Programplaner og emneplaner - Student
ØARR4200 Skatterett Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Fiscal law
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi studenten kunnskap om skatte- og avgiftssystemet knyttet til næringsvirksomhet og selskaper, herunder om utenlandsforhold og beregningen av skatt og avgift. Det skal videre gi studenten kunnskap om hvordan økonomisk virksomhet kan være tilrettelagt og utøvet innenfor ulike rettslige rammer, med hovedvekt på aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper, med sikte på skatt og avgift.
Undervisningsspråk er norsk.
Anbefalte forkunnskaper
Etter fullført doktorgradsprogram forventes kandidatene å ha oppnådd følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- er i forkant av kunnskapsfronten innen sitt spesialiseringsfelt og kan knytte fagområdet til vitenskapsteori (K1)
- kan evaluere hensiktsmessigheten og anvendelsen av forskjellige metodiske tilnærminger og prosesser for utvikling av forskningsspørsmål innen fagområdet (K2)
- kan bidra til utvikling og produksjon av ny kunnskap, teori og metoder innen studieretningen (K3)
Ferdigheter
Kandidaten
- kan drive uavhengig forskningsarbeid, planlegge og utføre forskning innen sitt felt, inkludert formulering av problemer og forskningsspørsmål, samt vurdering av hensiktsmessigheten av ulike teorier og metoder (F1)
- kan utføre forskning med høy internasjonal standard (F2)
- kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre eksisterende kunnskap og praksis innen studieretningen og / eller i det profesjonelle feltet (F3)
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan identifisere og reflektere over etiske spørsmål i egen og andres forskning og utføre sin forskning med vitenskapelig integritet (GK1)
- kan påta seg eller bidra til komplekse tverrfaglige oppgaver og prosjekter (GK2)
- kan formidle forskning gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale vitenskapelige og/eller profesjonelle publikasjonskanaler, fagfeltet og i populærvitenskapelig form (GK3)
- kan delta i debatter innen feltet i internasjonale fora og presentere forskning på nasjonale og internasjonale forskningskonferanser (GK4)
- kan vurdere behovet for, sette i gang og utøve innovasjon (G5)
I tillegg vil programmet ha læringsutbytte knyttet til bruk av referanser og riktig siteringspraksis.
Referanser
Riktig bruk av kildereferanser og verifiserbarhet er nødvendig i all forskning. Kandidaten må overholde retningslinjene for korrekt referanse og bruk av sitater i både opplæringskomponent og forskningskomponent. Mangelfulle referanser kan anses å utgjøre plagiering og juks, og kan utgjøre et brudd på forskningsetiske retningslinjer, jfr. lov om universiteter og høyskoler § 4-13. (R1)
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskap om de viktigste skatte- og avgiftsreglene knyttet til næringsvirksomhet og selskaper med hovedvekt på aksjeselskaper
- kan forklare hovedtrekkene i fastsetting av skattepliktig inntekt og formue og beregning av skatt for eiere/personlige næringsdrivende og selskaper, herunder fradragsrett, aktiveringsplikt, realisasjon av blant annet driftsmidler og finansielle eiendeler, eiernes uttak av verdier, likvidasjon og reglene om begrensning av rentefradrag
- har god kunnskap om forholdet til utenlandsk foretak og investeringer i utlandet, og reglene for å unngå internasjonal dobbeltbeskatning
- har god kunnskap om merverdiavgiftsreglene knyttet til omsetning av varer og tjenester, herunder skillet mellom unntak og fritak fra avgiftsplikt, om fradragsrett for merverdiavgift, samt justering av merverdiavgift for fast eiendom, uttak, import og registrering.
