EPN-V2

Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Masterstudium i sosialfag, studieretning barnevern er primært et tilbud til de som har oppnådd bachelorgrad eller fullført treårig grunnutdanning i barnevern, sosialt arbeid, eller tilsvarende utdanning.

Target group

Opptakskravet er fullført og bestått bachelorgrad eller fullført treårig grunnutdanning i barnevern, sosialt arbeid, eller tilsvarende utdanning.

 

Det vises til Forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Minstekrav for opptak er gjennomsnittskarakteren C eller bedre, 2,7 eller bedre, eller vurderingen Bestått.

Krav til faglig grunnlag:

Fullført treårig grunnutdanning i barnevern, sosialt arbeid, eller tilsvarende utdanning.

Søkere inndeles i to grupper:

Gruppe 1: 50 % av studieplassene er forbeholdt søkere som kun konkurrerer på grunnlag av karakterpoeng. Søkere som ikke når opp i gruppe 1, konkurrerer videre i gruppe 2.

Gruppe 2: Det gis tilleggspoeng for dokumentert utdanning og praksis i tillegg til karakterpoeng for utdanning som inngår i opptaksgrunnlaget. Inntil 20 % av studieplassene kan tildeles søkere som ikke kan poengberegnes.

 

Tilleggspoeng

Det gis 2 tilleggspoeng for søkere med grunnutdanning i barnevern og sosialt arbeid.

 

Det gis inntil 2 poeng for relevant praksis, 0,5 poeng pr. halvår i inntil 2 år. Praksis må være opparbeidet etter endt grunnutdanning. Relevant praksis er erfaring fra helse-, sosial- og utdanningsfeltet.

 

Det gis inntil 2 poeng for relevant tilleggsutdanning utover opptaksgrunnlaget. Relevant utdanning er emner fra sosialfaglige, samfunnsvitenskapelige, utdanningsvitenskapelige, og helsefagvitenskapelige fag.

 

Klage på opptak

Klage i forbindelse med søknad om opptak til masterstudiet i sosialfag - studieretning barnevern, stiles til Seksjon for opptak og veiledning.

 

Overgangsordninger

Studenter som har fått opptak til studieretningene barnevern og sosialt arbeid kan søke om overgang mellom studieretningene, men det kan bare søkes fra heltid til heltid og deltid til deltid. Studenter som ønsker overgang fra heltid til deltid, eller som ønsker overgang til studieretning familiebehandling, må søke om nytt opptak. Dersom nytt opptak/overføring innvilges, godskrives emner som allerede er gjennomført og bestått dersom de kan innpasses i den nye studieretningen. Masteroppgaven må oppfylle de faglige kravene innenfor studieretningen man skal ta grad i.

Admission requirements

Opptakskravet er fullført og bestått bachelorgrad eller tilsvarende i barnevern, sosialt arbeid, velferdsfag eller tilsvarende utdanning

 

Det vises til Forskrift om opptak til studium ved OsloMet. Minstekrav for opptak er gjennomsnittskarakteren C eller bedre, 2,7 eller bedre, eller vurderingen Bestått.

 

Søkere deles inn i to grupper:

 

Gruppe 1: 50 prosent av studieplassene er forbeholdt søkere som kun konkurrerer på grunnlag av karakterpoeng. Søkere som ikke når opp i gruppe 1, konkurrerer videre i gruppe 2.

Gruppe 2: Det gis tilleggspoeng for dokumentert utdanning og praksis i tillegg til karakterpoeng for utdanning som inngår i opptaksgrunnlaget. Inntil 20 prosent av studieplassene kan tildeles søkere som ikke kan poengberegnes.

 

Tilleggspoeng

Det gis 2 tilleggspoeng for søkere med grunnutdanning i barnevern og sosialt arbeid.

 

Det gis inntil 2 poeng for relevant praksis, 0,5 poeng per halvår i inntil to år. Praksis må være opparbeidet etter endt grunnutdanning. Relevant praksis er erfaring fra helse-, sosial- og utdanningsfeltet.

 

Det gis inntil 2 poeng for relevant tilleggsutdanning utover opptaksgrunnlaget, 0,5 poeng per 30 studiepoeng. Relevant utdanning er emner fra sosialfaglige, samfunnsvitenskapelige, utdanningsvitenskapelige, og helsefagvitenskapelige fag.

