EPN-V2

ØABED4400 Corporate Governance Emneplan

Engelsk emnenavn
Corporate Governance
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Anbefalte forkunnskaper

Følgende arbeidskrav må være oppfylt og godkjent før studenten kan ta eksamen:

  • En muntlig presentasjon av resultater fra gruppearbeid omkring sentrale begreper fra emnet (15 minutter per gruppe).
  • Det kreves 80 % deltakelse i alle undervisningstimer for å få gå opp til eksamen. For flere detaljer, se programplanen.

Arbeidskravet må presenteres på et fastsatt tidspunkt for hele studentgruppen. Studenter som ikke bidrar til et godkjent arbeidskrav, kan gis mulighet til å presentere på nytt én gang. Ny frist må avtales med emne-ansvarlig lærer.

Forkunnskapskrav

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 96 timer (4 dager). Besvarelsen skal ha et omfang på 8 sider (+/- 10 prosent). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Læringsutbytte

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurdering og eksamen

Ariana Guilherme Fernandes

Hjelpemidler ved eksamen

Det er et krav å ha bestått emne 1 og 2 før man kan starte på emne 3.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har:

  • inngående kunnskap om yrkesfaglig læring i og på tvers av ulike kontekster
  • inngående kunnskap om identitetsutvikling og kulturelle formasjoner i fag og yrkesopplæring
  • kunnskap om læringsbaner og livslang læring
  • kunnskap om teorier omkring yrkesfaglig kompetanse

FerdigheterStudenten kan:

  • beherske ulike diskurser om yrkesfaglig kunnskap/kompetanse
  • sammenligne forskning om yrkesfaglig kompetanse på tvers av ulike kontekster

Generell kompetanseStudenten:

  • har utviklet bevissthet og refleksjoner omkring læring og praksis i fag og yrkesopplæring.
  • kan analysere og formidle problemstillinger knyttet til yrkesfaglig kompetanse og identitetsdannelse
  • har kompetanse til kritisk å analysere aktørers og interessenters roller og ansvar i fag og yrkesopplæring

Sensorordning

An internal and an external examiner will grade the exam.

A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.

Emneansvarlig

Danielle Zhang