EPN-V2

BLH3110 Pedagogisk arbeid med barn under tre år Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogical Work with Children Under Three Years Old
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

    Emnet "Pedagogisk arbeid med barn under 3 år" er spesielt rettet mot arbeid med de yngste barna i barnehager. Emnet vektlegger kunnskaper om små barns utvikling og læring, samt innlevelse i barns behov og opplevelser. Kvaliteten på samspillet med voksne er viktig for barns utvikling og læring. I emnet vil derfor kunnskap om disse perspektivene være sentrale. Trygghet, tilknytning, nærhet, anerkjennelse og oppmuntring i hverdagen er nøkkelfaktorer for å gi barn gode utviklingsmuligheter. Små barn har glede av å være sammen og er i stand til å opprette sosiale relasjoner med hverandre. Barnehagen må gi de yngste barna tid og muligheter til å utvikle samvær og lek med jevnaldrende gjennom voksnes nærvær, fysisk tilrettelegging og planlegging av hverdagen.

    Rammeplan for barnehagen gir forpliktende mål for arbeidet i barnehagen. Det stilles krav til kvalitet i det sosiale samspillet og det legges vekt på sosial handlingsdyktighet, språk og kommunikasjon samtidig som barn i barnehagen skal møte et kultur- og faginnhold. I fordypningsemnet rettes fokus mot ulike gruppeorganiseringer og barnehagetilbud for små barn.

  • Forkunnskapskrav

    Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng);

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har

    • økt kunnskap og forståelse for den sentrale betydning samspillet de yngste barna har med voksne og med andre barn har for barns utvikling og læring.
    • utvidet sine kunnskaper om hvordan de yngste barna tilegner seg sosial handlingsdyktighet, språk og evne til kommunikasjon.
    • økt kunnskap om og styrket sin innlevelse i rollen som oppdrager, omsorgsperson og kulturformidler for små barn
    • økt kunnskap om foreldresamarbeid, foreldremedvirkning, og om betydningen av samfunnsforhold for småbarnsfamilier i storbyen

    Ferdigheter

    Studenten viser

    • evne til innlevelse i små barns væremåter, uttrykksformer og opplevelse.
    • bevissthet om egen væremåtes betydning for barns trivsel og selvoppfatning.
    • økt kunnskap om, og reflekterte erfaringer med, arbeid med faginnhold i grupper med barn opp til tre år

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • videreutviklet sin veiledningskompetanse med fokus på samspill og arbeid med de minste barna.
    • økt sin kompetanse innen ledelse, planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike barnehagetilbud for små barn i storbyen.
    • økt kunnskap og viser evner til å skape og lede gode tilbud for små barn som er i samsvar med lov og forskrift.
  • Innhold

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.;

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kunnskap om hvordan man kan skape et rikt og variert språkmiljø i barnehagen for alle barn.
    • har kunnskap om ulike måter å arbeide med språk på i barnehagen.
    • har fordypet kunnskap om språk, litteratur og digitale mediers betydning for sosialt samspill, lek og kommunikasjon.
    • har fordypet kunnskap om barns språkutvikling, barns utforsking av symboler og barns fortellerkompetanse.

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sin kunnskap om barns språk og språkutvikling i møte med barn.
    • kan legge til rette for gode språk- og samspillsituasjoner i barnehagen.
    • kan vurdere språkmiljøet i barnehagen, kan sette inn konkrete tiltak som har som formål å forbedre språkmiljøet og kan veilede personalet i dette arbeidet.
    • kan gjøre alle situasjoner i løpet av barnehagedagen til gode språklæringsarenaer.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over språkarbeid i barnehagen med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
    • har endrings- og utviklingskompetanse og kan bidra til nytenkning i barnehagen.
    • kan formidle sentralt fagstoff om språkarbeid i barnehagen muntlig og skriftlig, og kan delta i faglige diskusjoner i barnehagen, med foreldre og i samfunnet for øvrig.
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Fordypningsoppgave i gruppe knyttet til observasjoner fra praksis, omfang, 3000 ord +/- 10%
    2. Fagseminar - muntlig framlegg i gruppe knyttet til tema lek, kultur og hverdagsaktivitet

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

    • Forberedelse og etterarbeid knyttet til arbeidskrav 1 - observasjonsarbeid i barnehagen
    • Deltakelse i forberedelser til og gjennomføring av arbeidskrav 2 - fagseminar
    • Forberedelse og etterarbeid knyttet til observasjon, punktpraksis -; ulike barnehageformer

    Undervisningsplanen angir hvilke faglige aktiviteter som krever deltakelse. Ved fravær må studenten enten ta igjen undervisningen eller gjennomføre et alternativt faglig opplegg.

    Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning. Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.

  • Vurdering og eksamen

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

    Arbeidskrav

    • Skriftlig prosjektbeskrivelse som presenteres muntlig på seminar. Prosjektbeskrivelsen og presentasjonen er et gruppearbeid. Omfanget av prosjektbeskrivelsen er 700-1000 ord, og presentasjonen skal vare i ca. 10-15 minutter.
    • Individuell muntlig presentasjon av fagstoff. Den tenkte målgruppen for formidlingen kan være for eksempel barnehageansatte eller foreldre. Omfang: ca. 10 minutter.
    • Muntlig presentasjon av prosjektarbeid i gruppe. Omfang 10-15 minutter per gruppe.
    • Utkast til individuell fagartikkel relatert til prosjekt. Omfang: 1000 ord +/-10 %.

    Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.;

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning,;se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller;https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering;for nærmere informasjon.

    Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av:

    • Individuell skriftlig semesteroppgave. Fagartikkel basert på kunnskap og erfaringer fra prosjektarbeid, omfang 2000 ord +/- 10 %.

    Ny/utsatt eksamen

    Studenter som ikke består semesteroppgaven, leverer en bearbeidet versjon av semesteroppgaven ved første forsøk. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.;

  • Vurderingsuttrykk

    Alle hjelpemidler er tillatte så lenge regler for kildehenvisninger følges.

  • Sensorordning

    Gradert skala A-F.