Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET4300 Matematikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir studentene kunnskaper i matematikk, slik at de kan lese lærebøker og fagartikler som bruker standard matematisk analyse og elementær lineæralgebra. I tillegg skal studentene selv bli i stand til å sette opp og analysere matematiske modeller i økonomi.
Undervisningsspråk er norsk.
Anbefalte forkunnskaper
Individuell hjemmeeksamen (flervalgsoppgave), 45 minutter.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskaper
- om funksjoner i en eller flere variabler og optimering under bibetingelser
- i lineæralgebra
- i integrasjon og differensiallikninger
Ferdigheter
Studenten kan
- regne med vektorer, matriser og determinanter
- løse systemer av lineære likninger med eliminasjonsmetoder og med Cramers formler
- finne inversmatriser
- finne inverse funksjoner
- approksimere funksjoner med Taylorpolynomer
- beregne grenser og bruke L’Hopitals regel
- standard integrasjonsmetoder
- løse separable differensiallikninger
- løse førsteordens lineære differensiallikninger
- undersøke homogenitet for funksjoner av flere variable
- implisittderivere og differensiere ikke-lineære systemer av likninger
- løse optimeringsproblemer med Lagranges metode med flere bibetingelser og gi økonomiske fortolkninger av Lagrangemultiplikatorene
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese mer avansert matematisk formulert faglitteratur
- formulere analytiske modeller som kan benyttes i masteroppgaven
Arbeids- og undervisningsformer
Det undervises i plenumsforelesninger. Studentene må i tillegg arbeide med oppgaver som blir gjennomgått.
Undervisningen samkjøres med ØAMET2000.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Miljøterapeutisk arbeid i et økologisk perspektiv innebærer en helhetlig tilnærming til personsentrerte tjenester der man tar stilling til hvilke faktorer og forhold i omgivelsene som påvirker atferd på individ og gruppenivå.
Som vernepleier utøver studenten sitt arbeid i møte med andre personer. Dette er mennesker som ofte befinner seg i utsatte og vanskelige situasjoner i samfunnet. I løpet av emnet vil studenten få utfordret sitt atferdsøkologiske perspektiv og sine relasjons-, kommunikasjons-, og veiledningsferdigheter når det gjelder å få til et godt og utviklende samarbeidmed brukere, pårørende, kolleger eller andre samarbeidspartnere.
Vurdering og eksamen
Godkjente arbeidskrav i VERB2300, bestått VERPRA21, samt bestått alle øvrige studiepoenggivende emner fra 2. studieår.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Alle skriftlige hjelpemidler
- Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- deltakelse i gruppearbeid med ferdighetsøvelser
- deltakelse i gruppepresentasjon av individuell video
- Besvare en case etter gitte kriterier og gi medstudentvurdering på case etter gitte kriterier
Emneoverlapp
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges