Stresset før skoleeksamen? Slik bør du forberede deg

OsloMet-student skriver på en laptop.

Foto: Benjamin A. Ward/OsloMet

Stresset før skoleeksamen? Slik bør du forberede deg

Eksamen trenger ikke å være skummel hvis du forbereder deg godt. Her er gode råd når du skal ha skoleeksamen.

Ingunn M. Nilsen jobber på Studieverkstedet ved Universitetsbiblioteket ved OsloMet. Der gir hun studenter råd om studieteknikk og oppgaveskriving. Her er Ingunns tips til deg som skal forberede deg til skoleeksamen.

1. Les oppgaven mange ganger. Se etter verbene. De sier hva du skal gjøre. Er det flere spørsmål? Skal du svare på alle oppgavene eller én? Se etter ordene «eller» og «og».

2. Disponer tiden din. Bestem deg for oppgave(r). Hvor mye tid skal du bruke på hver del? Vær streng med deg selv, så du får tid til å svare på alt du har planlagt.

3. Kom i gang. Begynn gjerne med «tenke-skriving» i fem minutter. Når du skriver, tenker du. Ideer kommer, og det blir klarere hva du faktisk kan skrive om.

4. Disponer oppgaven. Hvor mange ord skal du skrive på hver del? Still hele tiden spørsmål til din egen tekst. Er dette relevant for besvarelsen? Er det dette du egentlig skal skrive om? Hvis ikke, kutt det ut. Fokuser, prioriter og begrens.

5. Et akademisk språk har en oversiktlig struktur og en logisk sammenheng. Hvis du skriver om ulike tema i ett avsnitt, del det opp, ev. flytt deler til et annet sted i teksten hvor du skriver om det samme. Hvert avsnitt har sitt tema.

Din jobb er å lede leseren gjennom teksten, så fortell leseren hva du gjør. Bruk bindeord og akademiske fraser. Se gjerne i Akademisk frasebank (sokogskriv.no) hvis du trenger påfyll.

6. Les det du skriver for deg selv. Forstår du ikke hva du skriver? Da vil ikke andre gjøre det heller.

7. Sett alltid av god tid til å gå gjennom teksten. Sjekk for slurvefeil, les korrektur. Det er ikke nødvendig å irritere leseren med ting du lett kan rette opp.

8. Husk små pauser. Gå ut, og innimellom, ta en strekk i stolen.

Gruer du deg til muntlig eksamen? Slik blir du tryggere.

Søk veiledning og råd i god tid før eksamen

Her er noen av tilbudene ved OsloMet:

Praktisk informasjon om eksamen ved OsloMet