Programplaner og emneplaner - Student
SSA5910 Master's thesis in Social Work Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave i sosialt arbeid
- Study programme
-
Master in Programme Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 40.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 40 studiepoeng.
Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for studiets fagområder. Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.
Masteroppgaven kan leveres som en monografi eller som artikkelmanus, som beskrevet nedenfor.
Required preliminary courses
Alle emner som inngår i mastergraden må være bestått før studenten kan levere inn masteroppgaven til sensur.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet sosialt arbeid.
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven.
- inngående innsikt i et tema eller fenomen sett fra flere ulike perspektiver.
- inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon.
Ferdigheter
Studenten kan
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning.
- velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling.
- utvikle design for en empirisk undersøkelse.
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper.
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene.
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt.
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter i arbeidet med masteroppgaven
Content
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sammenhenger mellom samfunnets behov og den enkeltes opplæringsbehov, relatert til oppvekstmiljø, likestilling og et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om historisk utvikling innen eget program- og yrkesområde
- har kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt eller programområde og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen eller yrkenes utøvelse
Ferdigheter
Studenten:
- kan legge til rette for at elever kan foreta et reflektert yrkes- og utdanningsvalg gjennom erfaringsbasert kunnskap om yrker og arbeidsområder elevene er interessert i
- kan forebygge og bearbeide konflikter/mobbing, og kan gi støtte og omsorg til elever/lærlinger i krise
- kan legge til rette for helhetlige praktiske oppgaver som inkluderer bruk av grunnleggende ferdigheter og HMS
Generell kompetanse
Studenten:
- har et reflektert forhold til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
- kan bidra til å utvikle skolen/bedriften som organisasjon, generelt og i forhold til eget arbeids-/yrkesområde
- kan vurdere, begrunne og utvikle samspillet mellom hensiktsmessige organiseringsformer, ledelsesformer og gode arbeids- og læringsmuligheter
- kan begrunne en praksis som legger vekt på prinsipper for vurdering for læring
Teaching and learning methods
I andre semester skal studentene utarbeide prosjektbeskrivelse for sin masteroppgave. Dette arbeidet gjøres som del av emnets obligatoriske Avsparkseminar. Prosjektbeskrivelsen danner grunnlag for tildeling av veileder i slutten av andre semester, og det skal undertegnes veiledningsavtale. Avsparkseminar og Veiledningsavtale er obligatoriske arbeidskrav (se nedenfor). I emnet "Masteroppgaven" arrangeres det også Mastertorg og Midtveisseminar.
Avsparkseminar arrangeres i andre semester, fordelt på to samlinger (en i begynnelsen og en mot slutten av semesteret, hver samling av èn dags varighet). Seminardeltakelse er obligatorisk. Formålet med seminaret er å gi et tilbud som kan støtte den enkelte student i oppstarten av arbeidet med masteroppgaven, inkludert utarbeiding av prosjektbeskrivelse for masteroppgaven.
Avsparkseminaret består av ulike aktiviteter og læringsformer. Første samling består av innledninger om forskningsprosessen, utvikling av problemstilling, forskningsetikk og personvernhensyn. Det gis også praktisk informasjon om litteratursøk og universitetsbibliotekets tilbud. Veiledningsavtaler, plikter og rettigheter i veiledningsforholdet blir gjennomgått. På den andre samlingen gis det gruppevis tilbakemelding på arbeidskrav (se egen omtale av seminarene under avsnittet om arbeidskrav), og diskusjon av planlagte masterprosjekt i grupper. I etterkant av andre samling tildeles veiledere.
Mastertorg arrangeres i begynnelsen av andre semester. Her får studentene presentert pågående forskningsprosjekter de kan knytte seg til om ønskelig.
Veiledningsavtale. Når veileder er oppnevnt, skal student og veileder innen en angitt tidsfrist gå gjennom innholdet av og signere veiledningsavtale.
Midtveisseminar arrangeres i begynnelsen av fjerde semester for heltid/sjette semester for deltid. Til seminaret leverer studentene et avgrenset sideantall med tekst som skal inngå i masteroppgaven (se egen informasjon for detaljer) som legges fram for drøfting og innspill i grupper bestående av medstudenter og en faglærer.
Course requirements
Avsparkseminar
Arbeidskrav for Avsparkseminaret består av 1) tilstedeværelse på dets samlinger og 2) skriftlig innlevering av en 2-siders skisse over studentenes kommende mastergradsprosjekt. Det er laget en mal for hva skissen skal inneholde, og denne blir utdelt på Avsparkseminarets første samling.
Arbeidskravet skal leveres i Canvas til en angitt tidsfrist. Skissene presenteres og diskuteres i Avsparkseminarets andre samling. Studenter som ikke får godkjent sin skisse, får en ny tidsfrist etter avtale med emneansvarlig.
Sykdom/fravær: De studenter som av ulike årsaker forhindres fra å delta på en eller begge samlingene, må søke og begrunne dette. De vil da få et ekstra arbeidskrav (i tillegg til 2-siders skissen) som skal leveres innen en nærmere angitt tidsfrist.
Veiledningsavtale
Når veileder er tildelt, skal veileder og student gå gjennom og undertegne veiledningsavtale. Denne regulerer forholdet mellom veileder og student, rettigheter og plikter i veiledningsforholdet. Signert avtale skal leveres i Canvas innen en angitt tidsfrist.
Assessment
Eksamen består av to deler; skriftlig innlevering og muntlig høring. Den skriftlige innleveringen (masteroppgaven) må være bestått før man kan fremstille seg for muntlig høring. Muntlig høring starter med at studenten(e) gir en presentasjon av masteroppgaven i forelesningsform (30 minutter, 45 minutter ved samskriving). Deretter gjennomgår studenten en individuell, muntlig prøve.
Studenten kan få vite karakter på skriftlig del av masteroppgaven før de starter sin muntlige presentasjon. Muntlig presentasjon (forelesningen) og den påfølgende individuelle, muntlige prøven kan justere karakteren som er gitt på det skriftlige arbeidet. Deretter fastsettes endelig karakter. Den endelige karakteren inngår på vitnemålet.
Når to studenter går sammen om å skrive masteroppgave, skal den skriftlige oppgaven gis en og samme karakter. Den enkelte student skal presentere sin del av oppgaven i forelesningsform og deretter gjennomgå en individuell, muntlig prøve. Forelesningen og muntlig høring vurderes som den enkelte students bidrag og brukes til eventuell justering av endelig karakter.
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Studenten får da tilbud om tre timer ytterligere veiledning før ny levering. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.
For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i ODA, universitetets digitale vitenarkiv.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Emnet omhandler differensiering, særskilt tilrettelagt og tilpasset opplæring samt yrkesfaglig kompetanseutvikling.
Emnet består av 30 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng i profesjonsfag og 20 studiepoeng i yrkesfag
Examiners
Før eksamen avlegges skal YLTI1000 være bestått og arbeidskrav 7 fra emne YLTI1100 være godkjent.