Programplaner og emneplaner - Student
Masterstudium i økonomi og administrasjon Programplan
- Engelsk programnavn
- Master Programme in Business Administration
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 120 studiepoeng
- Varighet
- 4 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Masterstudiet i økonomi og administrasjon er et toårig fulltidsstudium som kvalifiserer til å utføre økonomiske og administrative oppgaver og utredningsarbeid på høyt nivå i næringsliv og offentlig forvaltning. En stor del av kandidatene fra masterstudiet i økonomi og administrasjon går inn i ledende stillinger eller stillinger med personalansvar. Studiet kvalifiserer også til doktorgradsstudier og forskerkarriere.
Det tilbys fire studieretninger:
- Regnskap og revisjon – MRR (separat opptak)
- Finansiell økonomi
- Strategi, organisasjon og ledelse
- Økonomisk analyse
Etter fullført studium får studenten tildelt mastergrad i økonomi og administrasjon eller mastergrad i regnskap og revisjon. De som får opptak til studieretning Regnskap og revisjon – MRR oppnår mastergrad i regnskap og revisjon. De som tas opp til de tre øvrige studieretningene oppnår mastergrad i økonomi og administrasjon (felles opptak til disse). Kandidatene oppnår samtidig siviløkonomtittelen, også de som tas opp til studieretning regnskap og revisjon - MRR.
Gradens engelske tittel er Master of Science in Business Administration, og Master of Science in Business Administration, specialization Accounting and Auditing for dem som tar MRR.
Mastergrad i regnskap og revisjon kan inngå som grunnlag for å bli godkjent som statsautorisert revisor.
Målgruppe
Studiets målgruppe er personer med bachelorgrad i økonomi og administrasjon eller annen tilsvarende bachelorgrad innenfor dette fagområdet, som ønsker å kvalifisere seg til jobber i næringsliv, offentlig forvaltning og andre organisasjoner; som spesialister, rådgivere eller ledere, eller som ønsker å kvalifisere seg til statsautorisert revisor eller videre studier på doktorgradsnivå.
Opptakskrav
Opptak og rangering av søkere skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet.
Det er felles opptak til studieretningene Finansiell økonomi, Strategi, organisasjon og ledelse og Økonomisk analyse, men eget opptak til studieretning regnskap og revisjon – MRR.
Opptakskravet er det samme for studieretning regnskap og revisjon – MRR, og for de andre studieretningene. Det kreves fullført bachelorgrad i økonomi og administrasjon, bachelorgrad i regnskap og revisjon eller tilsvarende bachelorgrad, med gjennomsnittskarakter C eller bedre. For at graden skal regnes som tilsvarende og oppfylle opptakskravet, må den tilfredsstille minimumskravene i den nasjonale planen for bachelor i økonomi og administrasjon (vedtatt 2018), herunder 120 studiepoeng i økonomisk-administrative fag med blant annet:
• minst 30 studiepoeng bedriftsøkonomiske fag,
• minst 30 studiepoeng administrative fag,
• minst 15 studiepoeng samfunnsøkonomiske fag,
• minst 20 studiepoeng metodefag, og
• minst 7,5 studiepoeng etikk, samfunnsansvar og bærekraft
Minimumskravene i sin helhet fremgår av UHRs nettside. De økonomisk-administrative kravene må inngå i selve bachelorgraden for at den skal oppfylle minimumskravene. Det tillates maksimalt at man har tatt to av emnene utenom selve bachelorgraden.
Studenter som er tatt opp til det 5-årige studieløpet i økonomi og administrasjon ved OsloMet, søker ikke opptak til det 2-årige masterstudiet, men går direkte videre på masterdelen under forutsetning av at bachelordelen er fullført og bestått. Unntak: Det er viktig å merke seg at de som vil ta studieretning regnskap og revisjon (MRR) ikke går direkte videre til masterdelen. Disse må søke eget opptak til det 2-årige masterstudiet, studieretning regnskap og revisjon - MRR, og konkurrerer om studieplassene sammen med øvrige søkere til studiet på bakgrunn av karakterene fra bachelorstudiet. Ved aksept av tilbud, mister man plassen på det 5-årige studiet.
