Programplaner og emneplaner - Student
SFB5110 Issues of Child and Adolescent Mental Health Course description
- Course name in Norwegian
 - Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge
 
- Weight
 - 10.0 ECTS
 
- Year of study
 - 2020/2021
 
- Course history
 - 
                                                    
 
- Curriculum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            FALL 2020
                                                        
                                                        
 
- Schedule
 
- Programme description
 - 
                                                    
 
- 
    
Introduction
Kjetil Wathne.
 - 
    
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
 - 
    
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har
- fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv i møte med barn og familie
 - kjennskap til anvendelse av noen utviklingspsykologiske perspektiver i forståelse av barn og familieliv, samt salutogenese og resiliens
 - kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer
 - fordypet kunnskap om tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
 - kunnskap om foreldreskap hvor foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
 
Ferdigheter
Studentene kan
- ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver analysere i behandlingsarbeid
 - gjenkjenne ulike tilstandsbilder
 - begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
 - vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning
 
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
 - evaluere egne handlinger og iverksette endringstiltak
 - utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
 
 - 
    
Teaching and learning methods
Emnet går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere, gjesteforelesere og diskusjoner.
 - 
    
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Ett individuelt skriftlig arbeidskrav om et nærmere angitt tema knyttet til kunnskapsgrunnlaget for emnet. Omfanget skal være 5 sider. Arbeidskravet skal godkjennes av faglærer.
 
 - 
    
Assessment
Eksamen i emnet er individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Omfanget på besvarelsen skal være 10 sider (+/- 10 %).
 - 
    
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Grading scale
Gradert skala A-F.
 - 
    
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
 - 
    
Course contact person
Astrid Christensen