EPN-V2

SFF4120 Qualitative research methods and designs Course description

Course name in Norwegian
Kvalitative forskningsmetoder og -design
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part time
Master Programme in Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Nærmere informasjon om eksamen blir gitt i eget notat.

Required preliminary courses

Se programplanen (BAFYO).

Learning outcomes

Studiet består av tre hovedtemaer:

1. Barns motoriske utvikling og læring

  • Fysisk vekst og motorisk utvikling/læring
  • Kropp og bevegelse i lek og kommunikasjon
  • Bevegelseserfaringer, læring og livsmestring
  • Observasjon

2. Læringsmiljø

  • Barnehagens fysiske og psykososiale læringsmiljø
  • Vurdering, planlegging og organisering av barnehagens fysiske miljø
  • Lek og fysisk aktivitet i ulike miljø
  • Læringssyn, profesjonsrollen og omsorgspraksiser

3. Kropp og bevegelse i et samfunnsperspektiv

  • Fysisk aktivitet/lek, livsmestring og helse
  • Kroppslig litterasitet - kropp og bevegelse i danningsprosesser
  • Kropp og bevegelse - verdier, normer og identitet
  • Analytisk og kritisk blikk på digitale praksiser og verktøy i pedagogisk arbeid med barn og bevegelse

Teaching and learning methods

Emnet går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og eventuelle gjesteforelesere, øvelser, diskusjoner og gruppearbeid.

Course requirements

Studentene skal gjennomføre et intervju etter nærmere instruksjoner, gjøre lydopptak og transkribere intervjuet. Den anonymiserte transkripsjonen leveres på Canvas, og danner utgangspunkt for diskusjon i grupper. I tillegg til transkripsjonen leverer studenten et kort notat om gjennomføringen av intervjuet, og vurdering av dette i lys av pensum, 2- 4 sider. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.

Assessment

Studentene skal ha en 4 timer skriftlig skoleeksamen under tilsyn.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt. Det kan søkes om bruk av tospråklig ordbok.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. jf. Universitets- og høgskoleloven § 3-9, 6. ledd.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 20 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Course contact person

Rune Halvorsen