EPN-V2

ØAMET4100 Økonometri Emneplan

Engelsk emnenavn
Econometrics
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Econometrics is a methods course that deals with the use of economic theory and statistical techniques to analyze economic data. The course prepares students for data analyst positions in economics, business, finance, and government. The course is compulsory for students who major in Economics or Finance. The course will cover the following topics:

  • Regressions with Panel Data
  • Instrumental Variables
  • RegressionExperiments and Quasi-experiments
  • Regression Analysis of Time Series Data

Anbefalte forkunnskaper

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Arbeidskrav 1: En skriftlig individuell oppgave med et omfang på 1500-2000 ord.
  • Arbeidskrav 2: Obligatorisk tilstedeværelse. All undervisning er obligatorisk. Ved fravær over 25 % må det avtales med emneansvarlig om og eventuelt hvordan dette kan kompenseres. Kompenserende arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.

Den skriftlige individuelle oppgaven skal være godkjent av emneansvarlig for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, har studenten rett til å levere den på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom oppgaven igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom skriftlig arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Forkunnskapskrav

None

Læringsutbytte

After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student has

  • Theoretical and practical knowledge of different econometric methods
  • An understanding of the strengths and weaknesses of alternative econometric techniques
  • The ability to assess the suitability of econometric methods in relation to research questions and data sets

Skills

The student can

  • Formulate empirical research questions and apply econometric theory in a reflective manner
  • Make well-founded econometric methodology choices
  • Gather, obtain, and organize quantitative data
  • Carry out empirical analyses of real data using econometric software
  • Interpret the results of different econometric methods
  • Draw up an empirical plan for a research project​

General competence:

The student can

  • Think critically and understand the role of empirical evidence in evaluating economic and finance questions
  • Develop a well-organized argument that is supported by empirical evidence
  • Communicate effectively about economic and finance issues

Arbeids- og undervisningsformer

The course will be taught through lectures and in-class exercises. The course will also make use of software for data analysis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: Coursework 1 consists of 4 problem sets the students may submit individually or in groups of up to four students:
    • Problem set 1 (due in January)
    • Problem set 2 (due in February)
    • Problem set 3 (due in March)
    • Problem set 4 (due in April)

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit a new or an improved version by the given deadline.

Vurdering og eksamen

Med bakgrunn i arbeidet med barnevernets kunnskapsgrunnlag for vurderinger av barnets beste i emne 1, handler emne 2 om den konkrete beslutningspraksisen. I emnet vil en særlig tematisere ulike metoder og modeller for innhenting av kunnskap om barnets omsorgssituasjon, hvordan det legges til rette for kunnskapsinnhenting og vurderinger i samarbeid med barn og foreldre og hvilke betydninger og forutsetninger dette har for tillit. Her vil også fordeler og ulemper med ulike standardiserte og mer skjønnsbaserte modeller tematiseres med utgangspunkt i studentenes erfaringer. Barnevernets mandat innebærer omfattende makt til å gripe inn i barn og foreldres liv.

I emnet vil en i særlig grad være opptatt av makten slik den utspiller seg i konkret praksis en tar for gitt, og hvordan det har betydning for hva som forstås som relevant i vurderingen av barnets beste. Kompleksiteten i barnevernets beslutninger om barnets beste knyttes til ulike nivåer både gjennom et sammensatt kunnskapsgrunnlag, og usikkerhet knyttet til beslutningene og begrensninger i menneskets resonnering. Forenklede beslutningsreglers betydning for resonneringen og nødvendigheten av en kritisk reflektert praksis drøftes. Beslutningsteoretisk forståelse vil knyttes til ulike beslutningssituasjoner i barnevernets arbeid og ulike beslutningsarenaer som fagmøter i barneverntjenestene, familieråd og nettverksmøter og fylkesnemnda. Hvilke beslutningssituasjoner det blir lagt mest vekt på i utdanningen, vil avgjøres i samarbeid med studentene ut i fra deres behov og tidligere kompetanse. Hvordan vurderingene om barnets beste begrunnes og dokumentasjonsarbeid inngår også som viktige tema i emnet.

Sentrale tema

  • Beslutninger, beslutningsteori og medvirkning
  • Standardiserte modeller og skjønn - beslutninger i samarbeid
  • Ulike beslutningsarenaer og særlig krevende beslutningstema

Undervisningsspråk er norsk.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Vurderingsuttrykk

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om innhenting av informasjon om barnet og familiens situasjon som grunnlag for gode vurderinger og beslutninger til barnets beste
  • har inngående kunnskap om forutsetninger for tillit og bygging av tillit
  • har en utdypet forståelse av hva barns perspektiv og et barneperspektiv innebærer
  • har avansert kunnskap om muligheter og begrensninger ved ulike modeller og metoder for informasjonsinnhenting
  • har avansert kunnskap om ulike former for makt og hvordan disse viser seg i praksis
  • har inngående kunnskap om ulike beslutningsteoretiske modeller
  • har inngående kunnskap om resonneringsprosesser og bruk av forenklede beslutningsregler
  • har inngående kunnskap om ulike beslutningsarenaer som fylkesnemnd, familieråd og nettverksmøter

Ferdigheter

Studenten

  • kan involvere barn og foreldre på en hensiktsmessig måte ved innhenting av kunnskap om deres situasjon og i vurdering av barnets beste i ulike faser av en barnevernssak
  • tar høyde for barnevernets maktposisjon i samarbeid med barn, unge og foreldre
  • kan analysere barn og unges omsorgssituasjon i lys av kunnskap om familiens erfaringer, ulike teoretiske perspektiver og forskning

Generell kompetanse

Studenten

  • formidler respekt for enkeltmennesker i situasjoner der barn og unge utsettes for omsorgssvikt eller overgrep
  • kan vurdere kritisk ulike modeller og metoder for kartlegging og informasjonsinnhenting
  • kan stille kritiske spørsmål til egne og andres vurderinger
  • kan begrunne og argumentere for sine vurderinger på en nyansert måte

Sensorordning

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Emneansvarlig

Åshild Johnsen