EPN-V2

SFF5000 Philosophy of Social Science Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master in Applied Social Sciences: Programme Option Family Therapy
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part time
Master in Programme Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences
Elective modules, Master Programme in Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Vitenskapsteori er studiet av vitenskapelig kunnskap og aktivitet. Emnet omhandler samfunnsvitenskapenes grunnlag og tar opp spørsmål med relevans for profesjonelt sosialt arbeid og arbeidet med masteroppgaven. Aktuelle tema er verdiers rolle i forskning, objektivitet, realisme/sosialkonstruktivisme, evidensbasert politikk, grunntrekk i sosial virkelighet, kriterier for fortolkning, bruk av modeller og kausale slutninger.

Emnet innbefatter analyse og diskusjon av relevant samfunnsforskning. Emnet henger nært sammen med masterstudiets øvrige emner og utvikling av masteroppgave.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for sosialfagene
  • avansert kunnskap om teorier og begreper som gjør det mulig å reflektere systematisk over samfunnsvitenskapelig virksomhet og sosialfaglig praksis.
  • avansert kunnskap om kvantitative og kvalitative metoders teoretiske forankring

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og diskutere samfunnsforskning ved bruk av sentrale vitenskapsteoretiske begrep og teorier
  • analysere og vurdere vitenskapsteoretiske posisjoner i faglitteratur
  • vurdere og diskutere vitenskapsteoretisk forankring av eget forskningsprosjekt
  • utforme en epistemologisk konsistent analysestrategi

Generell kompetanse

Studenten har

  • grundig forståelse av forholdet mellom forskning og teorier om forskning.
  • godt utviklet evne til å stille spørsmål ved grunnlaget for forskningsresultater.

Teaching and learning methods

Emnet går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarundervisning. Seminarene organiseres for å bistå studentene med veiledning i skriving av semesteroppgaven, som er et arbeidskrav.

Course requirements

Studenten skal skrive en semesteroppgave på 2500 ord (+/- 10 %). Oppgaven kan være enten a) en pensumrelatert vitenskapsteoretisk analyse av minst ett forskningscase som er relevant for planlagt mastergradsprosjekt, eller b) en pensumrelatert vitenskapsteoretisk analyse og vurdering av eget mastergradsprosjekt - forutsetningen er at mastergradsprosjektet er tilstrekkelig definert -, eller c) en drøfting av begreper, teorier eller problemstillinger fra pensumlitteraturen med henvisning til eksempler fra samfunnsforskning eller sosialfaglig praksis. Utgangspunktet for semesteroppgaven skal godkjennes av faglærer.

Dersom den ferdigstilte semesteroppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet til forbedring én gang. Semesteroppgaven må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Assessment

Studentene skal ha individuell seks timers skriftlig eksamen under tilsyn.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt. Det kan søkes til fakultetet om å få bruke tospråklig ordbok på skoleeksamen.

Grading scale

En gradert skala med fem trinn benyttes, fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Public health work is society's organized effort to maintain, improve and promote the population's health, both locally and globally. Interventions are directed towards factors that contribute to better health and factors that might represent a health risk. Public health work is concerned with reducing health inequalities through work on equity, accessibility and quality of services.

An increase in disease rates, long term conditions and lifestyle illnesses are expected in the future. This is a consequence of demographic changes and a result of people's health behaviour. Competence in interprofessional collaboration in both public and private sectors is crucial to meeting challenges.

ECTS-Distribution

Theory and method

  • Part I 0,5
  • Part II 1,0

Ethics

  • Part I 0,5

Governing

  • Part I 3,0
  • Part II 3,0

Communication

  • Part I 0,5

Health promotion & Preventative work

  • Part I 0,5
  • Part II 1,0

Sum

  • Part I 5,0
  • Part II 5,0