Programplanen er utarbeidet i tråd med vilkår for bruk av siviløkonomtittelen, vedtatt av UHR-økonomi og administrasjon.
Bachelorgrad tatt i land utenfor Norge må være på minimum 3 år utover kravet for å oppnå generell studiekompetanse i Norge. For søkere med bachelorgrad som er tatt utenfor Norden kreves det bestått enten GMAT fokus- eller GRE-test. Testen må være avlagt innenfor de siste 4 årene. Det kreves minimum 555 poeng på testen GMAT fokus. Som en overgangsordning, for søkere som har tidligere versjon av GMAT avlagt innenfor de siste 4 årene, vil også denne testen godkjennes, med minimum 600 poeng. Ved GRE-testen kreves det minimum 152 poeng på den kvantitative delen (ny skala).
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Studieretningene Finansiell økonomi, Strategi, organisasjon og ledelse og Økonomisk analyse
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter, og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har spesialisert innsikt og avansert kunnskap i emnene innenfor en av studiets tre studieretninger: finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse eller økonomisk analyse
- har inngående kunnskap om statistisk metode, bruk av økonomiske modeller, validitetsformer, kausalitet, og kvantitative data i forskningsprosessen
- kan relatere problemstilling, kontekst og data til metodevalg, og har anvendt dette i sitt arbeid med masteroppgaven
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor studiets tre studieretninger, finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse eller økonomisk analyse og kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Innenfor studieretningen finansiell økonomi skal kandidaten ha tilegnet seg:
- avansert kunnskap om hvordan verdiskapingen i en virksomhet skal måles, analyseres og styres på en best mulig måte
- inngående kunnskap om finansmarkeder, kapitalforvaltning og metoder for verdsettelse av bedrifter
- avansert kunnskap om metoder for analyse av finansiell risiko og strategier for nøytralisering av risiko
- spesialisert innsikt i styringsverktøy for bedrifter og effekter av bedrifters finansieringsvalg
- inngående kunnskap om og teoretisk forståelse for økonometriske analysemetoder tilpasset problemstillinger i finans samt vurderingsevne i forhold til deres sterke og svake sider
Innenfor studieretningen strategi, organisasjon og ledelse skal kandidaten ha tilegnet seg:
- kunnskap om kartlegging og analyse av organisasjoner med vekt på arbeidsmiljø og ledelse, samt kunnskap om sentral forskning innen fagfeltet både nasjonalt og internasjonalt
- inngående kunnskap om kvantitativ data (surveymetoden, bruk av sekundærdata), kvantitative analyser og kvalitativ metode (utvalg, intervjuer, analyse og validitet)
- inngående kunnskap om samfunnsvitenskapelig teori og metode, forståelse for bruk av modeller i samfunnsvitenskapene, og hva som kreves for å gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- inngående kunnskap om teorier relatert til strategisk ledelsesteori, strategiutvikling og endring i bedrifter.
