EPN-V2

ØARR4500 Finansregnskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Annual Report and Accounts. GAAP
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir kunnskap om teorifundamentet, lover, forskrifter og andre sentrale regler innenfor regnskap i privat sektor for å kunne utarbeide regnskap med utgangspunkt i regelverkene.

Dette emnet er obligatorisk for profil regnskap og revisjon for de som ikke har bachelor i regnskap og revisjon eller bachelor i regnskap.

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende finansregnskap/årsregnskap

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om innregning og måling av de viktigste regnskapspostene og grunnleggende regnskapsprinsipper
  • kjenner til de mest sentrale forskjellene mellom regnskaps- og skatteregler
  • kjenner til regelverket for noter og årsberetning

Ferdigheter

Studenten kan

  • utarbeide et ferdig årsregnskap, basert på gjeldende regnskaps-, aksje- og skattelovgivning, herunder også de viktigste regnskapsstandarder.
  • utarbeide et konsernregnskap
  • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til bestemmelser i regnskapsloven
  • kan tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • kan formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har grunnleggende kunnskap om:

  • Formål og prosesser for budsjett og regnskap
  • Regnskapsprinsippene i privat, kommunal og statlig sektor
  • Bruk av kontoplaner, bokføring og avslutning av regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
  • Lover og regelverk om budsjett og regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
  • Programvare for budsjett og regnskap

Ferdigheter

Studenten kan

  • Lese et kommunalt budsjett og et statlig budsjett
  • Lage, avslutte og rapportere et enkelt regnskap etter reglene i regnskapsloven, kommuneloven og statens økonomiregelverk
  • Analysere budsjett og regnskap inkludert bruk av finansielle nøkkeltall i privat, kommunal og statlig sektor

Generell kompetanse

Studenten kan

  • Lage enkle modeller for budsjett og regnskap i regneark
  • Forklare grunnleggende forskjeller mellom budsjett og regnskap i privat, kommunal og statlig sektor

Vurdering og eksamen

Undervisningen veksler mellom forelesninger, og løsning og gjennomgang av oppgaver i regneark.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på fem timer.

Vurderingsuttrykk

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Kalkulator

Kalkulatorreglement

Følgende regler gjelder for bruk av fysisk kalkulator:

  • Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
  • Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
  • Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
  • Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
  • Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen.

Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Marie Viken