 

Regler for oppnåelse av flere studieretninger/grader innen samme studieprogram

Kandidater som har gjennomført en studieretning og oppnådd en grad innenfor studieprogrammet kan søke om nytt opptak til en ny studieretning innen masterprogrammet i sosialfag. Man må da ta 60 nye studiepoeng i den nye studieretningen, inkludert ny masteroppgave. Jf. Forskrift om godskriving av høyere utdanning § 3, og forskrift om studier og eksamen § 2-9.2.

Learning outcomes

Etter å ha fullført studiet har kandidaten følgende kunnskap, ferdigheter og generell

kompetanse:

 

Kunnskap

Kandidaten har

  • inngående kunnskap om og forståelse av samfunnsvitenskapelige teorier som er relevante for sosialt arbeid
  • inngående innsikt i ulike analytiske perspektiver på praksis, institusjoner og sosialpolitiske intervensjoner

 

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • analysere eksplisitt og implisitt kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeids praksisfelt
  • formulere kunnskapsstatus innen et definert område
  • vurdere metodiske fremgangsmåter for utforskning av ulike deler av fagfeltet
  • gjøre bruk av ulike data- og litteraturkilder for analyse
  • delta i forskning og utviklingsarbeid knyttet til sosialt arbeids fagfelt og/eller ulike brukergrupper, samt sosialt arbeids betingelser og samfunnsmessige funksjoner
  • gjennomføre en systematisk og kritisk analyse av en problemstilling, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
  • vurdere metodiske fremgangsmåter for utforskning av fagfeltet

 

Generell kompetanse

Kandidaten har

  • kunnskap om vitenskapens muligheter og begrensninger, med en bevissthet om etiske aspekter ved forskning og fagutvikling i sosialt arbeid

Kandidaten kan

  • lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
  • vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
  • formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
  • anvende forskningsbaserte kunnskap og ferdigheter på områder knyttet til utøvelsen av sosialt arbeid og iverksettelse av sosialpolitiske tiltak

Content and structure

Studiet tilbys som heltid over to år og deltid over tre år. Studiebelastningen på deltid er 67 prosent. Strukturen og organisering rundt studiet er tilsvarende for begge studentgrupper, men studiebelastingen er henholdsvis omlag 30 og 20 studiepoeng per semester for heltids- og deltidsstudentene.

 

Foruten masteroppgaven består studiet av fem obligatoriske emner og to valgfrie emner. Begge studentgrupper følger de obligatoriske emnene parallelt, mens de valgfrie emnene velges i ulike semestre. Teoriemnene bygger på hverandre. Det anbefales derfor å ta emnene i den rekkefølge de er satt opp i oversiktstabellen.Valgemner ved Master i psykisk helsearbeid på Fakultet på helsefag ved OsloMet, kan inngå i mastergraden dersom det er ledige plasser. Studentene må selv kontakte Fakultet for helsefag for å kunne delta på et valgemne. Studenter som tar emner på andre fakultet må ta høyde for at kan oppstå kollisjoner i timeplanen.

 

Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 40 studiepoeng. Det er en fordel at studenter så tidlig som mulig begynner å reflektere rundt tema og problemstilling for masteroppgaven. Pågående forskningsprosjekter som studenter kan knytte seg opp til vil bli presentert i andre semester på instituttets mastertorg. I andre semester skal studentene utarbeide en prosjektskisse for masteroppgaven og deretter søke om veiledning. For heltidsstudenten ferdigstilles oppgaven i fjerde semester og for deltidsstudenten i sjette semester.

 

Alle emner som inngår i graden må være bestått før studenten kan levere inn masteroppgaven til sensur.  

 

I følgende skjema vises studiets struktur og oppbygging for henholdsvis heltids- og deltidsstudiet. I tillegg vises skjematisk tidspunkt for seminarer, veiledning og studieaktiviteter i tilknytning til fremdrift av masteroppgaven.