- avansert og forskningsbasert kunnskap om bedrifters konkurransearenaer, strategiutvikling, og forskningsbasert kunnskap om strategier for internasjonalisering i en globalisert økonomi
Innenfor studieretningen økonomisk analyse skal kandidaten ha tilegnet seg:
- avansert kunnskap om en moderne markedsøkonomis virkemåte, herunder lønnsdannelse og arbeidsledighet, rente og valutakurs, internasjonal handel og utenriksregnskap, betydningen av naturressurser og miljøtilstand
- inngående kunnskap og teoretisk forståelse av en rekke økonometriske analysemetoder tilpasset problemstillinger i økonomifaget og forståelse for deres sterke og svake sider
- kunnskap om bruk av samfunnsøkonomisk metode til å evaluere offentlige tiltak og til å vurdere private tiltak som trenger tillatelser, konsesjoner eller lignende
- spesialisert innsikt i virkemåten til ulike typer av markeder; naturlig monopol, oligopol, perfekt konkurranse. Videre økonomiske modeller for tilpasningen av konsumenter og produsenter
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende eksisterende teorier, statistiske, økonometriske og samfunnsvitenskapelige metoder og fortolkninger innenfor finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse eller økonomisk analyse
- kan arbeide selvstendig med analyse av komplekse og omfattende strategiske problemstillinger for offentlige myndigheter, selskaper og deler av selskaper
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder (som tilgjengelig statistikk, finansregnskap, børsdata), modeller og metoder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning, knyttet til aktuelle faglige problemstillinger innenfor en av studiets studieretninger, finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse eller økonomisk analyse, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Innenfor studieretningen finansiell økonomi kan kandidaten:
- på en selvstendig måte analysere og drøfte kjerneområder i finansiell økonomi ved hjelp av kvantitative data
- estimere verdi på derivater, og bruke statistiske metoder og simulering for å kartlegge og avdekke ulike former for risiko og deres størrelse
- foreta verdsetting av ulike aktiva og foreta investeringsbeslutninger, inkludert salg, oppkjøp og fusjoner,
- foreta økonometriske analyser tilpasset problemstillinger i finans
Innenfor studieretningen strategi, organisasjon og ledelse kan kandidaten:
- analysere og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor personalarbeid, arbeidsmiljø, ledelse, strategiske prosesser i virksomheter, og internasjonale utfordringer for bedrifter i et globalt marked
- bruke relevante metoder (kvalitativ og kvantitativ), for faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor ulike felt i organisasjon og ledelse
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, herunder forskningsbasert litteratur, ulike undersøkelser, statistikk og annet datagrunnlag, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Innenfor studieretningen økonomisk analyse kan kandidaten:
- på en selvstendig måte analysere og drøfte kjerneområder i samfunnsøkonomi ved hjelp av samfunnsøkonomiske modeller
- foreta økonometriske analyser tilpasset problemstillinger i samfunnsøkonomi som estimering av etterspørsel- og tilbudsfunksjoner, avdekke kausale sammenhenger ved hjelp av naturlige eksperimenter, hendelsesstudier e.l.
- foreta evaluering av ulike offentlige tiltak ved hjelp av nytte-kostnadsanalyse og andre verktøy
- diskutere og analysere endringer i eksisterende offentlige reguleringer eller nye reguleringer ved bruk av samfunnsøkonomisk teori og/eller økonometriske analyser av data
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- analysere økonomisk-administrative fag- og forskningsetiske problemstillinger
- anvende økonomisk-administrative kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- gjennomføre avanserte økonomisk-administrative arbeidsoppgaver og prosjekter
- takle ledelsesmessige utfordringer på alle nivåer og lede krevende utviklingsprosesser,
- formidle omfattende selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig og beherske økonomisk-administrative uttrykksformer
- kommunisere økonomisk-administrative problemstillinger, analyser og konklusjoner både til spesialister og til allmennheten
- ha en aktiv rolle i å bidra til nytenkning i innovasjonsprosesser, organisasjonsmessig design og endringsprosesser i bedrifter og foretak
Studieretning regnskap og revisjon - MRR
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter, og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har tilegnet seg:
- avansert kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen regnskap og revisjon
- kunnskap om bærekraftrapportering
- kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget fagfelt, samt relevante metoder og arbeidsmåter innenfor fagene
- inngående kjennskap til ulike revisjonsbehov og revisjonsordninger
- innsikt i fagets egenart og historie, samt fagets og revisors rolle i samfunnet
- inngående kjennskap til foretaksrett, skatterett og lover og reguleringer i regnskap og revisjon
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- verdsette foretak og fastsette og ta stilling til rimeligheten av virkelig verdi av eiendeler og gjeld
