EPN-V2

ØAADM4200 International Strategy in a Global Economy Emneplan

Engelsk emnenavn
International Strategy in a Global Economy
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The world appears to have become more global and digital, and we have witnessed an increased growth in international expansion of companies of all sizes, i.e., MNEs, SMEs and Born global firms (BGs). Managers of these firms are facing opportunities and challenges related to international expansion and it is vital for future leaders and employees to have an understanding of these issues. The focus in the course encompass firms of all sizes, yet with a particular focus on SMEs and BGs and the particular challenges that need to be addressed by these firms in their internationalization process. It will be used cases throughout the course to illustrate theories and discuss practical problems.

Some of the topics covered in the course is international strategy, choice of entry modes, the internationalization process, market learning and knowledge transfer, institutional differences, the role of networks for internationalization, international entrepreneurship/born global firm and ethical issues.

Language of instruction is English.

Anbefalte forkunnskaper

Individuell muntlig eksamen på om lag 20 minutter med 30 minutter forberedelse.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Forkunnskapskrav

None

Læringsutbytte

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has an understanding of globalization, globalization forces and how globalization is related to international expansion
  • has Insight and deep understanding of international expansion, including choice of markets, modes of entry, and tensions between global integration and local adaptation
  • has a particular knowledge about what characterize born global firms/international new ventures and their internationalization process
  • has basic and up-to-date knowledge of research and different dilemmas facing firms competing in international markets
  • has developed their ability to reflect and understand issues facing firms going international
  • has an understanding of sustainability and ethical issues facing internationalizing firms

Skills

The student

  • is capable of analyzing complex and comprehensive internationalization issues for various types of internationalizing firms
  • can apply theory and critical thinking to real cases and complex business challenges
  • can reflect on opportunities and challenges for firms competing internationally

General competence

The student

  • can engage in analytical discussions of internationalization issues
  • can approach international decisions from various perspectives

Arbeids- og undervisningsformer

A combination of lectures, seminars, case discussions and student presentations. Students are expected to take an active role in their own learning experience, actively participate in discussions, and contribute to an open and positive learning environment in class.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNO4100 Norsk og norskdidaktikk 1.

Emne 2 skal gi faglig og didaktisk kunnskap om språk og språkbruk i Norge, og også om nordiske og andre kulturers språk. Sentrale temaer er elevenes utvikling av muntlige ferdigheter, skriving og lesing, også i et andrespråksperspektiv. Emnet skal særskilt legge til rette for teoretisk refleksjon og analyse basert på faglig og didaktisk forståelse og fortolkning av språk og språkbruk.

Vurdering og eksamen

Se fagplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • utvidet kunnskap om norskfaget og norskfagets ulike tekster i historisk perspektiv, inkludert læreplankunnskap
  • inngående kunnskap om forholdet mellom barns og unges lese- og skriveutvikling og samfunnets sjangrer og språkbruk i ulike medier
  • utvidet kunnskap om nyere forskning om skrivingens form og funksjon i ulike tekstkulturer, både i og utenfor skolen
  • inngående kunnskap om hvordan skriveopplæringen kan tilpasses elevenes forutsetninger og behov
  • fordypet kunnskap om språk og kommunikasjon i et globalt og språktypologisk perspektiv
  • inngående kunnskap om begynneropplæring i lesing og skriving (for trinn 1-7) / lesing og skriving på ungdomstrinnet (for trinn 5-10)

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre undervisning basert på didaktisk refleksjon i norskfaget
  • tilrettelegge for elevenes utvikling av muntlige ferdigheter, skriving og lesing, også i et andrespråksperspektiv
  • reflektere faglig over problemstillinger innen norsk og norskdidaktikk på en forskningsmessig måte
  • redegjøre skriftlig og muntlig på en kompetent norskfaglig måte
  • anvende prinsipper for vurdering i norskfaget på avansert nivå
  • vurdere digitale læringsressurser kritisk og bruke disse på måter som bidrar til å utvikle norskfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor norsk og norskdidaktikk i grunnopplæringen
  • formidle forskningsbasert kunnskap i norsk og norskdidaktikk skriftlig og muntlig på en reflektert og faglig forsvarlig måte
  • bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Vurderingsuttrykk

Se fagplanen.

Sensorordning

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1) Obligatorisk deltakelse i undervisning og faglige aktiviteter.

Obligatorisk frammøte er forstått som oppmøte på minimum 80% i faglige aktiviteter og undervisning. Ved fravær ut over 20% og inntil 40% vil det bli gitt kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav til oppmøte. Form og omfang blir bestemt av faglærer. Ved fravær ut over 40% vil studenten bli trukket fra emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid

Formålet med undervisningen er å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse gjennom samhandling med medstudenter knyttet til forelesning, faglige og didaktiske diskusjoner og studentframlegg. Dette formålet kan ikke nås bare ved å lese pensum på egenhånd.

2) Framlegg av pensum

Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge dette fram for medstudenter. Omfang: 20 minutter.

Merknad:

For studenter på programmet master i grunnskolelærerutdanning må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:

Opplegg knyttet til praksis

  • Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg i gruppe som er forankret i gjeldende læreplan i norsk for grunnskolen.
  • Presentere opplegget og reflektere rundt gjennomføringen i et refleksjonsseminar etter praksis omfang ca. 15 minutter.

Formålet med arbeidskravet er å ta et selvstendig ansvar for å planlegge, gjennomføre og reflektere profesjonsfaglig.

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravet gis i undervisningsplanen.

For studenter på masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:

Masterskisse

Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studentene få tildelt veileder for masteroppgaven.