EPN-V2

ØAMET4200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods for Social Sciences
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om relevante design-, kunst- og håndverksfaglige teorier og metoder
  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
  • har inngående kunnskap om teknikk og materialer innen selvvalgt tema
  • har kunnskap om hvordan å gjennomføre, dokumentere, presentere og formidle egen praktisk-estetisk undersøkelse

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende metoder for praktisk-estetisk utforskning og kunstnerisk utviklingsarbeid
  • kan avgrense, planlegge, gjennomføre og dokumentere en større praktisk-estetisk undersøkelse.
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske problemstillinger
  • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • kan gjennomføre analyser i egen praktisk estetisk undersøkelse og bidra til kunnskapsutvikling og nytenkning
  • kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer i praktisk-estetiske undersøkelser

Forkunnskapskrav

Undervisningen består i forelesninger, workshops og seminar. Det gis individuell veiledning. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon.

Læringsutbytte

Deleksamen i to deler som inkluderer:

1. Muntlig prosjektpresentasjon.

2. Utstilling med dokumentasjon.

Krav til dokumentasjon beskrives nærmere i eksamenstekst.

Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for å bestå emnet.

Den muntlige delen kan ikke påklages.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensresultatet kan ikke påklages.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet består av to deler:

1) Prosjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på 10-15 sider og teller 60 % av karakteren i emnet. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

2) Skoleeksamen på 4 timer. Denne teller 40 % av karakteren i emnet.

Både prosjektbeskrivelse og skoleeksamen må være bestått for å bestå emnet. Ved gjentak av eksamen kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge delene på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt i arbeid med prosjektoppgaven så lenge regler for kildehenvisning følges.

Ingen hjelpemidler tillatt ved skriftlig skoleeksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på prosjektbeskrivelsene og på besvarelsene ved skoleeksamen.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Aagoth Storvik