- identifisere, planlegge og gjennomføre prosjekter og arbeidsoppgaver både selvstendig og i team på revisjons- og regnskapsoppdrag
- beherske sentrale og aktuelle metoder, teknikker og uttrykksformer i regnskap og revisjon
- anvende analysemetoder, kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger innen finansiell revisjon, regnskap og juss og kunne begrunne sine valg
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- analysere økonomisk-administrative fag- og forskningsetiske problemstillinger
- anvende økonomisk-administrative kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- gjennomføre avanserte økonomisk-administrative arbeidsoppgaver og prosjekter
- takle ledelsesmessige utfordringer på alle nivåer og lede krevende utviklingsprosesser,
- formidle omfattende selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig og beherske økonomisk-administrative uttrykksformer
- kommunisere økonomisk-administrative problemstillinger, analyser og konklusjoner både til spesialister og til allmennheten
- ha en aktiv rolle i å bidra til nytenkning i innovasjonsprosesser, organisasjonsmessig design og endringsprosesser i bedrifter og foretak
Arbeids- og undervisningsformer
The study programme focuses on international phenomena, systems, and relationships, and the study environment is international with students recruited from all over the world. The composition of the student group and the fact that classes are taught in English help the students to gain international experience and international perspectives.
In addition to the international academic environment throughout the programme, the students are encouraged to conduct fieldwork in the Global South, if feasible and appropriate, and to include an explicit Global South (North-South dynamic) dimension in their research project. International fieldwork may also be combined with a study exchange stay at a university abroad, where appropriate.
Internasjonalisering
There is a requirement of at least 80% attendance in all first year courses. The programme emphasises student participation, dialogue, and cooperative learning, which depends upon attendance and active participation in class. The composition of the student group, with both international students and students from Norway, as well as various academic and professional backgrounds, is an excellent resource for our international and intercultural learning, which are core values in the programme. The rich and important opportunities that this offers is lost if students do not attend classes.
The coursework requirements are described in the individual course descriptions. All absence, irrespective of reason, is included when compulsory attendance is approved. In special cases where this requirement is unreasonable in relation to the student, documented sickness absence, for example, can be assessed and, if applicable, compensatory measures can be agreed. Absence in excess of the limit may be made up for by a written assignment by agreement with the person responsible for the course.
The required coursework must be submitted/completed by the stipulated deadlines. Absence for a valid reason (documented for example with a medical certificate) does not exempt students from meeting the coursework requirements. Students who fail to submit/meet the coursework requirements by the deadline, and have approved grounds for this failure, can be given an extended deadline. A new deadline for submitting/completing required coursework must be agreed with the lecturer in question in each individual case.
The required coursework is assessed as approved/not approved. Students who submit required coursework/meet the coursework requirements by the deadline, but whose work is assessed as not approved, will be given up to two opportunities to resubmit/redo the work. In such cases, the students themselves must agree with the lecturer on a re-assessment of the coursework in question.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
A variety of assessment activities are scheduled as formative ‘work requirements’ and summative assignments and exams. Specific information is provided in the individual course descriptions.
Rights and obligations in connection with exams
The students' rights and obligations are set out in the Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet. The regulations describe, among other things, the conditions for resit/rescheduled exams, the right to appeal and what is considered cheating in an exam. It is the students’ responsibility to register for any resit / rescheduled exams.
Grade scale
A, Excellent: The candidate demonstrates sound analytical understanding. The candidate demonstrates excellent knowledge and an excellent overview of the academic content of the course. The candidate demonstrates excellent skills in applying this knowledge.
B, Very good: The candidate demonstrates very good analytical understanding. The candidate demonstrates very good knowledge and a very good overview of the academic content of the course. The candidate demonstrate very good skills in applying this knowledge.
C, Good: The candidate demonstrates analytical ability and understanding. The candidate demonstrates good knowledge and a good overview of the academic content of the course. The candidate masters the application of this knowledge.