 

 

I følgende skjema vises studiets struktur og oppbygging for henholdsvis heltids- og deltidsstudiet. Deltid vil si at studiebelastningen er 67%. Du kan valgfritt velge studentutveksling i 3. semester (heltid) eller 4. og 5. semester (deltid). Merk at fra høsten 2018 vil metodeemnet deles opp i to emner på 10 studiepoeng hver, og masteroppgaven vil gå ned til 40 studiepoeng

 

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

The bachelor’s program in psychology with an emphasis on behavior analysis is a 3-year full time program (180 ECTS). A completed program earns the degree of Bachelor in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis.

The program is regulated by lov om universiteter og høgskoler av 1. april 2005 nr. 15 § 3-2 og § 3-3 (Law of universities and university colleges) and forskrift om studier og eksamen ved OsloMet- storbyuniversitetet av 01.08.12 (Regulations for studies and exams at OsloMet). There is no national framework for this program.

The program is accredited by The Association for Behavior Analysis International (ABAI), the international organization for research and application of behavior analysis.

The program also meets the requirements for pre-qualification in certification by the Behavior Analyst Certification Board (BCBA®) as Board Certified Assistant Behavior Analysts (BCaBAs).

The overall objective of the program is to give the student basic competence in psychology and behavior analysis so that the student is able to analyze behavior and arrange the environment around individuals to promote and maintain the desired behavior change.

Students must learn a precise conceptual framework, read relevant research literature, and actively participate in discussions in the behavior analytic community to achieve these competencies. Through these activities, students will also acquire robust knowledge about ethical and professional standards in the field.

The Department of Behavioral Science has a strong scientific community within a natural scientific tradition, and an evidence-based approach to learning. Faculty members are part of well-developed professional scientific networks, nationally and internationally, and cooperate extensively on research. Graduates from the bachelor’s program may continue with master’s and Ph. D. studies in the department.

Relevance to further studies

A bachelor’s degree Bachelor in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis is an excellent starting point for further studies, such as master’s programs in psychology or behavioral science/behavior analysis*. The Bachelor’s program in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis is adapted to the EUROPSY standards of the European Federation of Psychologist’s Association https://www.europsy.eu/

*When graduates apply for further studies, the institution they apply to sets the bar for admission.

The final semester is dedicated to a bachelor’s thesis, based on data collected by the student. The thesis conforms to APA style for manuscript preparation, and to the IMRAD structure for empirical papers.

Psychology and behavior analysis are god combinations with a number of other disciplines, such as pedagogics, health sciences, economics, management and HR, and other social sciences.

Relevance to working life

Graduates of the program have knowledge, skills and general competencies in psychology and behavior analysis. They can work with organizing, planning and implementation in processes of change within knowledge-based organizations in public sector and private enterprise, independently or with others. They can work with change processes at the level of the individual, or with group- and organization-level processes.

In work areas where prevention, treatment and teaching are important issues, documenting the efforts one makes is increasingly important. Methods in such work must be grounded in well-established theory, and predicting the effect of interventions is important both at the level of the individual and for society. The program will be useful for those who wish to affect processes of change. There is increasing demand for knowledge about learning and psychology both in public and private organizations.

The bachelor’s program has two practicum placements of 9 weeks each, to give students the opportunity for working on their own and with others on change processes in general, and specifically in treatment and training. The program complies with the requirement from Norway’s Health Directorate of 30 ECTS of supervised practicum, and candidates qualify for milieu therapists’ positions.

Internationalisation

Higher Education Entrance Qualification is required for admission, confer Forskrift om opptak til høyere utdanning (Regulation for admission to higher education). Applicants over 25 years of age who cannot document Higher Education Entrance Qualification may be considered on the basis of prior learning and work experience. There exist specific criteria for such admissions.

The admission requirement is Higher Education Entrance Qualification for students who wish to take courses in the program that do not have previous knowledge requirements. Applications will be considered on an individual basis.

A police certificate of good conduct must be presented upon application to the program, cf. Forskrift om opptak til høyere utdanning (Regulation for admission to higher education).

