EPN-V2

SSA4000 Social Work Theories Course description

  • Introduction

    Emnet SSA4000 Sosialfaglige teorier og analyser bygger på, og er en videreføring av SFF4000 Samfunnsvitenskapelige teorier. Emnet utdyper og eksemplifiserer hvordan ulike teoretiske perspektiver kan anvendes på ulike sosialfaglige problemstillinger og vise deres relevans i utviklingen av kunnskap. I tillegg vil emnet vise utviklingslinjer, overgripende sammenhenger og motsetninger innen fagfeltet.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Temaer som tas opp er informasjonsarkitektur, grafisk design for skjerm, universell utforming og brukerorientert design. Emnet fokuserer på verktøy for utforming av brukerorientert design for Internett.  Studiet dekker den grunnleggende prosessen med å omforme kompleks informasjon til digital formidling gjennom informasjonsgrafikk, illustrasjoner, fotografier og/eller filmsekvenser. Studiet vil gi innsikt i metoder for idé- og tekstutvikling.

    Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i utvikling og produksjon av digitale presentasjoner og formidlingsressurser.

  • Teaching and learning methods

    Ingen ut over opptak til studiet.

  • Course requirements

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

     

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kunnskap om universell utforming, brukskvalitet og informasjonsarkitektur
    • kjenner til standarder og designprinsipper som benyttes på Internett
    • kjenner til ulike modeller  og former for dramaturgi og formidling
    • har kunnskap om hvordan kompleks informasjon kan formidles i forenklede former
    • kjenner til immaterielle rettigheter (IPR) og digital rettighetsadministrasjon (DRM)  

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke metoder for idé- og tekstutvikling
    • kan anvende publiseringsverktøy for utforming og publisering av nettressurser
    • kan planlegge, utforme, publisere og vedlikeholde nettressurser

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har evne til kritisk refleksjon rundt publisering og universell utforming for Internett, brukskvalitet og informasjonsarkitektur
    • kan planlegge, utforme, publisere og vedlikeholde nettressurser
    • har forståelse for multimodale virkemidler og brukerorientert design
    • kan gjenkjenne og reflektere over relevante etiske problemstillinger innen medieproduksjon
  • Assessment

    Studentene skal ha syv dagers hjemmeeksamen over oppgitt emne. Omfanget på besvarelsen skal være 10 sider +/- 10 %.

  • Permitted exam materials and equipment

    Emnet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.

    Emnet går over et semester med omlag én kveld i uken. Den omfatter 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

    Som nettbasert studium legges det opp til øvingsoppgaver og gjennomføring av et prosjekt. Øvingsoppgavene vil bli valgt slik at de utgjør deler av prosjektarbeidet. Kommunikasjonen mellom faglærer og studenter vil skje gjennom et diskusjonsforum.

  • Grading scale

    Ingen arbeidskrav.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.

    Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.