D, Satisfactory: The candidate demonstrates a certain degree of analytical ability and understanding. The candidate demonstrates some knowledge and a certain overview of the academic content of the course. The candidate masters the application of this knowledge to a certain extent.
E, Sufficient: The candidate demonstrates some insight into the academic content of the course, but the candidate's insight is incomplete and characterised by limited insight into connections in the course. The candidate masters the application of this knowledge to a limited extent.
F, Fail: The candidate demonstrates large and obvious gaps in the academic content of the course. The candidate demonstrates little insight into connections in the subject. The candidate demonstrates little ability to apply this knowledge.
Vurdering og sensur
Approved by the department board on 13 December 2002 Approved by the board of HiOA on 8 May 2003
Revision approved by the Academic Affairs Committee of HiOA on 12 December 2013
Editorial amendments made on 20 January and 11 April 2016
Revision was approved by the authority of the chair of the Academic Affairs Committee on 29 February 2017
Revision approved by the Academic Affairs Committee on 12 October 2017
Editorial amendments made on 20 January and 11 April 2016
Revision approved by the authority of the chair of the Academic Affairs Committee on 30 April 2019
Revision approved by the Academic Affairs Committee on 26 February 2020
Revision approved by the authority of the chair of the Academic Affairs Committee on 14 October 2020
Valid from 15 October 2020 (admission requirements) and from the academic year 2021-2022
Revision approved by the Academic Affairs Committee on 10 October 2022
Valid from 15 October 2022 (admission requirements) and from the academic year 2023-2024
Øvrig informasjon
Krav for å bli statsautorisert revisor
De som har fått opptak til studieretning regnskap og revisjon - MRR tildeles mastergrad i regnskap og revisjon ved bestått studium. Oppnådd mastergrad i regnskap og revisjon med karakteren C eller bedre på alle eksamener som fremgår av vitnemålet på det 2-årige studiet, inkludert masteroppgaven, tilfredsstiller kravet til formell utdanning for å søke om godkjenning som statsautorisert revisor hos Finanstilsynet. Se Finanstilsynets nettsider for detaljert informasjon om karakterkrav og øvrige krav for å søke autorisasjon, samt informasjon om overgangsregler.
Det gis ikke anledning til å levere ny eller forbedret masteroppgave når masteroppgaven er bestått med karakteren E eller bedre. Se unntak i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet, § 6-9 for studenter med profil regnskap og revisjon, som har fått vurdert masteroppgaven til D eller E. De kan levere ny masteroppgave på nytt grunnlag én gang.
Mastergrad i regnskap og revisjon på grunnlag av siviløkonomutdanning
Studenter som allerede har en mastergrad i økonomi og administrasjon kan søke om å få innpasset emner fra sin mastergrad inn i mastergraden i regnskap og revisjon. Det kan innpasses inntil 60 studiepoeng. Fagsammensetningen fra tidligere avlagt grad avgjør hvor mange studiepoeng som kan innpasses og hvor lang tid man må bruke på mastergraden i regnskap og revisjon.
Innpassing av masteroppgave fra tidligere avlagt grad i økonomi og administrasjon
For studenter som allerede har en siviløkonomutdanning, er det mulig å søke om å få innpasset tidligere avlagt masteroppgave i mastergraden i regnskap og revisjon (vedtak i universitetsstyret, sak 28-2020). Det vil foretas en faglig vurdering om tidligere masteroppgave er relevant for fagkretsen innen regnskap og revisjon.
Endringer i programplanen
Det tas forbehold om endringer i programplanen, som følge av f.eks. forskriftsendringer. Endringer i pensum forekommer også, og vi anbefaler at studentene venter med å kjøpe lærebøker til de har fått bekreftet pensum ved undervisningsstart. Emneplanene vedtas for ett studieår om gangen, slik at det vil være den nyeste emneplanen som gjelder ved førstkommende ordinære eksamen og påfølgende kontinuasjonseksamen (ny/utsatt eksamen).