EPN-V2

BLH2300 Forsterkning i kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Language, Text and Mathematics (in-depth)
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forsterkningen i kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk (STM) bygger videre på grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse studentene har fått i 2. studieår i kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk. Forsterkningen har barn med særlige behov, mangfold og de yngste barna som omdreiningspunkt. Emnet skal gi studentene fordypet kunnskap knyttet til kunnskapsområdet STM og skal utvikle studentenes ferdigheter når det gjelder pedagogisk arbeid med språk, tekst og matematikk i barnehagen, samt utvikle deres identitet som fremtidige ledere og yrkesutøvere. Barns og voksnes tekster i barnehagen vil være et gjennomgående perspektiv i emnet.

Emneplanen for forsterkning i STM bygger på forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanningen og nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning, og er en del av bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning (heltid). Studiet gis i vårsemesteret i andre studieår.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har fordypet kunnskap om barns språkutvikling og matematiske begrepsdanning og utforskning hos alle barn i barnehagen
  • har nyansert kunnskap om barns møte med skrift, litterære sjangre, fortellerkunst og moderne tekst- og mediekulturer
  • har nyansert og fordypet kunnskap om ulike dokumentasjonsformer for barns lek, læring og utvikling
  • har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
  • har økt kunnskap om veiledningsmetoder
  • har fordypet kunnskap om hva som påvirker inkluderingsprosesser i barnehagens lek- og læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende, dokumentere og reflektere kritisk over form og innhold i formidlingssituasjoner i barnehagen
  • kan ha meningsfullt samspill med barn om form og rom, bl.a. gjennom bruk av bøker, tegninger og/eller kart
  • kan anvende sin kunnskap om barns språkutvikling til å involvere eksterne samarbeidspartnere
  • kan lede og veilede barnehagens personale og foreldre i arbeid med språk, tekst og matematikk
  • kan bruke barn dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
  • kan veilede i gruppe, med fokus på en-til en veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for og anvende ulike dokumentasjonsformer i det pedagogiske arbeidet med barns språklige, litterære og matematiske utvikling
  • har kjennskap til hvordan man kommuniserer og drøfter faglige problemstillinger i profesjonssammenheng, både skriftlig og muntlig
  • kan bidra til gode samtaler og estetiske opplevelser for alle barn
  • kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek

Innhold

For the final assessment a grading scale from A to E is used, where A denotes the highest and E the lowest pass grade, and F denotes a fail.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer (blant annet forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, medstudentrespons, individuelt arbeid og gruppearbeid) og ulike læringsarenaer (høgskole og barnehage) for å binde forskning og teori sammen med praksisfelt og aktivere studenten. Undervisningen vil basere seg på dialog, særlig gjennom seminarer, erfaringsdelinger, gruppearbeid og faglige diskusjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The master's thesis is a specialized individual research project.

Vurdering og eksamen

To begin the thesis project, the student must have completed the three specialization courses in addition to the alternative specialization course. Both common courses need to be completed. The program council can allow for an alternative course to count as one specialization course and a common course to be interchanged with a similar course in the case of a stay at another institution or a modified study plan.

A student without completed 90 ECTs should not begin the Master's thesis project.

Hjelpemidler ved eksamen

The student should have the following outcomes upon completing the course:

Knowledge

Upon successful completion of the course, the student has:

  • thorough knowledge of cyber security
  • advanced knowledge of mechanisms for cyber defense, and how they are used in practice
  • a thorough understanding of societal aspects of cyber security
  • a thorough understanding of the relation between security and privacy
  • good understanding of and insights into penetration testing

Skills:

Upon successful completion of the course, the student can:

  • describe the main aspects of the relation between security and privacy
  • describe central problems related to cyber security governance
  • perform basic operations related to penetration testing
  • plan and describe the structure of cyber defense for an organization

General com​petence:

Upon successful completion of the course, the student:

  • understands the role of, and mechanisms that are used in penetration testing
  • understands the role of, and mechanisms that are used for cyber defence
  • can explain and discuss security challenges related to cyber security to experts and non-experts alike
  • can explain and discuss societal aspects of cyber security with experts and non-experts alike. 

Vurderingsuttrykk

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • The student will submit a report of about 10 +/- 5 pages consisting of drafts of the introduction and background chapter, including an assessment of potential ethical issues in their research.

Sensorordning

The thesis project consists of four deliveries:

  • A written Master thesis (Length 65 pages +/- 15 pages using one of the available document templates)
  • Any physical or digital artefact that has been developed by the student as part of the research project
  • Individual oral presentation (30 minutes).

The final grade will be based on the thesis, artefact and presentation, with the following weight:

Thesis document with artefact: Thesis 80%, artefact 10% and oral presenation 10%

Thesis document without artefact: Thesis 90% and oral presenation 10%

If the student wishes to submit an artefact, the mode of submission must be approved by the supervisor beforehand and the artefact must be made available in such a way to be inspected by the examiners. In the case of a physical artefact, video and images may be used to document the properties of it, eliminating the need for a physical inspection.

There will be one grade for the thesis and artefact and one for the oral presentation. The oral presentation cannot be appealed. The final grade will be based on the two grades.

All exams must be passed in order to pass the course.

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.