- har god kunnskap om reglene for skattefastsettelse og skattebetaling
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke gjeldende regler for å avgjøre hva som er skattepliktige inntekter og fradrag i næring og tidfesting av disse, herunder
- samordne skatte- og finansregnskap for aksjeselskaper
- beregne skatt for aksjeselskaper og for eiere, herunder for aksjonærer (aksjonærmodellen), deltakere i ANS (deltakermodellen) og personlige næringsdrivende (foretaksmodellen)
- vurdere skattemessige konsekvenser av endring eller avvikling av virksomhet
- vurdere en virksomhets merverdiavgiftsmessige forhold
- ta stilling til merverdiavgiftsmessig behandling av alminnelige transaksjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg ny kunnskap innen skatte- og avgiftsrett og kunnskap om andre rettsområder som har betydning for regnskap og revisjonsarbeid
- analysere rettsspørsmål med økonomisk relevans på en selvstendig måte
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner, klienter og oppdragsgivere og bidra til å utvikle god praksis
- reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
- se emnet i et samfunnsmessig perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har brei kunnskap om hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie og utvikling
for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i skolen
- har kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
- har innsikt i sentrale begreper og perspektiver som beskriver læringsprosesser ved læring av grunnleggende ferdigheter og ved utvikling av emosjonell og sosial kompetanse
- viser god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom
- dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
- viser god innsikt i kjennetegn ved den profesjonelle møtet
- viser god kunnskap om lokalt utviklingsarbeid på disse områdene
- viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og drøfte sentrale og aktuelle pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger som er relevante for undervisning i skolen
- kan gjøre greie for sentrale problemstillinger innenfor det spesialpedagogisk feltet
- kan identifisere faktorer som kan utløse og/eller opprettholde læringshindre for læring av grunnleggende ferdigheter og utvikling av emosjonell og sosial kompetanse.
- kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over handlingsrom for å skape et klasserom for alle
- kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, som ivaretar hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon
- viser evne og vilje til faglig samarbeid
- kan reflektere over muligheter og begrensninger ved lokalt utviklingsarbeid på disse områdene
Generell kompetanse
Studenten
- har brei innsikt i hvordan en kan legge til rette for et godt læringsmiljø basert på pedagogiske og spesialpedagogisk fagelementer
- kan på faglig grunnlag begrunne valg med utgangspunkt i spesialpedagogisk litteratur
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
- viser god innsikt i og vilje til å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Skriftlig, individuell redegjørelse for oppgitt skatterettslig problemstilling. Besvarelsen skal være på maks 5 sider. Formålet er å vise innsikt i utvalgte prinsipper eller regelsett og vilkår, sammenheng i skattesystemet og skattepolitisk formål.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Vurderingsordning
Individuell hjemmeeksamen over en uke. Studenten skal belyse og drøfte momenter fra fellestemaet og fordypningstemaet. Nærmere beskrivelse vil bli gitt. Omfang 4000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Ph.d.-programmet i samfunnsvitenskap er et heltidsstudium på 180 studiepoeng ved Fakultet for samfunnsvitenskap (heretter SAM). Ph.d.-programmet har som mål å kvalifisere kandidater til forskning, undervisning, utviklingsarbeid og annet høyt kvalifisert arbeid innenfor det samfunnsvitenskapelige området.
Ph.d.-programmet er preget av tverrfaglighet og av teoretisk og metodisk pluralisme. Programmet har fire spesialiseringer:
- Informasjons-, bibliotek- og arkivstudier (IBA)
- Journalistikk og mediefag (JMF)
- Sosialt arbeid og sosialpolitikk (SASP)
- Virksomhetsledelse, innovasjon og samfunnsstyring (BIG)
De ulike studieretningene har et bredt spekter av disiplinære, teoretiske, epistemologiske og metodologiske tilnærminger, og inkluderer humanistiske og teknologiske perspektiver. Ph.d.-kandidatene vil få sin forankring i samfunnsvitenskapelige tradisjoner og paradigmer innenfor programmets felleskomponenter. Organiseringen rundt ulike fagfelt vil bidra til å bygge ned disiplinære barrierer og muliggjøre innovativ tverrfaglig forskning. Nærhet til fagfeltene er vesentlig for å forberede kandidater til karrierer både innen og utenfor akademia. Ph.d.-programmet i samfunnsvitenskap tar dermed sikte på å forberede kandidater for behovene til et arbeidsmarked både innenfor og utenfor akademia.
Ph.d.-programmet består av en opplæringskomponent (30 studiepoeng) og en forskningskomponent/ doktorgradsoppgave (150 studiepoeng). Programmet gjennomføres innen en forskeropplæringsperiode på tre år, alternativt fire år inkludert pliktarbeid.
Etter fullført og bestått program tildeles kandidaten graden ph.d. i samfunnsvitenskap. Kandidatens spesialisering vil bli oppgitt på karakterutskrift og vitnemål.
