Programplaner og emneplaner - Student
SFV4800 Master Thesis Preparation Workshop - Quantitative Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Forberedelse til masteroppgaven - kvantitativ metode
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster in Programme Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social SciencesElective modules, Master Programme in Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Før eksamen kan avlegges må emne YLSS1000 være bestått.
Required preliminary courses
For students taking the Master`s Programme in Applied Social Sciences, one of the courses SFF4100, SFF4110, SIW4200 or SIW4210 must have been completed and passed. Applicants from other master's degree programmes must have completed and passed quantitative methodology, worth a minimum of 5 ECTs.
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.
Teaching and learning methods
Oppgave 5 (PF/YF):
- Skriftlig gruppearbeid.
- Tverrfaglig prosjekt med utgangspunkt i undervisningsplanlegging. Felles prosjektdokumentasjon tilsvarende 3200 til 3800 ord og 600 siders litteraturhenvisninger. I tillegg et skriftlig individuelt refleksjonsnotat tilsvarende 350 til 450 ord.
- Det tverrfaglige prosjektet må gjennomføres i gruppe.
Oppgave 6 (YF):
- Individuell dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 2.
- Dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 1000 sider.
Oppgave 7 (YF/PF):
- Analyse av helhetlige yrkesoppgaver.
- Individuell dokumentasjon tilsvarende minimum 2000 ord og 400 siders litteraturhenvisning.
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang.
Krav til deltakelse
Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.
Course requirements
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager i form av refleksjonsnotat med henvisning til arbeidskrav og beskrivelse av virkemidler i forhold til læringsutbytte. Omfang tilsvarende 2000 til 2500 ord + eventuelle vedlegg.
Eksamen vurderes til Bestått/ Ikke bestått.
Det benyttes to interne sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Ny og utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.
Pensumliste
Andersen, E. S. & Schwencke, E. (2012). Prosjektarbeid: en veiledning for studenter . Bekkestua: NKI forlagt.
Grendstad, N. M. (1986). Å lære er å oppdage . Oslo: Didakta forlag.
Hartviksen, M. & Kversøy, K. S: (2008) Samarbeid og konflikt: to sider av samme sak . Bergen: Fagbokforlaget.
Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere . Oslo: Gyldendal akademisk.
Hiim, H. (2013). Praksisbasert yrkesutdanning - hvordan utvikle relevant yrkesutdanning for elever og arbeidsliv . Oslo: Gyldendal akademisk.
Imsen, G. (2005). Elevens verden: innføring i pedagogisk psykologi . Oslo: Universitetsforlaget.
Johnsen, B. (2013). "Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser?": oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding . Oslo: Høgskolen i Oslo og Akershus.
Johnsen, B. (1998). Instruksjon og veiledning ved læring av praktiske oppgaver på arbeidsplassen . Bekkestua: Høgskolen i Akershus.
Lauvås, P. & Handal, G. (2000). Veiledning og praktisk yrkesteori . Oslo: Cappelen akademisk.
Nilsen, S. E. & Sund, G. H. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.
Sylte, A. L. (2013). Profesjonspedagogikk- profesjonsretting / yrkesretting av pedagogikk og didaktikk . Oslo: Gyldendal Akademisk
Antall sider litteraturhenvisning i emne totalt ca. 2000 sider tilsammen i PF og YF.
Avklar med faglærer før innkjøp av litteratur.
Assessment
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Produksjon (YF).
- Tekniske tjenester (YF).
- Dokumentasjon og kvalitet (YF).
- Grunnleggende ferdigheter (PF/YF).
- Prosjekt som metode (PF/YF).
- Pedagogisk entreprenørskap (PF/YF).
- Analyse og refleksjon av helhetlige yrkesoppgaver (PF/YF).
- Yrkeskvalifikasjoner og yrkeskompetanse (YF).
Praksis
- Gjennomført og bestått 20 dagers pedagogisk praksis på VG1 eller VG2 i videregående skole.
- Gjennomført og bestått ti dagers breddepraksis innen programområdet.
Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.
Permitted exam materials and equipment
All aids are allowed as long as this is in line with general citation rules.
Grading scale
A grade scale A-F.
Examiners
The exam is graded by an internal and an external examiner.
A random selection consisting of at least 25 % of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.
Admission requirements
You can apply for admission to the course without being a student at the Department of Social Work, Welfare and Social Policy
Course contact person
Marja Aartsen, NOVA, SVA, OsloMet