EPN-V2

Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Valid from
2022 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Masterstudium i sosialfag, studieretningen barnevern retter seg mot barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere;som ønsker utdypet kunnskap om barnevernsfeltet og analytisk kompetanse for å utforske barnevernrelaterte fenomen.

Studieretningen gir innsikt i samfunnsforholdenes betydning for barns velferd og livsforhold. Den viser sammenhenger mellom velferdsordninger, sosialpolitiske beslutninger og barns konkrete hverdagsliv. Dette er en masterutdanning som forstår barnevern i vid betydning. Studieretningen har som mål å styrke et bredt fagfelt der barnevern gis betydning ikke bare innen et spesifikt barnevern, men generelt i velferdsforvaltningen, sosialtjenesten, helsesektoren og i barns oppvekstinstitusjoner.

Barnevern er et samfunnsmessig virksomhetsfelt hvor praksis baseres på implisitte og eksplisitte teorier fra en rekke fagdisipliner. Barnevern er en normativ virksomhet, og det er behov for et kritisk grunnlag for å vurdere hva som er gyldig og relevant kunnskap for praksis. Forståelser av barn og barns samfunnsmessige status er viktige premisser for barnevernets virksomhet til enhver tid.

Studieretningen kombinerer praksisnær og forskningsbasert undervisning.

Studiet kvalifiserer til

  • stillinger i kommunal og statlig barneverntjeneste
  • stillinger knyttet til utvikling- og forskningsprosjekter innen fagfeltet
  • opptak til ph.d.-studier

Target group

Masterstudium i sosialfag, studieretning barnevern er;et tilbud til de som har fullført;bachelorgrad eller treårig grunnutdanning i barnevern, sosialt arbeid eller;vernepleie.

Admission requirements

Opptakskravet er fullført bachelorgrad eller treårig grunnutdanning i sosialt arbeid, barnevern eller vernepleie.

Det vises til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Søkere konkurrerer i to kvoter:

Kvote 1: 25 prosent av studieplassene tildeles søkere som kun konkurrerer på grunnlag av karakterpoeng. Søkere som ikke når opp i kvote 1, konkurrerer videre i kvote 2.

Kvote 2: 75 prosent av studieplassene tildeles søkere som konkurrerer med karakterpoeng og tilleggspoeng.

Tilleggspoeng

Det gis tilleggspoeng (maksimalt 1 poeng) for relevant praksis. Praksis må være opparbeidet etter endt grunnutdanning. Relevant praksis er erfaring fra sosial- og helsesektoren.

Det gis tilleggspoeng (maksimalt 1 poeng) for relevant utdanning utover opptaksgrunnlaget. Relevant utdanning er emner fra sosial- og helsevitenskapelige fag.

Learning outcomes

En kandidat med fullført studium;skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har

  • avansert kunnskap om og forståelse av samfunnsvitenskapelige teorier som er relevante for barnevernets virksomhetsområde
  • inngående innsikt i ulike analytiske perspektiver på praksis, institusjoner og sosialpolitiske intervensjoner
  • kan anvende sosialfaglig kunnskap på nye områder innenfor fagområdet
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • analysere barnevernfaglige fenomen og barnevernets praksis i lys av relevante samfunnsvitenskapelige teorier, begrep og forståelsesgrunnlag.
  • kritisk analysere og reflektere over barnevernets komplekse mandat og funksjon i samfunnet
  • anvende ulike data- og litteraturkilder for analyse
  • delta i forskning og utviklingsarbeid knyttet til barnevernets fagfelt og/eller ulike brukergrupper, samt barnevernets betingelser og samfunnsmessige funksjoner
  • gjennomføre en systematisk og kritisk analyse av en problemstilling, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
  • vurdere metodiske fremgangsmåter for utforskning av fagfeltet

Generell kompetanse

;Kandidaten har

  • fordypet kunnskap om vitenskapens muligheter og begrensninger for barnevernsfeltet med en bevissthet om etiske aspekter ved forskning og fagutvikling i barnevern

;Kandidaten kan

  • lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
  • vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
  • formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
  • anvende forskningsbasert;kunnskap;på områder knyttet til barnevernfaglig arbeid
  • vurdere kritisk iverksettelser av sosialpolitiske tiltak som berører barn og familier

Content and structure

Ingen utover opptakskrav.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

Teaching and learning methods

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • hvordan utvikle en fasade som skaper godt inneklima og lavt energiforbruk
  • fukt og varmetransport gjennom bygningskroppen herunder vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
  • elementene i passivhusdesign med hensyn på inneklima og energi
  • rollene og prosessen for integrert bygningsdesign
  • de viktigste kriteriene og beregningsmetodene for dagslysdesign og energieffektiv belysning
  • luftstrømmer i bygninger og hvordan oppnå tette bygg
  • prinsipper ved varmegjenvinning og utfordringer med disse

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende U- og g-verdier for vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende termisk komfort ved fasader under solbelastning og ved lave utetemperaturer
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende kuldebroverdier
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende fukttransport gjennom konstruksjoner
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende dagslysforhold i rom og energibesparelse ved dagslysstyring
  • designe bygg som oppfyller kriteriene for godt inneklima og lavt energibruk
  • designe og analysere ventilasjon og infiltrasjon i sammenheng med trykkforhold og utforme løsninger som er samlet energioptimale
  • designe en fasade som gir termisk-, dagslys- energi- og kostnadsmessig optimal løsning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere bygg og løse problemer knyttet til konstruktive bygningsfysiske detaljer, termisk komfort, dagslys, fukttekniske forhold og energi
  • vurdere omfang og fordeling av kuldebroer samt foreslå tiltak for bygg for å unngå kondens og oppnå god termisk komfort og energibruk
  • vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
  • planlegge og utføre en bygningsfysisk analyse av de aktuelle problemstillinger i en bygning og gi relevante veiledninger

Internationalisation

Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid i gruppe.

Work requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • To milepælsmøter for prosjektet.

Assessment

Det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene;hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk, sensorordning og tilgjengelige;hjelpemidler som benyttes for det enkelte emne.

Det benyttes intern og ekstern sensor til vurdering av;masteroppgaven. Til vurdering av de øvrige eksamenene benyttes ekstern sensor til sensurering av et tilfeldig utvalg på 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Ved klage på sensur benyttes to nye sensorer, hvorav minst én ekstern til ny sensur.

En student;som ønsker det kan besvare alle skriftlige eksamener, inkludert masteroppgaven, på engelsk. Det blir ikke utgitt engelsk oppgavetekst for dem som ønsker å besvare på engelsk.

Studenten bes gjøre seg kjent med lov om universiteter og høgskoler og gjeldende forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.;