Hjemmeeksamen: Tips og råd!

Student sitter foran laptop, ser opp mot kamera og smiler.

Foto: Marcus Lundstedt / Scandinav / NTB

Hjemmeeksamen: Tips og råd!

Her finner du noen tips og råd før du setter i gang med hjemmeeksamen.

Her er tips og råd fra Studieverkstedet og eksamenskontoret ved OsloMet til deg som skal ha hjemmeeksamen.

Før eksamen

• Sjekk at du har tilgang til alle programmer og systemer du trenger for å ha hjemmeeksamen. Trenger du for eksempel VPN-tilgang for å finne tidsskrifter og ressurser?
  • Har du fått beskjed om at Feide-passordet ditt må byttes? Bytt før eksamen!
  • I forkant av hjemmeeksamen er det lurt å skaffe seg en oversikt over pensum. Bruk emneplanen som en sjekkliste. Lag tankekart eller punktvise lister.

Under eksamen

• Husk at dersom du har individuell hjemmeeksamen kan du ikke samarbeide med andre.
  • Bruk tid på å lese oppgaven. Se etter verbene. Verbene forteller deg hva du skal gjøre: skal du gjøre rede for, beskrive eller drøfte?
  • Deretter bør du komme raskt i gang med å skrive. Få ideene ned.
  • Disponer oppgaven. Hvor mye tid og hvor mange ord på hver del? Sjekk at du svarer på alle delene av eksamen.
  • Husk at du må sitere kildene dine, det er heller ikke lov med avskrift! Sjekk referansene dine. Du kan få veiledning på biblioteket ved OsloMet om hvordan sitere.
  • Still hele tiden spørsmål til din egen tekst. Er det du skriver relevant?
  • Les det du skriver høyt for deg selv. Du ser både språklige og faglige feil lettere da.
  • Sett av god tid til å gå gjennom teksten til slutt.
  • Sjekk hvilket filformat du er bedt om å levere i.
  • Start opplastingen i Inspera i god tid og kontakt brukerstøtte innen innleveringsfristen dersom du skulle få problemer. Les mer om hjemmeeksamen og innlevering her.

Flere tips og råd: