EPN-V2

ØABED4400 Corporate Governance Emneplan

Engelsk emnenavn
Corporate Governance
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The course provides a comprehensive overview on corporate governance theory and practice, covering topics such as ownership and control, boards of directors, managerial incentives, corporate social responsibility and sustainable finance.

Language of instruction is English.

Anbefalte forkunnskaper

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Forkunnskapskrav

None.

Læringsutbytte

After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • in-depth knowledge of what a corporate governance problem is and how it can be discovered and handled
  • an overview of the main theoretical and empirical evidence concerning corporate governance issues

Skills

The student is capable of

  • applying relevant techniques, statistical methods and data sources in different investigations as an integrated part of theoretical and empirical discussions
  • analyzing a company's corporate governance guideline and proxy statements and writing a basic corporate governance analysis report

General competence

The student is able to

  • reflect on the financial and ethical implications of corporate decisions
  • critically appraise and apply corporate governance principles and best practices in risk management for an organization

Arbeids- og undervisningsformer

Lectures / tutorials / group discussions / exercises / case analyses

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

No coursework requirements or compulsory activities.

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om makt- og kategoriseringsprosesser som bidrar til forming av de aktuelle kategoriene i vår tid, og forståelse for hvilke sosialfaglige implikasjoner disse kan få
  • innsikt i samvirke (intersection) mellom kategoriers utforminger og betydninger i ulike sosialfaglige kontekster
  • kunnskap om teoretiske bidrag til forståelse av framtredende sosiale kategorier som kjønn, etnisitet, -rase-, sosial klasse, seksuell orientering og alder
  • forståelse av hvordan sosiale kategorier og samvirke dem i mellom har betydning for profesjonelle så vel som ulike brukergruppers betingelser og sosiale handlingsrom

Ferdigheter

Studenten

  • behersker egnede analytiske strategier til å analysere teoretiske bidrag så vel som empiriske fenomener innen sosialt arbeids ulike felt i et interseksjonalitetsperspektiv
  • kan benytte kunnskap om de aktuelle sosiale kategorier og deres samvirke i forskning og utviklingsarbeid knyttet til sosialt arbeids yrkesfelt og/eller ulike brukergrupper samt sosialt arbeids betingelser og samfunnsmessige funksjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk reflektere over ulike maktrelasjoner og deres samvirke som gjør seg gjeldende i sosialfaglig arbeid

Vurderingsuttrykk

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen er forelesninger og plenumsdiskusjoner.

Sensorordning

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Emneansvarlig

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 96 timer (4 dager). Besvarelsen skal ha et omfang på 8 sider (+/- 10 prosent). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.