Programplaner og emneplaner - Student
ØARR4701 Bærekraftrapportering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sustainability Reporting
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bokmålsordboka og nynorskordboka i nedlasta digital versjon.
Forkunnskapskrav
Den graderte karakterskalaen blir nytta. A til E for bestått og F for ikkje bestått eksamen.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om næringslivets rolle når det gjelder bærekraft, spesielt FNs bærekraftmål, og om samfunnets, myndighetenes, investorenes og andre interessenters forventninger til næringslivets bærekraftsansvar
- avansert kunnskap om analyser av hvor bærekraftig et foretaks virksomhet er (bærekraftsanalyse)
- avansert kunnskap om lovkrav og standarder for bærekraftsrapportering, inkludert konsolidert bærekrafts rapportering,
- avansert kunnskap om lovkrav og standarder for attestasjon av bærekraftsrapportering
- bred kunnskap om årsberetningen generelt og øvrig innholds krav til årsberetningen, herunder krav som følger av regnskapsloven for øvrig, åpenhetsloven og diskriminering og likestillingsregelverket
Ferdigheter
Studenten kan:
- utføre en bærekraftsanalyse og foretaksgjennomgang (due diligence) av forhold som påvirker hvor bærekraftig en virksomhet er, og analysere bærekrafts rapportering i sammenheng med finansiell rapportering
- planlegge og utarbeide bærekrafts rapportering, i tillegg til planlegging og gjennomføring av kontroll og attestasjon av bærekraftsrapporten.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen bærekraft og samfunnsansvar og formidle sentralt stoff skriftlig og muntlig
- reflektere over etiske problemstillinger og dilemma rundt bærekraft og samfunnsansvar, se emnet i et samfunnsmessig perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
Sentrale læringsaktiviteter i emnet er forelesninger på campus, oppgaveveløsing, diskusjon av problemstillinger og selvstendig arbeid.
Forelesninger vil introdusere og gjennomgå sentrale begrep, teorier og rammeverk. I tillegg vil forelesningene vise til praksis der den finnes og utviklingstrekk man kan se. Det legges opp til diskusjoner og selvstendig arbeid med pensum og forberedelse til forelesninger. I tillegg anbefales arbeid i kollokviegrupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
I emne 1 får studentane inngåande kunnskap om språket som system, grammatikk, og om språket som reiskap for tenking og læring. Dei får også god kunnskap om språket som reiskap for kommunikasjon og identitetsdanning, blant anna gjennom å arbeide med forteljing og dialog, og å skrive refleksjonstekstar.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen 5 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- ESRS standardene (European Sustainability Reporting Standards)
- Eksamensmodus av Lovdata Pro
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Robert Ler