Programplaner og emneplaner - Student
SFB5110 Issues of Child and Adolescent Mental Health Course description
- Course name in Norwegian
- Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster in Applied Social Sciences: Programme Option Family TherapyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv, stress-sårbarhets perspektiv samt noen utviklingspsykologiske perspektiver i møte med barn og familie
- fordypet kunnskap om traumer, salutogenese og resiliens
- kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer, som diagnoser
- fordypet kunnskap om psykiske tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
- kunnskap om sårbarhet hos barn samt foreldreskap, der foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere i behandlingsarbeid ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver
- gjenkjenne ulike psykiske tilstandsbilder
- begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
- vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser, eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
- analysere, evaluere og iverksette endringstiltak for barn og unge
- utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Det legges opp til studentaktiv læring underveis i forelesningene, som kasus og drøftingsoppgaver.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende obligatorisk aktivitet være godkjent:
- deltakelse på 3-timers oppgaveseminar. Studentene vil få tildelt en eksamenslignende oppgave å jobbe med før seminaret. På seminaret vil studentene jobbe gruppevis videre med drøftelse av dette.
Om en student er forhindret fra å møte, må studenten levere et skriftlig arbeidskrav på 3 sider som må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 4 dager (96 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 8 sider (+/- 10 prosent). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Astrid Christensen og Gunn Astrid Baugerud