Kravene til ph.d.-graden er fastsatt Forskrift om graden phiosophiae doctor (ph.d.) ved OsloMet – storbyuniversitetet.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-08-28-841
Sensorordning
Målgruppen for programmet består av de som ønsker å oppnå forskningskompetanse i samfunnsvitenskap innenfor de fire ulike spesialiseringene.
Emneansvarlig
Det vises til avsnitt 2 i Forskrift om graden philosophiae doctor (ph.d.) ved OsloMet – storbyuniversitetet (heretter kalt ph.d.-forskriften ved OsloMet).
Opptakskrav til programmet
Fullført mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning innen samfunnsvitenskap, humaniora og/eller felt som er relevante for spesialiseringene i ph.d.- programmet. Fullført mastergrad på 90 studiepoeng kan vurderes som opptaksgrunnlag dersom masterprogrammet inneholder et selvstendig arbeid med masteroppgave på minst 30 stp. I tillegg må ett av følgende tre kriterier være oppfylt:
Avanserte metodiske kunnskaper i form av gjennomført masteremne eller dokumentert undervisning i metode/vitenskapsteori på masternivå
Vitenskapelig artikkel antatt i fagfellevurdert tidsskrift og eller bokartikkel i fagfellevurdert bok
Relevant forskningserfaring
Karakterkrav
Søker må ha B eller bedre på masteroppgaven og gjennomsnittskarakter tilsvarende B eller bedre på mastergraden. I særskilte tilfeller kan søkere med karakteren C vurderes for opptak. I slike tilfeller vil særlig relevant erfaring knyttet til eget forskningsprosjekt og/eller vitenskapeligpublisering kunne bidra til å styrke søknaden.
Opptak er basert på en helhetlig vurdering av søknaden, inkludert relevansen og kvaliteten på prosjektbeskrivelsen og avklart finansiering.
Søknad om opptak må dokumentere følgende:
Prosjektbeskrivelse som redegjør for tema, problemstilling, teoretisk grunnlag og valg av metode.
Plan for doktorgradsprosjektet og opplæringskomponenten
Dokumentasjon av tidligere utdanning og gjennomført forskningsarbeid
Finansieringsplan
Forslag til faglig veileder(e).
I tillegg skal søkeren oppgi hvilket språk de ønsker å skrive doktorgradsavhandlingen på, og oppgi eventuelle behov for infrastruktur. Søkeren kan også bli bedt om å gi informasjon om mulige utfordringer i forhold til åndsverkrettigheter. Ved omfattende datainnsamling må finansiering av dette avklares. Søknadsskjema er tilgjengelig på fakultetets nettsider.
Opptak er basert på en helhetlig vurdering av søknaden, prosjektbeskrivelsen og finansiering. Kvaliteten på søkerens masteroppgave/avhandling på andregradsnivå og annet skriftlig arbeid kan også tas i betraktning.
Vedtak om opptak tas av doktorgradsutvalget ved SAM. Ved opptak til programmet vil doktorgradsutvalget oppnevne veileder(e) for kandidaten. Fortrinnsvis skal hovedveileder, men minst en av veilederne være tilknyttet instituttet til den omsøkte studieretningen.
Ph.d.-programmet er en organisert forskerutdanning, og alle kandidater skal være med i en forskningsgruppe. Eksternt finansierte kandidater med ekstern arbeidsplass, deltar i forskningsgrupper på sin egen arbeidsplass eller i en av fakultetets forskningsgrupper.Opptakskrav finner du også i programplanen, ph.d. i samfunnsvitenskap (student.oslomet.no).
Generell informasjon om opptak og finansiering ved OsloMet (ansatt.oslomet.no).
Opptak til enkeltemner
Emnene er forbeholdt kandidater som er tatt opp til et doktorgradsprogram. Alle emner vil kunne tilbys eksterne kandidater, dersom det er ledige plasser.
Eksterne kandidater søker via Søknadsweb. De må må sende inn et sammendrag på omtrent en A4-side som inneholder informasjon om ph.d.-prosjektet eller tilsvarende annet prosjekt, og beskrive tema, metode, teoretisk tilnærming, hvor langt de har kommet i doktorgradsstudiene og hvorfor de anser det aktuelle kurset som relevant for sitt eget prosjekt.
Interne kandidater registrerer seg via Studentweb. De må også sende inn et sammendrag av sitt prosjekt, maks én side.
Avslag på søknad om opptak på både enkeltemner og program kan påklages i henhold til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.