EPN-V2

ØAMET4300 Matematikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir studentene kunnskaper i matematikk, slik at de kan lese lærebøker og fagartikler som bruker standard matematisk analyse og elementær lineæralgebra. I tillegg skal studentene selv bli i stand til å sette opp og analysere matematiske modeller i økonomi.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

Individuell hjemmeeksamen (flervalgsoppgave), 45 minutter.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskaper

  • om funksjoner i en eller flere variabler og optimering under bibetingelser
  • i lineæralgebra
  • i integrasjon og differensiallikninger

Ferdigheter

Studenten kan

  • regne med vektorer, matriser og determinanter
  • løse systemer av lineære likninger med eliminasjonsmetoder og med Cramers formler
  • finne inversmatriser
  • finne inverse funksjoner
  • approksimere funksjoner med Taylorpolynomer
  • beregne grenser og bruke L’Hopitals regel
  • standard integrasjonsmetoder
  • løse separable differensiallikninger
  • løse førsteordens lineære differensiallikninger
  • undersøke homogenitet for funksjoner av flere variable
  • implisittderivere og differensiere ikke-lineære systemer av likninger
  • løse optimeringsproblemer med Lagranges metode med flere bibetingelser og gi økonomiske fortolkninger av Lagrangemultiplikatorene

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese mer avansert matematisk formulert faglitteratur
  • formulere analytiske modeller som kan benyttes i masteroppgaven

Arbeids- og undervisningsformer

Det undervises i plenumsforelesninger. Studentene må i tillegg arbeide med oppgaver som blir gjennomgått.

Undervisningen samkjøres med ØAMET2000.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Miljøterapeutisk arbeid i et økologisk perspektiv innebærer en helhetlig tilnærming til personsentrerte tjenester der man tar stilling til hvilke faktorer og forhold i omgivelsene som påvirker atferd på individ og gruppenivå.

Som vernepleier utøver studenten sitt arbeid i møte med andre personer. Dette er mennesker som ofte befinner seg i utsatte og vanskelige situasjoner i samfunnet. I løpet av emnet vil studenten få utfordret sitt atferdsøkologiske perspektiv og sine relasjons-, kommunikasjons-, og veiledningsferdigheter når det gjelder å få til et godt og utviklende samarbeidmed brukere, pårørende, kolleger eller andre samarbeidspartnere.

Vurdering og eksamen

Godkjente arbeidskrav i VERB2300, bestått VERPRA21, samt bestått alle øvrige studiepoenggivende emner fra 2. studieår.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Alle skriftlige hjelpemidler
  • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • deltakelse i gruppearbeid med ferdighetsøvelser
  • deltakelse i gruppepresentasjon av individuell video
  • Besvare en case etter gitte kriterier og gi medstudentvurdering på case etter gitte kriterier

Emneoverlapp

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges