eksamen, kan levere en forbedret utgave til ny/utsatt eksamen. Hvis studenten så stryker, eller blir syk på ny og utsatt eksamen, må hun ved neste eksamen levere en ny oppgave med ny problemstilling og innhold.

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.

    Pensumliste

    Med forbehold om mindre endringer. Ca. 900 sider.

    Bakker, Arnold B. 2015. A Job Demands-Resources approach to public service motivation, Public Administration Review, Vol. 75 (5): 723-732. Ca. 10 sider.

    Bang, Henning. 2011. Organisasjonskultur. 4. Utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1-9. ca. 160 sider.

    Christensen, Tom, Per Lægreid, Paul A. Roness og Kjell Arne Røvik. 2015. Organisasjonsteori for offentlig sektor: Instrument, kultur, myte. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken.

    Ladegård, Gro og Signy Irene Vabo (red.) 2010. Ledelse og styring. Kapitlene 4 ( Lederskap: Mellom ledelse og styring ), 11 ( Ledelse og styring av frivillig arbeidskraft ), 13 ( Omforming av ledelse og styring i offentlig og privat virksomhet ) og 15 ( Fra HRM til strategisk HR-styring ). Bergen: Fagbokforlaget. ca. 75 sider.

    Røvik, Kjell Arne. 2007. Trender og translasjoner: Ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 3-10. ca. 180 sider.

    Wæraas, Arild, Haldor Byrkjeflot og Svein Ivar Angell (red.) 2011. Substans og framtreden. Omdømmehåndtering i offentlig sektor. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1-4 og 15, ca. 85. sider.

    I kompendium

    Byrkjeflot, Haldor. 2002. Ledelse på norsk: Motstridende tradisjoner og idealer? I A. Skogstad og S. Einarsen (red.) Ledelse på godt og vondt. Effektivitet og trivsel. Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 2, ca. 18 sider.

    Colbjørnsen, Tom. 2013. Norske ledere i et nytt århundre - kva skjer? I Rune Rønning, William Brochs-Haukedal, Lars Glasø og Stig Berge Matthiesen (red.) Livet som leder. Lederundersøkelsen 3.0 . Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 2. ca. 20 s.

    Egeberg, Morten. 2012. How Bureaucratic Structure Matters: An Organizational Perspective. I B. Guy Peters og Jon Pierre (red.): Handbook of Public Administration . London: Sage Publications. Kapittel 10. Ca. 14 sider.

    Gulick, L. (1937). Notes on the Theory of Organizations. With Special Reference to Government in the United States. I L. Gulick og L. Urwin (red.) Papers on the Science of Administration. New York: A.M. Kelley. ca. 42 sider

    Hammond, T. H. 1990. In Defence of Luther Gulick's Notes on the Theory of Organization. Public Administration , 68: 143-173. ca. 30 sider.

    Jacobsen, Dag Ingvar. 2013. Fremdeles en offentlig ledelsesetos? Subjektive drivkrefter blant ledere i privat og offentlig sektor . I Rune Rønning, William Brochs-Haukedal, Lars Glasø og Stig Berge Matthiesen (red.)Livet som leder. Lederundersøkelsen 3.0. Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 12. ca. 20 s.

    Vabo, Signy Irene og Inger Marie Stigen. 2004. Moteslaveri, interesser og behov: En analyse av utbredelsen av moderne organisasjonsløsninger i norske kommuner. Nordiske Organisasjonsstudier, 6(1): 48-88. ca. 40 sider.

    Forslag til supplerende litteratur

    Askvik, Steinar, Bjarne Espedal og Hallgeir Gammelsæter (red.). 2011. Kunnskap om ledelse. Festskrift for Torodd Strand . Bergen: Fagbokforlaget

    Bang, Henning. 1998. Organisasjonskultur i praksis. Verktøy for kartlegging, utvikling og endring av organisasjonskultur. Oslo: Universitetsforlaget

    Colbjørnsen, Tom. 2004. Ledere og lederskap. AFFs lederundersøkelser. Bergen: Fagbokforlaget.

    Døving, Erik og Åge Johnsen (red.). 2005. Organisasjonsteori på norsk . Bergen: Fagbokforlaget.

    Eriksson-Zetterquist, Ulla, Thomas Kalling, Alexander Styhre og Kristin Woll. 2014. Organisasjonsteori . Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

    Ferlie, E, L. E. Lynn and C. Pollitt, (red.) 2005. The Oxford Handbook of Public Management . Oxford: Oxford University Press.

    Jacobsen, Dag Ingvar. 2012. Organisasjonsendring og endringsledelse . Bergen: Fagbokforlaget.

    Jacobsen, Dag Ingvar og Jan Thorsvik. 2013. Hvordan organisasjoner fungerer. 4. utgave Bergen: Fagbokforlaget.

    Karlsen, Jan Erik (red.) 2015 . Veivisere I norsk organisasjonsforskning. Organisasjonsfaglig kanon . Bergen: Fagbokforlaget.

    Nesheim, Torstein. 2010. Organisasjonsstruktur som forskningstema. Fra "fyrtårn" til "blind flekk" i organisasjonsfaget . Nordiske Organisasjonsstudier. 12 (2):66-72

    Peters, B. Guy and Jon Pierre (eds). 2003. Handbook of Public Administration. London: Sage Publications.

    Scott, W. R. and Gerald F. Davis. 2007. Organizations and Organizing : Rational, Natural and Open Systems Perspectives, Upper Saddle River, N. J.

    Shafritz, Jay M., Albert C. Hyde and Sandra J. Parkes. 2004. Classics of Public Administration . 5th ed. Wadsworth Publishing.

    Thelen, K. 2003. How institutions evolve. Insights from comparative historical analysis. I J. Mahoney og D. Rueschemeyer (red.) Comparative Historical Analysis in the Social Sciences. Cambridge: Cambridge University Press

    (Pensumliste ajour: 09.06.2016)

  • Grading scale

    Both exams are assessed by an internal and an external examiner.

  • Examiners

    Katriina Byström