EPN-V2

SBV4000 Knowledge perspectives in child welfare Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsperspektiver i barnevern
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master in Programme Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences
Elective modules, Master Programme in Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet og kosthold påvirker helse
  • har kunnskap om helsegevinster ved fysisk aktivitet og helsekonsekvenser ved fysisk inaktivitet
  • har kunnskap om veiledning og tilrettelegging av trening og fysisk aktivitet, både for funksjonsfriske og personer med ulike tilstander, sykdommer og lidelser
  • har kunnskap om treningsplanlegging, treningsprinsipper og treningsmetoder
  • har kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon og hvordan man foretar en organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
  • har kunnskap om kroppen i bevegelse og hvordan bevegelsesevnen utvikler seg

FERDIGHETER

Studenten

  • kan anvende kunnskap om positive helseeffekter ved fysisk aktivitet og sunt kosthold i arbeidet med å motivere andre til økt aktivitetsnivå og sunne vaner
  • kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt
  • kan bruke elektroniske og digitale læremidler som for eksempel bilder og video, EMG-analyseverktøy, aktivitetsmålere, treningsplanleggere og kostholdsplanleggere
  • kan vurdere elevers bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for inkluderende undervisning og tilpasset opplæring
  • kan integrere praktisk-metodiske kunnskaper og ferdigheter fra aktivitetslære med basisfag og fagdidaktikk for å oppnå en helhetlig forståelse av hvordan kroppen fungerer
  • kan anvende kunnskap innen basisfag og fagdidaktikk i arbeidet med å legge til rette for og lede læringsarbeid innen kroppsøving og idrettsfag

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan vurdere verdien av fysisk aktivitet, kroppsøving og idrett i et folkehelseperspektiv
  • kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å veilede i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • kan forstå utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i kroppsøving og idrettsfag

Learning outcomes

Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer.

Content

Emnet behandler en rekke barnevernrelevante temaer, som familie/foreldreskap, sosial ulikhet/fattigdom, barns rettigheter, tidlig innsats, møte med minoriteter, og dokumentasjon, evidens og standardisering. Ulike perspektiver på disse temaene presenteres.

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Minimum 80 % oppmøte på praktisk-metodisk undervisning
  • Godkjent gruppefremlegg (2-4 studenter per gruppe)om fysisk aktivitet, kosthold, trening og helse
  • Godkjent gjennomføring av treningsperiode for en annen person, inkludert godkjent rapport. Rapporten skal være en skriftlig dokumentasjon på gjennomført treningsperiode. Rapporten skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10 %
  • Godkjent fagartikkel. Fagartikkelen skal ha et omfang på 2700 ord +/- 10 %

Ved ikke godkjent rapport og fagartikkel, gis det mulighet til å utbedre besvarelsen maksimalt to ganger. Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer.

Course requirements

Ingen.

Assessment

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Grading scale

Sentrale temaer:

  • Energi fra kosten og energimetabolismens rolle i helse og prestasjon
  • Fysisk aktivitet og trening rettet mot forebyggende og helsefremmende arbeid
  • Fysisk aktivitet og trening med tanke på vanlige livsstilssykdommer som overvekt, diabetes, astma og forstyrret spiseatferd.
  • Grunntrening for barn og ungdom
  • Fysisk aktivitet og funksjonshemming
  • Dans og kamp i skolen

Examiners

The exam is graded by an internal and an external examiner.

A random selection consisting of at least 25 % of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.

Course contact person

Oddbjørg Skjær Ulvik