Work requirements

On completion of the program, the candidate has the following knowledge, skills and general competencies:

Knowledge

The candidate

  • Has general knowledge about and knowledge of how human behavior is affected and changed in interaction with environmental events
  • Has general knowledge about behavior analysis principles and other learning principles and about how these principles are applied in different areas of society
  • Has knowledge about the history of psychology in general, and the history of behavior analysis specifically
  • Knows how the discipline develops through research and application
  • Can update and further develop their own knowledge of psychology and behavior analysis

Skills

The candidate can

  • apply behavior analytic principles, including conducting functional surveys and facilitate desired maintenance off and changing of behavior
  • describe pros and cons of different models of explanation in psychology
  • account for practical work that uses different models of explanation in psychology
  • search out and read relevant scientific literature and apply results from research in their own professional practice
  • make scientifically justified choices in their own professional activities, reflect over their own practices, and adjust their own conduct when under supervision
  • use different methods for collecting and analyzing scientific data

General Competence

The candidate

  • Has insight into relevant scientific and ethical issues
  • Can distinguish between professional knowledge and personal conviction
  • Can communicate research and applied behavioral science both in writing and orally
  • Can exchange viewpoints and experiences with others with a background in psychology and behavior analysis, and thus contribute to the development of ethically sound practices
  • Is familiar with scientific values such as openness, logical thinking, precision and honesty
  • Is familiar with the special ethical and legal issues and guidelines relevant for work in psychology and behavior analysis
  • Can plan and implement academic that extend over time, alone or as a part of a team
  • Knows the research frontier in their field, and is familiar with groundbreaking work and innovation within psychology and behavior analysis

Assessment

The bachelor’s program in psychology with an emphasis on behavior analysis is a program of 180 ECTS, full time over 3 years/6 semesters.

The study year is 40 weeks, and the workload is approximately 40 hours per week, which includes scheduled activities, students’ self-directed activity, and exams.

The content of the program can be divided into four main areas:

  1. Philosophy of science and ethics
  2. Topics from psychology (developmental psychology, social psychology, psychology of perception, cognitive psychology, psychology of personality, and applied psychology)
  3. Research methods in psychology
  4. Behavior analysis in theory and practice

Please confer with the course descriptions for specific course contents.

Study progress

The following describes which courses build on which, and in what sequence they must be taken. This progression is necessary for constructing an integrated whole from different knowledge and skills.

1. Philosophy of science and ethics

consists of the courses PSYK1100 – Philosophy of science and ethics and (10 ECTS) and PSYK1210 – General and historical introduction to psychology (15 ECTS).These courses are required for submission of the bachelor’s thesis.

2. Topics from psychology

consists of the courses PSYK1610 Organization,society and working life (5 ECTS), PSYK1700 – Cognitive psychology and neuroscience (10 ECTS), PSYK3200 – Social psychology (10 ECTS), PSYK3400 – Developmental psychology (10 ECTS), and PSYK3500 Evolution and behavior (10 ECTS).These courses are required for submission of the bachelor’s thesis.

3. Research methods in psychology

consists of the courses PSYK2100 – Research methods 1 – Introduction to quantitative and qualitative methods (10 ECTS), PSYK2400 – Research methods 2 – N=1-design, evaluation and documentation (10 ECTS) and PSYK2600– Research methods 3 – Research design and statistics (10 ECTS). PSYK2100 is required previous knowledge for both PSYK2400 and PSYK2600, and must be passed before these two courses can be taken. All three courses are required for submission of the bachelor’s thesis.

4. Behaviour analysis in theory and practice

consists of the courses PSYK1420 - Behavior analysis 1 – General principles of behavior analysis - (10 ECTS), PSYK2200 – Behavior analysis 2 – Applied behavior analysis (10 ECTS), PSYK2310 – Behavior analysis 3 – Experimental and conceptual behavior analysis (10 ECTS). These courses are required for submission of the bachelor’s thesis; taken in this sequence.In addition, PSYKPRA10 – Applied behavior analysis – practicum (15 ECTS) – must be passed before candidate can start the third year of study.

Other progress requirements:

PSYKPRA10 - Passed PSYK1420 and completed/approved coursework requirements PSYK2200

PSYKPRA2 - Passed the courses PSYK1100, PSYK1210, PSYK1420, PSYK1610, PSYK1700, PSYK1070, PSYK2100, PSYK2200, PSYK2310, PSYKPRA10, PSYK2400 and PSYK2600