Programplaner og emneplaner - Student
SFV4700 Globalisation and the Development of Health and Social Policy Course description
- Course name in Norwegian
- Globalisation and the Development of Health and Social Policy
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster in Programme Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social SciencesElective modules, Master Programme in Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
The course presents the main debates concerning the impact of economic, cultural and political globalisation on health and social welfare in different parts of the world, and the role of multilateral agencies (including the World Bank and the International Monetary Fund) in influencing social and health policies in high-, middle-, and low-income countries.
Language of instruction is English
Required preliminary courses
Emnet omhandler barns posisjon i en velferdsstatskontekst, barns hverdagsliv innenfor barndomsinstitusjoner som barnehage og skole, i familier og i møte med velferdsstatens tjenester og profesjoner.; I emnet legges det særlig vekt på faglige tradisjoner som bidrar til kontekstualiserte analyser av jenter og gutters dagligliv, oppvekst og utvikling; sosiokulturell teori, interseksjonell teori og tverrfaglige barndomsstudier. Barn/unges rettigheter, med vekt på retten til deltakelse, er et særlig tema. Barns liv, erfaringer og deltakelse analyseres i en overordnet samfunnsmessig og sosialpolitisk kontekst. Metodologiske tilnærminger for å utforske sammenhenger mellom barns ulike hverdagslivsarenaer med sine varierte relasjoner, aktiviteter og innbyrdes forbindelser, blir presentert. Kunnskapsformer som rommer barns forståelse av seg selv og sin situasjon har en sentral plass i emnet. Emnets pensum omfatter klassiske og nyere tekster i skandinavisk og internasjonal barneforskning.
Learning outcomes
Ingen forkunnskapskrav
Teaching and learning methods
Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- inngående kunnskap om utvalgte, sentrale barneforskningstradisjoner; deres teoretiske og metodologiske aspekter
- reflektert kunnskap om barn/unges rettigheter og deltakelsesprosesser i noen av velferdsstatens profesjonsfelt
Ferdigheter
Kandidaten har
- analytisk kunnskap om ulikheter mellom barn, knyttet til kjønn, sosial klasse, etnisk tilhørighet, alder og fysisk funksjon/nedsettelse, herunder hvordan ulikheter skapes og samspiller, og hvordan de gis allmennkulturelle så vel som faglige betydninger i forståelser av barn og i profesjonelt arbeid med barn
- faglig og systematisk grunnlag for å designe og gjennomføre studier om og med barn (0 til 18 år), som direkte eller indirekte berøres av velferdsstatens ordninger
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- vurdere og identifisere nye forskningsspørsmål på feltet
- delta i debatten i nasjonale og internasjonale fora
Course requirements
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
Coursework 1: The student must submit a coursework paper of at least 1700 words (in addition to front page, list of content and list of references), written individually or in groups of max 4 students. A student must have approval from the course lecturer in order to write individually. The paper must be approved by the course lecturer.
Coursework 2: The coursework papers are to be presented at a seminar, or poster session, or zoom gathering. Participation in the seminar, or poster session, or zoom gathering is mandatory.
Students whose papers are not approved after the first submission will be given the chance to resubmit once. Papers that are not approved after two submissions will disqualify students from sitting the final examination.
A student who is absent from the presentation will have to submit a compensatory coursework requirement within a given deadline.
Assessment
The student's learning outcome will be assessed on the basis of a 3 days (72 hours) individual written home exam of max 4300 words. Font and font size: Calibri, 12 point. Line spacing: 1.5.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Grading scale
Det;skal det skrives et essay på ca. 8-10 sider med utgangspunkt i eget prosjekt, relatert til kursets innhold. Essayet skal leveres innen oppgitt frist, senest innen to måneder etter at emnet er avsluttet, og vurderes av emneansvarlig. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå fem studiepoeng. Dersom essayet ;vurderes til Ikke bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course contact person
Einar Øverbye